×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 15 خبر
نگرانی از عدم تخصیص اعتبار مقابله با گرد و غبار

علی‌محمد طهماسبی در حاشیه آیین نکوداشت مربیان برتر سال در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: امسال برای طرح‌های مقابله با گرد و غبار ۲۴۵ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده بود اما تاکنون هیچ پولی تخصیص نیافته است.

وی افزود: اختصاص فوری ۱۴۰ میلیارد تومان از این اعتبارات که مربوط به نگهداری و آبیاری طرح‌های نهالکاری و بوته‌کاری سال‌های گذشته بوده، بسیار ضروری است؛ اختصاص مابقی اعتبارات که مربوط به عملیات جدید و توسعه نهالکاری‌هاست اهمیت زیادی دارد اما در اولویت بعدی است.

طهماسبی با اشاره به برگزاری نشستی در استانداری خوزستان در این رابطه، اضافه کرد: امسال به دلیل تحریم‌ و سایر موارد در شرایط خاص و با مضیقه‌های مالی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: پیگیری‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته و سه مکاتبه از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست با رییس سازمان برنامه و بودجه انجام شده همچنین در نخستین جلسه‌ ستاد ملی گرد و غبار با رییس سازمان حفاظت محیط زیست، این مساله مطرح شد.

طهماسبی تاکید کرد: با پیگیری‌های بسیاری که انجام شده قرار است تا آخر هفته آینده اعتبار خوبی اختصاص پیدا کند اما در صورت محقق نشدن این اعتبارات، مقرر شد در مکاتبه‌ای با هیات وزیران، اهمیت موضوع تشریح شود.

وی اظهار داشت: از سال ۹۶ تا ۹۹ در راستای تثبیت کانون‌های گرد و غبار به ویژه طرح‌های نهالکاری و بوته‌کاری ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده بود که تنها در زمینه آبیاری و نگهداری نهالکاری‌ها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

طهماسبی با بیان اینکه قسمت عمده طرح‌های مقابله با گرد و غبار در خوزستان اجرا شده است، افزود: از مجموع اعتبارات ۸۸۰ میلیارد تومان به خوزستان اختصاص داده شده که شامل بیش از ۵۰ درصد اقدامات کل کشور و بیش از ۶۰ درصد سطوح کار شده است.

 

تثبیت کانون ریزگرد جنوب شرق خوزستان

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار همچنین با تاکید بر لزوم توجه به شرایط اقلیمی استان‌ها، گفت: گرم شدن هوا به ویژه در ۲ ماه آینده، نگرانی از تامین آب نهال‌کاری‌ها به ویژه در کانون جنوب شرق خوزستان را بیشتر کرده است.

وی افزود: کانون گرد و غبار در جنوب شرق خوزستان یکی از کانون‌های بحرانی بود که با اقدام سال‌های گذشته اکنون تثبیت شده و در ۲.۵ سال گذشته مشکلی از بابت این کانون نداشتیم.

طهماسبی اضافه کرد: کانون جنوب شرق خوزستان در گذشته با وزش باد ۲۵ کیلومتر در ساعت فعال می‌شد اما در گرد و غبار اخیر شاهد بودیم که با وزش باد ۶۰ کیلومتر برساعت بصورت لحظه‌ای هم از آن ناحیه مشکلی نداشتیم.

تثبیت این کانون گرد و غبار، برای اولین بار با رویکرد مدیریت چرا و قرق انجام شده که تجربه بسیار خوبی است و در گزارش‌ها به عنوان نمونه برشمرده می‌شود.

بر اساس این گزارش، مطالعات سازمان زمین‌شناسی، نشان می‌دهد که خوزستان حدود ۳۵۰ هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار (رسی) دارد که شامل هفت منطقه است.

در پی توفان‌ شدید گرد و غبار در بهمن سال ۱۳۹۵ و وارد شدن خسارت‌ بسیار به خوزستان به دلیل قطع هم‌زمان برق و آب و تلفن، عملیات مهار کانون‌های گرد و غبار به دستور رییس جمهور آغاز شد. اولویت این طرح کانون شماره ۴ در شرق و جنوب شرق اهواز بود که ۱۱۲ هزار هکتار وسعت دارد.

به گفته سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، تاکنون برای کنترل کانون های اصلی گرد وغبار در این استان ۲۵ هزار هکتار نهالکاری و ۲۳ هزار هکتار نیز عملیات قرق و احیای مراتع انجام شده است.

در یک هفته اخیر وقوع گرد و غبار شدید در خوزستان، هوای بسیاری از  شهرها را در وضعیت خطرناک قرار داد و فعالیت برخی ادارات تعطیل یا با تاخیر مواجه شد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.