×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
تصویب پروژه‌ها و طرح‌های شناسنامه‌دار برای خوزستان

صادق خلیلیان در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دولت جدید در شرایطی کشور را تحویل گرفته که عملا در هشت سال گذشته شاهد انفعال عجیبی در امور و مدیران بی‌انگیزه بودیم. تجزیه و تحلیل دولت گذشته این بود که بر اساس برجام بتواند کشور را اداره کند. چون برجام به سرانجامی نرسید فرصت‌ها از بین رفت  و در نهایت شاهد وضعیت کنونی هستیم.

وی افزود: طبیعتا دولت جدید در این شرایط تلاش شبانه‌روزی را در پیش گرفته است و سعی دارد با فعالیت شبانه‌روزی و مبارزه با رانت و فساد که از حضور عناصر فاسد شکل گرفته بود، مبارزه کند و مسیر کشور را با داشته‌های مبتنی بر توانایی‌های داخل و در چارچوب اقتصاد مقاومتی به پیش ببرد.

استاندار خوزستان بیان کرد: طبیعتا مذاکرات در حال انجام است و اگر مذاکرات با حفظ جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی و مواضع دولت به سرانجام برسد، سبب هم‌افزایی خواهد شد اما محور کار بر اساس ظرفیت‌های داخلی و استفاده از توانایی‌هایی است که در سطح جهان وجود دارد.

وی افزود: با تشکیل دولت به تدریج شاهد تغییراتی خواهیم بود که سرعت گرفته است و استان خوزستان نیز از این موضوع مستثناء نیست. ابتدا باید در استان شناخت دقیقی از نیروها پیدا می‌کردیم و متناسب با شرایط پیچیده و مشکلات عدیده می‌دیدیم که چه نیروهایی متناسب با وضعیت هستند. در تجربه‌ای که در وزارت داشتم، تغییرات را اصل نمی‌دانستیم و انجام کار را اصل می‌دانستیم. هر کسی سیاست کار و تجربه‌ای دارد که بر اساس آن عمل می‌کند و به تدریج تغییرات در حال انجام است.

خلیلیان گفت: ما باید محکم و بر اساس اصول دولت، کار خود را دنبال کنیم و مسائل را مدیریت کنیم تا از فضای اولیه مربوط به تغییر و تحول عبور کنیم و اصل کار را جلو ببریم و مشکلات استان را حل کنیم.

وی افزود: در ابتدای کار با مشکلات عدیده کارگری و تجمعات زیاد از جمله هفت تپه روبه‌رو بودیم که انعکاس بین‌المللی پیدا کرده بود. چند مورد در سطح کشور خیلی مورد توجه قرار گرفتند که ناشی از واگذاری‌ها بود از جمله هپکو اراک و هفت تپه خوزستان؛ باید برای این مساله چاره‌ای اندیشیده می‌شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: مکاتباتی انجام و جلساتی برگزار شد که در نهایت منجر به حل مشکل شد. خوشبختانه معوقات پرداخت شد و کشت جدید نیز در حال انجام است. این نشان می‌دهد که مشکلات راه حل دارند و مشکلی وجود ندارد که حل نشود. آیا این تصمیم‌گیری نیاز به شش سال زمان داشت؟ شرکت نیشکر هفت تپه ابتدا به بخش خصوصی واگذار شد و بعد کارخانه بلاتکلیف ماند.

وی گفت: ما با دو دیدگاه مواجه‌ایم؛ دیدگاهی که مبتنی بر نگاه به بیرون بر اساس برجام بود و دیدگاهی که مبتنی بر حل مشکلات داخلی و استفاده از ضرفیت‌های داخلی است. طبیعتا راهکار دوم می‌تواند کمک کننده باشد و اگر بتوانیم از ظرفیت بین‌المللی نیز استفاده کنیم، هم‌افزایی به وجود می آید.

خلیلیان افزود: از مشکلات دیگری که در استان خوزستان  وجود داشت معوق بودن حقوق کارگران شهرداری‌ها بود که حقوق‌ها را پرداخت کردیم و بخشی دیگر نیز پرداخت خواهد شد تا فضا آرام شود.

وی گفت: در یکی از روزها اعلام شد که در یکی از شهرها اعتصاب انجام شده است. همان موقع شب مراجعه کردیم و دیدیم که زباله‌های شهر جمع‌آوری نشده‌اند و ممکن است مردم به جمع اعتصاب‌کنندگان اضافه شوند زیرا شهر وضعیت مناسبی نداشت اما آرام بود. حضور در میدان و حل مسائل می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ شش ماه حقوق کارگران پرداخت نشده بود و تصمیم گرفتیم که ابتدا معوقات دو ماه را پرداخت کنیم و تا دیروز حقوق آن‌ها پرداخت شد.

استاندار خوزستان با اشاره به تنش آبی استان، گفت: در تابستان مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد و زد و خوردهایی انجام شد. شرایط این گونه است که ما دچار خشکسالی  هستیم. دولت گذشته برای تولید برق، آب نیروگاه‌ها را رها کرده بودند تا مشکل برق را حل کنند این موضوع باعث کاهش آب پشت سدها شده بود و ما وقتی منصوب شدیم با این وضعیت روبه‌رو بودیم که آب پشت سدها بسیار کاهش پیدا کرده بود. چاره‌اندیشی شد که الگوی کشت را تغییر دهیم و از کشت چغندر و کلزا به کشت گندم که نیاز آب کمتری دارد برویم.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به خوزستان در ابتدای کار دولت بیان کرد: درخواست شده بود که برنامه دو ساله برای مدیریت استان خوزستان تهیه شود که تهیه شد و در چرخه تصویب کارشناسی قرار دارد تا با ریل‌گذاری درستی استان را هدایت کنیم. البته سفر مصوباتی نیز داشت.

خلیلیان افزود: با استفاده از تجربه‌های قبل، مسائل و مشکلات را احصاء و مطالبات مردمی را به صورت برنامه چاچوب‌دار معین کردیم و در جلسه‌ای که با حضور معاون رئیس جمهور بود به تصویب رساندیم و اکنون دارای پروژه‌ها و طرح‌های شناسنامه‌دار هستیم. پس ضمن اینکه  فضای استان را مدیریت می‌کردیم، باید این برنامه‌ها را آماده می کردیم. اکنون مصوبات نیز همگی مشخص هستند.

وی گفت: ضعف استان خوزستان شاید ناشی از فضای مجازی بسیار داغی است که وجود دارد و از طرفی ضعف اطلاع‌رسانی ما در استانداری است. مشکلات پیچیده استان خوزستان را می‌شود حل و فصل کرد. زیرساخت خوزستان دارای مشکلات عدیده‌ای است که خود نیاز به آسیب‌شناسی عمیقی دارد.

استاندار خوزستان بیان کرد: خوزستان بین بقیه استان‌ها، گیرنده بالاترین اعتبارت عمرانی بوده است. مشکلات قابل حل است اما به معنای ساده بودن آن نیست. راهبردی که دنبال می‌کنم باید در سه سطح دنبال شود که یکی حضور در صحنه است؛ تا امروز ۱۲ روز سفر شهرستانی داشته‌ایم و در برخی شهرستان‌ها دو تا چهار بار حضور پیدا کرده‌ایم.

وی گفت: تعداد جلسات ستادی و کارشناسی نیز در استانداری خوزستان زیاد است که در طول هفته برگزار می‌شوند. در بحث فاضلاب ۱۰ جلسه و ۱۰ بازدید میدانی داشته‌ایم. پروژه شبکه فاضلاب اهواز در مدت ۳۰ سال، ۴۰ درصد پیشرفت داشت اما با برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم در دو سال به اتمام برسد.

خلیلیان افزود: مسائل استان خوزستان با توانایی‌ها و ظرفیت‌های استان سازگار نیست در حالی که ۴۰ درصد بودجه از منابع استان است.

وی بیان کرد: در سطح بالایی در برابر فشارها مقاومت کردیم و خواهیم کرد. مواضع ما مشخص است و به دنبال رسیدن به وزارت نیستیم؛ ما را به اینجا احضار کردند و به دنبال پست استانداری هیچ استانی نبودم. امیدواریم بتوانیم کمک کنیم و مشکلات را حل کنیم. دلبستگی به کرسی قدرت اگر برای خدمت باشد، کار انجام می‌شود و انسان هر وقت خواست برود وظیفه اش را انجام داده اما اگر خواست آن را حفظ کند، به مردم و شهدا خیانت کرده است.

استاندار خوزستان گفت: در یکی از مصوباتی که گرفتیم حق مسئولیت‌های وزارت نفت مطرح شد. خوشبختانه وزیر نفت پذیرفت که ۷ هزار میلیارد تومان در اختیار استان خوزستان قرار دهد. سخت بود اما همکاری صورت گرفت و بخش اول آن در حال اجرا است. طرح‌ها نیز مشخص شده و انجام خواهند شد.

وی در خصوص وضعیت آب آشامیدنی استان خوزستان بیان کرد: استانی هستیم که یک‌سوم آب کشور از آن عبور می‌کند. در تنشی که در اصفهان به وجود آمده بود گفته شد که چهار استاندار با شبکه یک مصاحبه کنند؛ من آنجا گفتم که تراز برخی سدهای استان خوزستان منفی شده است و تغییر الگوی کشت صورت گرفته است. در بحث آب آشامیدنی نیز بسیاری از شهرها در جنوب و حاشیه کارون، مارون و کرخه آب شور استفاده می‌کنند و مجبوریم از دستگاه‌های آب شیرین‌کن استفاده کنیم. طبیعتا اجازه نخواهیم داد خدشه‌ای به حقوق مردم وارد شود و البته باید مدیریت کنیم و با سیاست به دنبال کارها باشیم.

خلیلیان گفت: مشکلات نباید ما را از پیگیری مسائل فرهنگی غافل کند. رشد بدون توسعه داریم و نباید اجازه دهیم که استان به این وضعیت دچار شود؛ توسعه متوازن باید دربرگیرنده همه اقشار از جمله حاشیه‌نشین‌ها باشد.

وی افزود: در استان خوزستان باید در سه سطح کار کنیم؛ حضور میدانی، حضور ستادی و حضور ملی. امیدواریم بتوانیم مشکلات اصلی را حل کنیم و بسیاری را کاهش دهیم و استانی در تراز مردم داشته باشیم. کار خود را با قدرت و کارشناسی‌شده دنبال خواهیم کرد.

استاندار خوزستان گفت: مشکلات زیادی در مباحث پیمانکاری‌ها وجود دارد که باید برای آن فکری اساسی کرد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که با دیدگاهی جوانگرایانه از همه ظرفیت‌ها  استفاده کنیم.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.