×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رییس بهداشت غرب اهواز در مورد افزایش مراجعه به مراکزبهداشتی هشدار داد

دکتر مهران احمدی بلوطکی در یک برنامه سیمای خوزستان بیان کرد: در یک ماه گذشته به طور متوسط روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر مراجعه کننده به مراکز بهداشتی داشتیم و حتی این تعداد به ۱۰۰ نفر هم رسید که نشان از همراهی مردم بود.

وی با بیان اینکه ۱۸ ماه از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد افزود: در پیک های اول و دوم، شناخت ما نسبت به بیماری ابتدایی بود و مشکلات زیادی در حوزه مراقبت بهداشتی و درمانی داشتیم به همین خاطر نگرانی ما زیادتر بود اما رفته رفته به دستاوردهای جدیدی رسیدیم و توانستیم با اجرای فرایند تست گیری، بیماریابی و واکسیناسیون این بیماری را مدیریت کنیم.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: از ۱۸ بهمن پارسال وارد پیک سوم بیماری شدیم و با وجود اینکه گفته می‌شود اکنون وارد پیک پنجم شده‌ایم، اعتقاد دارم که هنوز در خوزستان درگیر پیک سوم کرونا هستیم.

وی ادامه داد: در ۲، سه ماه گذشته با تلاشی که در حوزه بهداشت و درمان انجام شد توانستیم وضعیت بیماری را در خوزستان با همراهی شهروندان به یک ثبات نسبی برسانیم اما از چند روز گذشته مقداری بار مراجعه به مراکز بهداشتی شدت بیشتری گرفته به طوری که آمار بیماران سرپایی و بستری ما بیشتر شده است.

احمدی بلوطکی گفت: موارد بیماری ناشی از کرونا در حوزه ما نسبت به هفته گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته همچنین موارد بستری نسبت به چند روز قبل ۳.۸ درصد بیشتر شده است ولی با اجرای موفق واکسیناسیون در خوزستان، آمار مرگ و میر ما همچنان کاهشی و نسبت به ۲ هفته قبل ۴۰ درصد کمتر شده است.

وی افزود: برای کنترل ویروس کرونا وظیفه داریم سطح خدمات‌دهی خود از جمله تست گیری، بیماریابی و واکسیناسیون را بالا ببریم که این کار به خوبی در حال انجام است اما در مقابل شهروندان نیز باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در ۲ تا سه سال آینده به عنوان یک فرهنگ در جامعه بدانند.

وی ادامه داد: در مقاطعی برخی نقاط خوزستان حتی به رنگ آبی کرونایی درآمد و میزان رعایت پروتکل‌ها به ۹۵ درصد هم رسید اما اکنون متوسط رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده که خطرناک است.

احمدی بلوطکی گفت: ۵۲ درصد موارد بیماری از دورهمی و نشست خانوادگی است؛ همچنین تردد درون و برون شهری و حضور در آیین‌های عزا و عروسی از دیگر عوامل ابتلا است و این موارد باعث شده که آمار بیماری در استان افزایشی شود.

وی افزود: در اوایل پیک سوم بیماری، نوع غالب کرونا در استان انگلیسی بود اما در اردیبهشت و خرداد امسال به نوع جهش یافته دلتا تبدیل شد و اکنون بسیاری از کشورها درگیر این ویروس هستند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: دامنه علایم بالینی این ویروس شدیدتر و دوره کمون آن کمتر از نوع‌های قبلی است؛ همچنین علایم شایع آن آب‌ریزش بینی، سر درد و اختلالات دستگاه گوارشی است که در نوع‌های قبلی این علایم کمتر بود.

وی آموزش سلامت را از اساسی‌ترین کارها در حوزه بهداشت دانست و افزود: اعتقاد داریم که فرایند آموزش اساس حرکت در حوزه درمان و بهداشت است و در زمینه کرونا نشست‌های مختلفی با بزرگان، معتمدان، نهادها و ادارات تاثیرگذار در جامعه برگزار کردیم که تاکنون همراهی خوبی داشتند اگرچه ایراداتی هم در کار آنها وجود دارد.

احمدی بلوطکی گفت: اکنون در برخی از اصناف و سازمان ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین‌تر آمده همچنین اطلاع رسانی آنها در خصوص این ویروس کمتر شده است هر چند نظارت و بازرسی بهداشت و محیط خود را به طور مرتب انجام داده و تذکر لازم را به آنها می‌دهیم.

وی افزود: سعی می‌کنیم در کنار فعالیت های ذاتی خود یعنی مراقبت از سالمندان، مادران و کودکان بحث توسعه آموزش را به عنوان یک رکن  اصلی مدنظر داشته باشیم. در حوزه غرب و شرق اهواز مراکز منتخب بهداشتی تعریف شده و افرادی که علایم مشکوکی دارند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کرده و در صورت لزوم کار تست گیری از آنها انجام می شود.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص ایجاد مراکز تجمیعی واکسیناسیون گفت: سیاست وزارت بهداشت، درمان و آمنوزش پزشکی بر این بود که به ازای سه تا چهار مرکز جامع سلامت یک مرکز تجمیعی واکسیناسیون راه‌اندازی شود. با توجه به اینکه مراکز بهداشتی ما ظرفیت مدیریت همزمان کرونا، واکسن و خدمات مراقبتی را نداشتند فضاهای مناسبی در سطح شهر راه‌اندازی شد تا به امر واکسیناسیون بپردازند.

وی بیان کرد: واکسن به اندازه کافی موجود است لذا از شهروندان خواهش می‌کنیم ابتدا در سامانه ثبت نام کرده و پس از دریافت پیامک به مراکز مراجعه کنند تا تجمعی ایجاد نشود.

هم اکنون سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان نارنجی و ۱۳ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.