×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
گسیل آلاینده‌ها به سمت مراکز سکونتی اهواز / اعلام شرایط اضطرار

محمدجواد اشرفی در اولین جلسه کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا در سال ۹۹ که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز اولین جلسه اضطرار آلودگی هوا در سال ۹۹ برگزار شد که نشان‌دهنده این است که خوشبختانه در هفت ماه گذشته شرایط اضطرار نداشته‌ایم و بیانگر بهبود کیفیت هوا نسبت به سال‌های ۹۵،۹۶ و ۹۷ است.

وی افزود: از فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی که در مرکز استان خوزستان انجام می‌شوند، آلاینده‌های قابل توجهی به سمت مراکز سکونتی گسیل شده و شرایط کیفی هوا را به گونه‌ای رقم زده که باعث اعلام اضطرار از جانب دانشگاه علوم پزشکی اهواز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، عمده آلاینده‌هایی که موجب ایجاد این شرایط شده است شامل سوزاندن نیشکر در سطح اهواز، سوزاندن عمدی و غیرعمدی زباله که متاسفانه در روزهای اخیر در محل دفن پسماند زباله‌های شهرداری اهواز انجام شده و در کنار آن فعالیت‌های نفتی و وجود فلرهای نفتی است که باعث ایجاد آلودگی شده‌اند. برخی از این عوامل در سال‌های متمادی آلودگی ایجاد کرده‌اند و آلودگی برخی نیز به صورت دوره‌ای است.

وی افزود: آتش‌سوزی در مزارع کشاورزی حقیقی و حقوقی در شمال و جنوب شهر اهواز و سوزاندن زباله‌ها در سایت صفیره اهواز از عوامل اصلی هستند که باعث گله‌مندی شهروندان شده‌اند.

اشرفی بیان کرد: حمل و نقل در اهواز، یکی دیگر از عوامل ایجاد آلودگی هوا است زیرا محدودیت‌های ترافیکی در اهواز وجود ندارد؛ البته از دی‌ماه قرار است محدودیت‌هایی اعمال شود.

وی گفت: علاوه بر کیفیت خودروها، کیفیت سوخت نیز در ایجاد آلایندگی موثر است. بررسی‌ها از کیفیت بنزین مشخص کرده است که در شش جایگاه عرضه سوخت، میزان گوگرد در بنزین دو تا سه برابر میزان استاندارد است البته این مساله در گازوئیل نیز دیده می‌شود. پس لازم است که اقدامات بهتری برای عرضه بنزین انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: سوزاندن مزارع به ویژه شالیزارها برای آماده‌سازی سریع برای کشت بعدی نیز تبعات بسیاری دارد که متاسفانه اخیرا باب شده است.

وی با انتقاد از عملکرد صنایع نیشکر در ایجاد آلودگی هوا در اهواز، گفت: برداشت نیشکر از حدود ۱۱۲ هزار هکتار مزرعه صورت می‌گیرد و تنها ۳۰ درصد از برداشت به صورت برداشت سبز انجام می‌شود و مابقی، برداشت سیاه یا سوزاندن است و سوزاندن نیشکر، مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده است.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.