×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
لزوم رصد مرتب وضعیت آلودگی هوا در خوزستان / تعطیلی نداریم

غلامرضا شریعتی در اولین جلسه کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا در سال ۹۹ که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه پیشنهاد تعطیلی در روزهای آتی نداریم بنابر نظر تخصصی و کارشناسی کارگروه، تعطیلی نخواهیم داشت و امیدواریم با توجه به پیش‌بینی‌ها شرایط هوا بهتر شود.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت صنایع نیشکر بر آلودگی هوا در شش شهرستان خوزستان، افزود: سال‌های قبل تاکید کردیم که برداشت نیشکر سبز در دستور کار شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر قرار گیرد و با اقدامات جدید بنا بود که برداشت سبز از مزارع نیشکر افزایش یابد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اکنون برداشت ۳۰ درصدی نیشکر به صورت برداشت سبز، واقعا رقم قابل قبولی نیست و باید افزایش یابد؛ به ویژه برای شرکت نیشکر دهخدا که نزدیک به شهر اهواز قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر باید برداشت سبز را در دستور کار خود قرار دهند، بیان کرد: به موازات اینکه صنعت نیشکر در حال افزایش تولید است، باید برداشت سبز را نیز افزایش دهد؛ اینکه ۳۰ درصد برداشت سبز همچنان حفظ شود، میزان آتش زدن مزارع نیشکر با توجه به افزایش تولید، در حجم عدد زیادی خواهد شد.

شریعتی افزود: در سال گذشته، ۳۰۰ هزار تن نیشکر تولید شد که شامل ۳ میلیون تن نی بود. امسال قرار است ۶۰۰ تن برداشت شود که شامل ۷ میلیون تن نی است که ۷۰ درصد از این مقدار یعنی ۵ میلیون تن نی سوزانده می‌شود که این رقم بالایی است و واقعا به شرایط زیست محیطی استان خوزستان آسیب وارد می‌کند. حتما باید صنعت نیشکر متناسب با افزایش تولید، به محیط زیست نیز توجه جدی کند.

وی با اشاره به وضعیت سایت دفن پسماند صفیره اهواز و آلودگی‌های ناشی از آتش‌سوزی در این سایت، گفت: شهرداری اهواز باید جدیت بیشتری به خرج دهد و در خصوص سایت دفن زباله صفیره، مسئولیت‌پذیرتر باشد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: شهرداری اهواز یک هفته وقت دارد که در خصوص سایت صفیره برنامه‌ای ارائه دهد. شرکت نفت و گاز کارون نیز یک هفته وقت دارد که برنامه ارائه دهد.

وی با تاکید بر لزوم آمادگی بیمارستان‌های استان خوزستان در اولین بارش پاییزی، ادامه داد: در اولین بارش مشکلات تنفسی را خواهیم داشت و باید بیمارستان‌ها آماده باشند. اگر چه هرس کنوکارپوس بسیار گسترده بوده و امیدواریم با مشکل خاصی مواجه نشویم اما با این حال باید بیمارستان‌ها آماده باشند و مشکلات تنفسی مضاعف بر کرونا نشوند.

شریعتی تصریح کرد: در پاییز به دلیل ناپایداری‌ها و با توجه به اینکه عمده کانون‌های ریزگرد داخلی هستند، در این خصوص اقدامات خوبی انجام شد، در نتیجه انتظار داریم شرایط بهتری داشته باشیم و با بارش‌ها، خشکی به حداقل برسد. در نهایت نیز لازم است که هواشناسی و محیط زیست، مرتب وضعیت را رصد کنند و اطلاعات لازم را به ما بدهند.

استاندار خوزستان همچنین در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنا شد شرکت توسعه نیشکر ظرف یک سال آینده اقداماتی برای افزایش برداشت سبز انجام دهد و این میانگین را از ۳۰ درصد افزایش دهد تا شاهد سوزاندن کمتر نیشکر باشیم و آلایندگی کمتری ایجاد شود. همچنین شهرداری اهواز و شرکت نفت و گاز کارون ظرف یک هفته تا ۱۰ روز برنامه خود را برای سایت صفیره اعلام کنند و طبق آن عمل کنند تا پتانسیل‌هایی که برای آلوده کردن هوا و ایجاد خطر وجود دارند، به حداقل برسد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.