×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
پلمب ۴۰ رستوران و سفره‌خانه عرضه قلیان در اهواز

دکتر شایسته شمی‌پور با تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و ارتقای سطح سواد بهداشتی مردم، اولین قدم را انجام کار فرهنگی و افزایش  فعالیت‌های رسانه‌ای و آموزشی در سطح شهر  با مضامین بهداشتی و مضرات و خطرات استعمال قلیان دانست و خواستار ورود بیشتر رسانه ملی در این راستا شد.

وی با اشاره به استمرار بازدید رستوران‌ها و سفره خانه‌های سنتی و اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، افزود: متاسفانه فروش لوازم و ابزار مواد دخانی به خصوص قلیان به راحتی انجام می‌شود و در خیلی از این مراکز با استفاده از ویترین‌های جذاب و وسوسه‌کننده بر تبلیغ آن افزوده و همین امر شاید بر تعداد مصرف‌کنندگان قلیان و به ویژه نوجوانان بیفزاید.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز خاطرنشان کرد: رواج استعمال مواد دخانی از جمله قلیان و سیگار در رستوران‌ها و کافه‌ها می‌تواند زنگ خطری باشد که ابتدا کانون خانواده‌ و سپس مسئولان فرهنگی جامعه را از بروز آسیبی بزرگ خبر می‌دهد.

وی گفت: مصرف مواد دخانی از جمله قلیان می‌تواند باعث افسردگی، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، اختلالات گوارشی، بروز ناراحتی‌های قلبی و عروقی و زمینه‌ساز ابتلا به انواع سرطان‌ها شود. میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان‌زای قطعی همچون بنزن، فلزات سنگین و آلودگی تنباکوها حین آماده سازی به برخی از مواد روانگردان، این دغدغه را دو چندان می‌کند.

بنا بر اعلام مرکز بهداشت غرب اهواز، وی با بیان اینکه در سالیان اخیر مصرف این ماده دخانی که به اسانس‌های معطر آغشته است بین خانواده‌ها و جوانان گسترش چشمگیر و هشداردهنده‌ای داشته است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۰ رستوران و سفره‌خانه متخلف که اقدام به عرضه قلیان در اماکن عمومی کرده‌اند، در محدوده تحت پوشش غرب اهواز  پلمب و ۸۷ مورد به مراجع قضایی معرفی و ۱۱۸ جام قلیان نیز جمع آوری و معدوم شده‌اند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.