×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
منافع مشترک برخی ارگان‌ها با مالک متروپل!

با گذشت پنج روز از حادثه‌ی فروریزش ساختمان متروپل آبادان به تدریج ابعاد این حادثه مشخص می‌شود. پس از آن‌که رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان اعلام کرد روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل طی نشده است، رییس کمیسیون عمران مجلس و یک عضو سازمان نظام مهندسی از تخلفات متعدد در جریان این ساخت و ساز خبر  دادند.

علی کریمی‌آنچه ـ عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی با اشاره به مقررات ملی ساختمان گفته است: سازمان نظام مهندسی در سه بخش طراحی، نظارت و اجرا سهیم است و شخصی خارج از صلاحیت‌ حرفه‌ای حق دخالت در ساخت و ساز را ندارد. این موضوع به کرات در کشور و در استان‌های مختلف از جمله پروژه متروپل آبادان زیر پا گذاشته شده است.

نماینده مجلس: شهرداری با مالک متروپل ساخت و پاخت داشته است

از سوی دیگر محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون  عمران مجلس از ساخت و پاخت بین شهرداری و مالک پروژه سخن می‌گوید. بنا به گفته او ساختمان متروپل به صورت مشارکت بین بخش خصوصی و شهرداری در حال انجام بوده که از نظر من این تعارض منافع است؛ چرا که شهرداری شریک این ساختمان بوده و از طرف دیگر وظیفه‌ی نظارت دارد. بنابراین در قوانین باید به این موضوع دقت بیشتری صورت گیرد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد یادآور شد: ابتدای کار با وجود آن‌که می‌بایست نظام مهندسی برای نظارت ورود کند، به هر دلیلی یک شرکت مشاور، کار طراحی و نظارت را بر عهده گرفته که با مداخله وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی، سه مهندس ناظر برای پروژه تعیین شده است. پروانه برای چهار طبقه صادر شده اما متاسفانه طبقات بیشتری به این پروژه اضافه می‌شود؛ بدون این‌که نقشه و محاسبات اولیه تغییر کند. مهندسین ناظر چندین بار تذکر دادند ولی چون شهرداری منافعش در این قضیه بوده و از طرفی هم ساخت و پاختی با مالک ساختمان داشته توجه نکرده است.

هم‌چنین کریمی‌آنچه ـ عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی بیان کرد: در پروژه متروپل آبادان طراح و ناظری که در سال ۱۳۹۶ فعالیت کرده صلاحیت لازم را از نظر وزارت راه و شهرسازی و قوانین سازمان نظام مهندسی نداشته و بنابراین آغاز و بنای این پروژه فاقد صلاحیت و بر اساس زیر پا گذاشتن مقررات سازمان نظام مهندسی بوده است.

وی در یک برنامه تلویزیونی گفت: پس از اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان به مالک و شهرداری مبنی بر نظارت ناظرین نظام مهندسی و مکاتبات مکرر درخصوص بروز تخلف و لزوم توقف این پروژه، مالک متروپل از توجه و اجرای این مکاتبات امتناع کرده که در نهایت ناظرین از این پروژه انصراف دادند.

کریمی‌آنچه با اشاره به مکاتبات و بنابر اعلام سازمان نظام مهندسی استان خوزستان و دفتر نمایندگی آبادان به شهرداری، مالک، فرمانداری، اداره راه و شهرسازی آبادان گفت: وظیفه سازمان نظام مهندسی مکاتبه است که ناظر این پروژه مکاتبات مربوط را در سالهای ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰انجام داده و آخرین مکاتبه مربوط به سال ۱۴۰۱ است که در آن به تخلفات عدیده، مخاطرات عینی و مشکلات مربوط به کیفیت مصالح ساختمانی اشاره شده بود و سازمان نظام مهندسی ساختمان درخواست جلوگیری و توقف این پروژه را داد.

وی تاکید کرد: در پروژه متروپل ناظر اعلام پایان کار نکرد و اصولاً ساختمانی که فاقد پایان کار است اجازه بهره برداری ندارد.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی گفت: شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه موظفند با اعلام کتبی سازمان نظام مهندسی در اسرع وقت و با اطلاع ناظر دستور اصلاح را صادر و تا زمان رفع تخلف از ادامه کار جلوگیری کنند.

گزارش حادثه به معاون اول رییس‌جمهور اعلام می‌شود

بنابراین گزارش، پس از بازدید هیات کارشناسی سه نفره شامل مشاور معاون اول رییس‌جمهور، رییس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و معاون عمرانی وزارت کشور از محل وقوع حادثه، اولین جلسه فنی، کارشناسی و هم‌اندیشی آسیب‌شناسی عوامل سانحه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در شهر آبادان برگزار و مقرر شد گزارش نهایی علل فروریزش به معاون اول رییس‌جمهور ارایه شود.

چکیده اولین نشست که با حضور حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تعدادی از اعضای هـیئت علمی این مرکز، رئیس و تعدادی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان  استان خوزستان، معاونین مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان، معاون مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی و جمعی از مهندسین، اساتید و صاحب‌نظران استان برگزار شد این بود که نقشه‌های جامع ساختمان مذکور توسط اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی استان خوزستان و با تعامل مضاعف با شهرداری آبادان تهیه و اخذ شود. همچنین اخذ نمونه‌گیری بتن از اماکن مختلف ساختمان مورد نظر توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خوزستان و انجام آزمایش‌های متنوع تخصصی بر روی نمونه ها در بخش فناوری بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

برگزاری جلسات تکمیلی با حضور صاحب‌نظران و نقش آفرینان تمامی دستگاه‌های فنی و مهندسی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تهیه و تنظیم گزارش نهایی برای بهره‌برداری معاون اول رییس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و استاندار خوزستان و دیگر دستگاه‌های بهره‌بردار در اسرع وقت در دستور کار این جلسه قرار گرفت.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.