×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
رییس سازمان جنگلها و مراتع: ۷۰۰ خیر آبخیزدار در عرصه های طبیعی کشور فعال هستند

مسعود منصور در آیین آغاز طرح ۲ هزار هکتاری نهال کاری و بیابان زدایی خوزستان در جنوب شرق اهواز با اشاره به اهمیت منابع طبیعی در نزد عموم مردم و ضرورت گسترش و ترویج فرهنگ آبخیزداری افزود:انجمن خیرین آبخیزداری در۲ استان تشکیل شده است و تاکنون  بیش از ۲۵۰ هزارهکتار کار آبخیزداری با مشارکت مردم محلی انجام شده است.

اظهار داشت:همچنین ۲ هزار تشکل مردمی نیز از پارسال در کشور شکل گرفته است که در این عرصه فعالانه مشغول به کار هستند.

رییس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشوراز ثبت نام ۱۵۰ هزار همیار طبیعت در سامانه‌های منابع طبیعی خبر داد و گفت:این همیاران هنگام حریق در جنگلها، مراتع  و خطراتی که منابع طبیعی را تهدید می کنند بسیج می‌شوند.

روند کاهشی فرسایش خاک

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشورگفت:با کار آبخیزداری متوسط فرسایش آبی کشور  که سالانه بیش از ۱۶ تن در هکتار بود به ۹ تن در هکتار کاهش یافته است که عملکرد بسیار مناسب و قابل قبولی  است.

منصور با اشاره به بروز سیلاب‌های مخرب و کم سابقه در کشور افزود:بیش از ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۲۶۰ روستا در معرض سیلاب‌ قرار دارند یعنی از ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه کشور که نیازمند کار آبخیزداری است ۲۷ میلیون هکتار به عنوان پهنه‌های سیل خیز بحرانی در نقشه سیل خیز کشور است که این تعداد شهر و روستا در این پهنه‌ها قرار دارند.

منصور با اتکا به آمار و ارقام اظهار داشت:با کار آبخیزداری ۷۰ درصد متوسط خسارت سیل کاهش خواهد یافت.

وی سیلاب های رخ داده  در۳۰ سال اخیر را  بیش از هفت هزار سیلاب عنوان کرد و گفت: هر سیلاب متوسط ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت داشته است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه افزود: خوشبختانه رویکرد دولت و مجلس شورای اسلامی به سمت پیشگیری از سیلاب هدایت شده ولی پیشگیری بدون مشارکت مردم و بهره برداران چندان موثر نخواهد بود.

منصور درادامه افزود: ۴۰ هزار و ۴۰۰ رشته قنات در کشور وجود دارد که ۵۵ تا ۶۰ درصد به سمت کم آبی و خشک آبی حرکت کرده بودند ولی با اقدامات آبخیزداری حدود ۹ هزار و ۸۰۰ قنات پرآب شدند و در نتیجه در برخی مناطق کشور مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها رخ داده است.

وی اجرای مشترک طرح ۲ هزار هکتاری نهال کاری و بیابان زدایی در خوزستان توسط مجموعه نفت و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به مناسب ۲۹دی روز هوای پاک را از مصادیق بارز عمل به مسئولیت‌های اجتماعی توصیف کرد و افزود:همکاری صاحبان صنایع در کاهش مشکلات آلودگی‌های زیست محیطی، حفظ خاک، جلوگیری از ریزگردها می تواند زمینه را برای جلب مشارکت عمومی برای سرعت بخشیدن به طرح های آبخیزداری را فراهم کند.

به گفته این مقام مسئول در برخی نقاط کشور ۱۲ هزارهکتار جنگل کاری با همکاری و کمک  معدنکاران انجام شده است که این خیلی ارزشمند است.

رییس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری  کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بارندگی‌های هفتم تا ۱۳ دی ماه امسال در کشور در هشت استان چهار میلیارد و و ۹۶۸ میلیون متر مکعب آب جاری شد که یکی از این استان‌ها خوزستان بود.

وی در ادامه گفت:با اقدامات آبخیزداری در کشور موفق به مدیریت  یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون متر مکعب آب شدیم و۷۵۰ میلیون مترمکعب نیز پشت بندهای کشور ذخیره شد که در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی بسیار موثر است.

به گفته منصور دربارش های اخیر ۲۰۰ میلیون متر مکعب پشت آب بندهای خوزستان ذخیره سازی شد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.