×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 15 خبر
طرح توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت پایدار در تالاب شادگان آغاز شد

محمدجواد اشرفی در نشست معرفی طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان در سالن همایش های هتل نیشکر اهواز، افزود: نگاه همه جانبه و هماهنگ میان همه سطوح محلی وملی و همراهی کشاورزان، وزارت جهاد کشاوزی و وزارت نیرو شرط پایدار سازی تالاب شادگان است.

اشرفی ادامه داد: هدف طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان پایدار سازی معیشت و فعالیت ها در این تالاب ها است.

وی گفت: دولت ژاپن با همکاری برنامه زیست محیطی سازمان ملل و سازمان محیط زیست کشور، ساماندهی و بهبود وضعیت دریاچه ارومیه را در سال های گذشته آغاز کرد که به دلیل موفقیت بالای آن، طرح مشابهی برای تالاب شادگان و بختگان در دستور کار قرار گرفت.

اشرفی با بیان اینکه موفقیت این طرح وابسته به همکاری متقابل ذینفعان در حوضه آب ریز تالاب است، افزود: این طرح با هدف پایدار سازی تالاب شادگان و بهبود معیشت مردم در طول سه ساله برنامه ریزی و اجرا می شود.

وی با بیان اینکه تالاب شادگان دارای اکوسیستم بسیار پیچیده ای است گفت: این تالاب با دارا بودن آب های شیرین، آب های لب شور و آب های شور یکی از پرتولیدترین محیط های طبیعی در نظام هستی است و این موجب شده تا مدیریت این تالاب اهمیت ویژه ای داشه باشد.

اشرفی گفت: هر فعالیت و بهره برداری از حوضه های آبریز منتهی به تالاب ها اثر قابل توجهی بر روی تالاب های پایین دست دارد به همین دلیل هر گونه مدیریت و بهره برداری از این آب ها باید با نگاه به تاثیر آن بر روی تالاب های پایین دست باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: فعالیت در حوضه آب ریزی مارون بدون توجه به تاثیر آن بر تالاب شادگان، آثار خسارت باری به دنبال دارد که متاسفانه در این سال ها در بهره برداری از آب مارون به تالاب شادگان توجه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تالاب شادگان با تنش ها و بحران های خاصی مواجه است، گفت: تنش های تالاب شادگان به دلیل بی توجهی به یک برنامه منسجم در بهره برداری از حوضه های آب ریز این تالاب است.

اشرفی تاکید کرد: فعالیت گسترده کشاورزی در بالادست تالاب شادگان بدون توجه به حقابه این تالاب بر تنش های آن افزوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: هم اکنون کمتر از یک متر مربع آب به عنوان حقابه وارد تالاب شادگان می شود و این در حالی است که حقابه این تالاب ۵۰ متر مکعب در ثانیه است.

بر اساس سند همکاری امضا شده میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه توسعه ملل متحد با حمایت‌های مالی دولت ژاپن، در راستای پایدارسازی اقدامات انجام‌شده و تعمیم دستاوردها و تجارب موفق سال‌های قبل در احیای دریاچه ارومیه، ” طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان” قرار است در سه سال آینده، علاوه بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، در تالب بختگان استان‌ فارس و تالاب شادگان خوزستان نیز به مرحله اجرا در آید.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است. گفته می‌شود سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصربه‌فرد را از سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (لیست مونترو) کرده‌ است.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد که بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین المللی است.

این تالاب از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با  آب‌ شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

تالاب شادگان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر و از سمت غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.