×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 12 خبر
ورود زهاب با EC هشت هزار به تالاب شادگان / تمام ورودی‌های آب از کارون بسته شده است

حجت الاسلام مجید ناصری‌نژاد در مراسم آغاز فرآیند عملیاتی پروژه بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار دریاچه ارومیه در تالاب‌های بختگان و شادگان در سایت‌های پایلوت که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: باید دیدگاه و نحوه کار در مورد تالاب شادگان تغییر کند. اکنون تالاب شادگان مرده و آنچه از آن باقی مانده، ماندآب است.

وی با بیان اینکه تالاب با آب زنده است، افزود: سیل در سال ۹۸ رخ داد و آب رفت و حدود سه سال است ورود آب به تالاب قطع شده است. یکی از منابع تامین‌کننده آب تالاب، کارون است اما تمام منابع ورودی تالاب از کارون بسته شده است.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: نهر مالح نیز یکی از منابع تامین‌کننده آب تالاب شادگان است اما این نهر بلای جان تالاب شده است و زهاب کشاوزی اهواز، پساب صنعتی فولاد خوزستان و فاضلاب شرق اهواز وارد آن و سپس وارد تالاب می‌شود که خطر جدی و نابودکننده تالاب و مردم شادگان است.

وی افزود: ندیدم که سازمان حفاظت محیط زیست علیه این فاجعه زیست محیطی بزرگ موضع جدی داشته باشد.

ناصری‌نژاد گفت: نهر مالح باید زنده و مجددا به کارون متصل شود؛ مقداری کار آغاز شد اما مجددا تعطیل شد که باید احیا شود تا به جای فاضلاب و پساب و زهاب، آب وارد تالاب شود.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه شرق اهواز ظاهراً تعطیل است و باید فعال شود، افزود: با پیگیری‌های انجام شده و با تامین آب به میزان ۱۰ مترمکعب بر ثانیه، قرار بود آب به تخیلات شادگان برسد که تعطیل شد.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر تنها زهاب نیشکر وارد تالاب می‌شود که از یک جهت باید از شرکت‌های نیشکر تشکر کنیم زیرا نگذاشتند تالاب خشک شود اما از یک جهت نگران هستیم زیرا این زهاب‌ها حداقل با EC هفت تا هشهزار و همراه آفت‌کش‌ها و سموم هستند.

وی بیان کرد: به شرکت‌های نیشکر فشار آوردیم تا خارج از فصل آبیاری مزارع خود، آب بیشتری به تالاب پمپاژ کنند.

ناصری‌نژاد با بیان اینکه مارون یکی از منابع تغذیه‌کننده آب تالاب است، گفت: در احداث سد مارون، برای ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حق‌آبه پیش‌بینی شد اما اکنون حداقل ۹۰ هزار هکتار کشت می‌شود بنابراین یک قطره آب به تالاب نمی‌رسد. در تابستان با جنگ و دعوا مقداری آب به نخیلات رسید اما به تالاب شادگان آب نرسید.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست باید ورود کند و بگوید حق‌آبه تالاب کجا است. توسعه کشت، خلاف قانون است و اگر کسی مجوز کشت صادر کرده خلاف قانون بوده است؛ در حوضه مارون نباید این همه مجوز کشت صادر شود. صدور این همه مجوز کشت به معنی نابودی تالاب شادگان و کل این شهرستان است. علاوه بر عدم تامین آب، پساب زراعی با EC زیاد وارد تالاب می‌شود زیرا در شبکه آبیاری، شبکه زهاب دیده نشده است.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جانی برای تالاب شادگان باقی نمانده است و باید برای احیای تالاب کمک شود، گفت: در سال ۸۴ با هماهنگی شیلات، قراردادی منعقد شد که ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی در تالاب شادگان رها کند اما افرادی، آزادانه و بدون نگرانی در روز روشن با شوکر و سم در حال صید و نابودی این نعمت خدادادی هستند.

وی این موضوع را اقدامی علیه امنیت کشور دانست و خواستار برخوردی جدی با این افراد شد و بیان کرد: با این افراد برخوردی نمی‌شود یا برخورد بسیار جزئی است. در این زمینه همه باید بسیج شوند و اگر تشکل، سمن یا دوستدار محیط زیست وجود دارد نیز در این زمینه کمک کنند.

ناصری‌نژاد گفت: شادگان حداقل ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ این شهرستان از اول در تالاب ایجاد شده و به حالت یک جزیره در تالاب است. حیات مردم وابسته به تالاب شادگان است و باید به حفظ تالاب و معیشت مردم کمک شود.

وی بیان کرد: برخی می‌گویند مسکن، جاده یا صنعت در شادگان نداشته باشیم اما مردم به این موارد برای زندگی نیاز دارند. همان گونه که مدافع تالاب هستیم مدافع حقوق انسان‌ها و احیای تالاب و اشتغال مردم هستیم.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل صید ماهی با شوکر، بیکاری و گرسنگی مردم است، افزود: فرد گرسنه پدر تالاب را هم در می‌آورد اما اگر درآمد  داشته باشد، به حفظ تالاب می‌کند بنابراین باید علاوه بر حفظ تالاب، در زمینه معیشت، اشتغال، گردشگری و صنایع کمک شود.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.