×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 14 خبر
۴۰ درصد افراد مبتلا به دیابت درخوزستان از بیماری خود اطلاع ندارند

دکتر سیما اورنگ  بیان کرد:  بر اساس آمار چند سال گذشته ۵۰ درصد افراد از دیابت خود مطلع نبودند اما با افزایش آموزش و اطلاع رسانی هم اکنون این آمار به ۷۵ درصد در کشور رسیده است.

وی افزود: در خوزستان بر اساس آخرین آمار ۶۰.۶ از بیماری خود آگاه هستند که نسبت به آمار کشور کمی پایین تر است.

اورنگ ادامه داد: ۵.۵ میلیون نفر بالای ۲۵ سال در کشور مبتلا به دیابت هستند و در خوزستان تقریبا ۱۴ درصد این گروه جمعیتی از این بیماری رنج می‌برند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: عواملی مانند کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی، سابقه خانوادگی در ابتلای به دیابت موثر است و آمار موجود نشان‌دهنده این است که این بیماری در جهان، کشور و به تبع آن خوزستان رو به افزایش است.

وی در خصوص اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری دیابت توضیح داد: برای پیشگیری باید بر روی عوامل خطر و مراقبت بیماران برنامه‌ریزی صورت گیرد؛ عوامل خطر ایجاد دیابت از جمله کنترل اضافه وزن و چاقی، افزایش تحرک و تغذیه مناسب باید به مردم آموزش داده شود تا از دوران کودکی اقدام مناسب را انجام دهند.

اورنگ اضافه کرد: افرادی که در مرحله پیش دیابت هستند یعنی هنوز به مرحله ابتلا نرسیده اما احتمال بروز دیابت در آنها بیشتر و به عبارتی تحمل گلوکز آنها مختل است باید سبک زندگی خود را تغییر داده، وزن خود را کنترل کنند، تغذیه مناسب و تحرک کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: بیماران پره دیابتیک یا پیش دیابت باید سالانه از نظر قند خون مورد بررسی قرار گیرند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: در برنامه‌های سیستم مراقبتی بهداشت، تمام افراد ۳۰ سال به بالا باید با مراجعه به مراکز بهداشتی، از نظر خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی مورد بررسی قرار گیرند.

وی در خصوص سن بروز دیابت بیان کرد: بروز دیابت نوع یک، معمولا از سن پایین وابسته به انسولین است، و نوع دو آن معمولا در سن بالاتر و افراد چاق تر بروز می کند؛ بنابراین زمانی که چاقی و کم تحرکی در کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد احتمال بروز دیابت در سن پایین تر وجود دارد.

اورنگ ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت نوع دو، با داروهای خوراکی درمان می‌شوند اما ممکن است در مرحله ای از بیماری در کنار دارو نیاز به تزریق انسولین نیز باشد.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص عوارض دیابت گفت: افزایش  شانس بیماری قلبی، نارسایی کلیه ، بینایی، زخم پای دیابتی و قطع عضو از جمله این عوارض است.

وی توصیه کرد: کنترل قند خون ناشتا ماهی یک بار، انجام آزمایش هر سه ماه یک بار برای کنترل نوسان قندخون، کنترل وزن، مصرف به موقع داروها، ثبت قند خون و در جریان گذاشتن پزشک، رژیم غذایی سالم، ورزش کردن منظم، اجتناب از دخانیات و زیاد نوشیدن آب از جمله موارد خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.