×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
پنج تصفیه‌خانه مهم خوزستان تا پایان ۱۴۰۱ بهره‌برداری می‌شود

محمدرضا کرمی‌نژاد روز سه شنبه در پنجاه و هشتمین نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در سالن استانداری خوزستان، افزود: بر اساس اعلام پیمانکار این طرح ها، تا پایان آبان ماه جاری تصفیه خانه شادگان، تا پایان امسال تصفیه خانه آبادان، ابتدای مهرماه سال آینده تصفیه خانه خرمشهر، تا دی ماه ۱۴۰۱ تصفیه خانه بندر ماهشهر و تا پایان سال آینده تصفیه خانه بندر امام تکمیل و به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به آخرین روند پیشرفت فیزیکی طرح فاضلاب شهرهای شادگان، آبادان، خرمشهر، بندر امام و ماهشهر گفت: اجرای تصفیه خانه این شهرها طی قراردادی سه جانبه با مشارکت یک شرکت چینی یکم خرداد ۹۴ امضا و روند احداث این طرح ها با ۴۶ میلیون یورو فاینانس آغاز و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ تکمیل شود که تاکنون به دلایلی این موضوع محقق نشد.

کرمی نژاد ادامه داد: تصفیه خانه آبادان هم اکنون در مجموع ۷۰ ، تصفیه خانه خرمشهر ۶۹، شادگان ۸۷، بندر امام ۵۷ و ماهشهر ۶۰ درصد و در مجموع کل این طرح ها دارای ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی ادعای برخی مطالبات از سوی پیمانکار و  ورود دستگاه های نظارتی را از جمله دلایل تاخیر در بهره برداری از این طرح های فاضلاب اعلام کرد که به گفته کرمی نژاد منجر به دستگیری پیمانکار و آزادی وی با ۷۰۰ میلیارد تومان وثیقه شد.

کرمی نژاد با بیان اینکه تصفیه خانه شادگان در روزهای آینده به بهره برداری می رسد گفت: این تصفیه خانه هم اکنون ۵۰ درصد شبکه فاضلاب شادگان با ظرفیت ۲۶ هزار متر مکعب را جمع آوری می کند که با بهره برداری از آن، نیاز شادگان تا سال ۱۴۱۵ تامین می شود.

اجرای طرح های فاضلاب در ۱۰۸ نقطه اهواز

وی نگاه ویژه دولت و وزیر نیرو به خوزستان را نقطه امیدی برای حل مشکلات چند ساله آب و فاضلاب در این استان دانست و گفت: دولت توجه ویژه ای به خوزستان دارد به گونه ای که وزیر نیرو هر هفته به صورت ویدئو کنفرانس روند اجرای طرح ها در استان را پیگیری می کند.

کرمی نژاد تاکید کرد: هم اکنون در ۱۰۸ نقطه در اهواز فاضلاب در حال اجراست و امیدواریم با این اقدام، وضعیت فاضلاب اهواز امسال نسبت به سال قبل بهتر شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای تصفیه خانه فاضلاب دزفول گفت: ۲۵۰ کیلومتر از خطوط اصلی و فرعی شبکه فاضلاب شهرستان دزفول اجرا و ۲۰۰ کیلومتر از خطوط فرعی آن باقی مانده است.

وی جمعیت دزفول را بالغ بر ۴۶۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ظرفیت تصفیه خانه اجرا شده در دزفول تنها جوابگوی ۲۳۰ هزار نفر است و مابقی آن اجرا نشده است.

 

در صورت تخصیص اعتبار، مشکل فاصلاب خوزستان تا چهار سال آینده برطرف می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، مهمترین دلیل در تاخیر اجرای تصفیه خانه و شبکه فاضلاب در شهرستان های استان را تخصیص اعتبارات اندک در سال های اخیر دانست و افزود: طرح های تصفیه خانه هزینه های بسیار زیادی نیاز دارند و این در حالی است که در سال های اخیر بودجه تخصیصی به این طرح های خوزستان بسیار ناچیز بوده است.

وی با اشاره به وعده های داده شده برای تامین ۲.۲ میلیارد یورو برای تکمیل طرح های تصفیه خانه فاضلاب در خوزستان گفت: اگر این وعده محقق شود، مشکلات فاضلاب استان به طور کامل حل می شود و اگر چنین نشود، با اعتبارات اندک کنونی همچنان تا سال ها با این مشکل دست به گریبان خواهیم بود.

کرمی نژاد تاکید کرد: اجرا و تکمیل تصفیه خانه های فاضلاب موجود در مجموع به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد  که در صورت تخصیص تا چهار تا پنج سال آینده مشکل فاضلاب استان خوزستان به طور کامل حل می شود.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت اجرای کلکتور خط ۱۶۰۰ تصفیه خانه شرق اهواز ادامه داد: احداث این خط پارسال آغاز شد ولی به دلیل اینکه خطوط صنایع فولاد و راه آهن در مسیر اجرای این طرح بود، اجرای این طرح متوقف شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: با پیگیری انجام شده، خطوط راه آهن و صنایع فولاد از مسیر اجرای کلکتور خط ۱۶۰۰ تصفیه خانه جا به جا شد و با رفع این مشکل، اجرای این خط از پنجم تیرماه دوباره فعال شد.

وی ادامه داد: این طرح هم اکنون ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال حاضر ۱۶ متر از این اتصال باقی مانده است که با توجه به وعده پیمانکار این اتصال تا آخر آبان ماه جاری تکمیل می شود.

کرمی نژاد افزود: با اجرای این طرح ظرفیت ورود پساب فاضلاب به تصفیه خانه شرق اهواز از ۲۶ هزار متر مکعب فعلی به ۶۳ هزار مترمکعب افزایش می یابد.

 

حفر ۱۱ کیلومتر تونل از سوی قرارگاه خاتم برای طرح های آب و فاضلاب اهواز 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء  نیز طرح های مهمی در بخش آب و فاضلاب در خوزستان در دست پیگیری دارد که با تکمیل این طرح ها، ظرفیت ورود پساب به تصفیه خانه شرق اهواز به ۱۱۲ هزار مترمکعب افزایش می یابد.

وی افزود: نخستین دستگاه تی بی ام قرارگاه خاتم در اهواز مشغول کار است و تا کنون ۳۰ متر پیشرفت داشته است و قرار است در دی ماه امسال نیز دومین دستگاه تی بی ام این قرارگاه وارد اهواز شود که با این دستگاه ها ۱۱ کیلومتر تونل مورد نیاز طرح های آب و فاضلاب در اهواز تکمیل می شود.

کرمی نژاد گفت: هم اکنون از ۱۹ نقطه پساب فاضلاب اهواز وارد کارون می شود که هفت نقطه در شرق و ۱۲ نقطه در غرب کارون است که با اجرای طرح های در دست اقدام تمام این نقاط مسدود و به تصفیه خانه ها متصل می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: قرارگاه خاتم الانبیاء اجرای طرح های در دست اقدام خود در اهواز را بر اساس یک برنامه سه ساله تعریف کرده بود که با سفر اخیر رئیس جمهوری و تاکید بر تسریع این طرح ها، قرار است این طرح ها طی ۲ سال به بهره برداری برسند.

وی با اشاره به اجرای ۲ تصفیه خانه در شرق و غرب اهواز گفت: تصفیه خانه شرق در مرحله بهره برداری قرار دارد ولی برای اجرای تصفیه خانه غرب اهواز با مشکل بروکراسی و موانع اداری مواجه هستیم که با توجه به اینکه ۹۰۰ میلیارد ریال این طرح به پبمانکار به عنوان پیش پرداخت داده شده است، در صورتی که این مشکل با پیگیری مسئولان استان برطرف نشود، متضرر می شویم.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.