×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
صعود کانون پیشکسوتان ورزش شهرستان مسجدسلیمان به قله پراو

بناب نیوز ،ابراهیم حاجی پور،مسئول کانون پیشکسوتان ورزش شهرستان مسجدسلیمان،
پیشگفتار
پراو (به کردی: په‌ڕاو) رشته‌کوهی امتداد یافته از شمال غرب تا شمال شرق شهر کرمانشاه، با طول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت تقریبی حدود ۹۸۰ کیلومتر مربع که بخشی از رشته‌کوه زاگرس در غرب ایران می‌باشد. قله پرآو با ارتفاع ۳۴۰۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان و بلندترین قله استان کرمانشاه و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود.

شرح گزارش
در قالب تقویم صعودهای ورزشی نیمسال نخست سال ۱۴۰۳ برنامه صعود به قله زیبا و دلفریب پراو از روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و در ساعت ۱۲ ظهر از مسجدسلیمان آغازو با پشت سر گذاشتن شهرهای شوشتر، دزفول، اندیمشک، خرم آباد وارد مسیر نورآباد به هرسین شده و در نهایت ساعت ۲۱:۰۰ با رسیدن به شهر کرمانشاه میهمان مردی سخاوتمند، مهربان و دوست داشتنی جناب آقای توفیق قبادی، لیدرِ توانا و صبور قله پراو شدیم.
با توجه به خستگی راه و جهت استراحت بلافاصله پس از صرف شام همه اعضا به خواب رفتند.
👨‍🦯 در روز دوم (روز صعود) ساعت بیدار باش ۰۲:۰۰ صبح بود، همگان راس ساعت مقرر بپا خواستند و با کوله سبک سوار بر خودرو شده و رهسپار پارکینگ تنگ پراو شدیم.
با پارک خودروها برنامه پیمایش از ساعت ۰۴:۰۰ و در زیر نور هدایت لایت ها آغاز شد. بخش ابتدایی مسیر در میان جنگلی از درختان حوزه زاگرس که غالبا بلوط هستند که سرسبزی خارق العاده و بهشت گونه این فصل از سال را به همراه داشت می گذرد. پاکوبش در سینه ی شیبی تند از سمت جنوب به شمال امتداد می یابد و با رسیدن به گردنه ای مشرف به چشمه دو زَری که پایان پوشش جنگلی است ما را در ساعت ۶:۳۰ به مرغزارِ کنار آن چشمه گوارا برای صرف صبحانه مختصر هدایت کرد.
نیمساعتی گذشت و با برداشتن آب مورد نیاز چشمه را ترک نمودیم خرسنگ را گذشتیم و در کشاکش سینه کوه صدای آواز کبک خوشخوانِ زاگرس نشینان نوایش را دوای آرامشِ روحمان می کرد. اشکفت یک شبه را گذشتیم و استراحتی کوتاه و نوشیدن جرعه ای آب و دوباره پیمایشی که نشان از بیقراری برای دیدار یار داشت.
بویِ چویل، قابِ لاله های واژگون، موسیقیِ نوای کبک و چهچه بلبل و دیواره های سترگ قله ترکیبی اعجاب انگیز برای آرامش جان است.
در ارتفاع ۲۷۰۰ به تابلوی خسته نباشید اول رسیدیم و برای ادامه راه که به سمت شمال غرب متمایل است باید نفسی تازه نمود چرا که شیب تند است و توان میخواهد.
در ساعت ۱۱:۳۰ با ترک جان پناه پا در مسیری گذاشتیم که برای پیمودنش آمادگی نسبتا بالایی لازم است هر آنچه آموخته ای و تجربیات و اندوخته هایت به کارت می آیند. اینجا باید از برف بگذری و خودت را به صخره ها بچسبانی و با قدرت بازوانت شجاعانه خودت را بارها و بارها بالا بکشی.
فقط باید دلباخته کوه باشی تا این همه سختی و مرارت را به جان بخری تا ساعت ۱۳:۰۰ تن خسته ات را بر روی زانوانت رها کنی و بر رخ یار بوسه زنی و شکر گزار خداوندی باشی که کوهها را آفرید تا قدرت معجزه گر التیام بخشش ما را به زندگی باز گرداند.
با شور و شوق در کنار تابلوی جانِ جانان در هوایی که گهگاهی گلهای برفش صورتت را نوازش میکرد عکسهای یادگاری را گرفتیم و مهیای فرود شدیم و نهایتا در ساعت ۲۱:۰۰ به پارکینگ خودروها رسیدیم.
👨‍🦯صبح روز سوم پس از خداحافظی با آقای قبادی آن مردِ خندان و مهمان نواز برای بازدیدی کوتاه به طاق بستان رفتیم و سپس رهسپار دیار خود شدیم.
لازم به ذکر است که بانوان توانمند کانون پیشکسوتان بعلت فصل امتحانات فرزندان دلبندشان از این برنامه جا ماندند که جایشان سبز بود.

قدر دانی و ادای احترام ویژه گروه اعزامی به پراو پیشکش به لیدر ارزشمند استان کرمانشاه جناب آقای استاد توفیق قبادی
👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯
👨‍🦯سرپرست: ابراهیم حاجی پور
👨‍🦯لیدر: توفیق قبادی
👨‍🦯جلودار: مهرداد قنبری
👨‍🦯میاندار: امیر علی مددی
👨‍🦯عقبدار: بهادر حاتمی
👨‍🦯فنی: ارسطو داراب پور
🌳محیط زیست: قنبر کریمی
📸عکس: مهدی راکی
👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯👨‍🦯
با سپاس فراوان از بانو شهبازی عضو محترم هیآت کوهنوردی کرمانشاه بخاطر همکاری های ارزنده شان
✍ گزارش:شاهرخ رادمهر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.