×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 12 خبر
در اردوگاه آسیب‌دیدگان اجتماعی اهواز چه می‌گذرد؟

مریم سمال‌پور بابااحمدی اظهار کرد: در هشتاد و دومین جلسه شورای عالی اداری در سال ۸۷، آئین‌نامه‌ای جهت بهبود فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی و ارتقای کارهای آنان مربوط به مبارزه با تکدی‌گری و جمع‌آوری، شناسایی و تعیین وضعیت افراد بی‌سرپرست، گمشده و متواری و … و تنظیم وظایف دستگاه‌های عمومی و دولتی تصویب شد. در این مصوبه شهرهای بزرگ که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند اقدام به ایجاد مجتمع اردوگاه زیر نظر فرمانداری با هماهنگی سازمان‌های مسئول از قبیل دادگستری استان‌ها، نیروهای انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد اداره کار و امور اجتماعی و شهرداری و معرفی نماینده تام‌الاختیار خود در مجتمع برای انجام وظایف دستگاه متبوع اقدام شود.

وی افزود: طبق مصوبه تأمین محل، امکانات و تجهیزات اولیه مورد نیاز اردوگاه، از طریق شهرداری صورت خواهد گرفت و اعتبارات لازم از بودجه عمومی استان تأمین خواهد شد.

رئیس اداره اجتماعی شهرداری اهواز تصریح کرد: همچنین شهرداری موظف است نسبت به شناسایی و جمع‌آوری و تحویل این افراد، به مجتمع اردوگاهی اقدام کند.

وی افزود: مجتمع اردوگاهی و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی اهواز در سال ۸۴ تاسیس شد و از سال ۹۲ در محل جدید تحت عنوان سامان‌سرای شکوفا واقع در ۳۰۰ دستگاه صنایع فولاد به مساحت ۳ هزار متر بنا شامل ۱۸ اتاق آقایان و ۱۵ اتاق بانوان با ظرفیت تعریف‌شده ۷۰ نفر و ۳۳ نفر پرسنل اردوگاه مستقر شد.

سمال‌پور بابااحمدی گفت: واحد مددکاری، واحد بهداشت، واحد روانشناسی، واحد مراقبین، گشت و جمع آوری، فنی و حرفه‌ای و اتباع بیگانه برخی واحدهای این اردوگاه هستند.

وی افزود: شروع کار روزانه با جمع‌آوری افراد آسیب دیده از سطح شهر توسط دو اکیپ گشت در دو شیفت انجام می‌شود. پس از ورود مددجوی آسیب‌دیده به مجتمع، عملیات تفکیک، بازرسی بدنی، اخذ اطلاعات اولیه و اصلاح و حمام و اخذ اثر انگشت انجام و اموال آن‌ها به حراست تحویل می‌شود. سپس لباس متحدالشکل اردوگاه به آن‌ها تحویل و توسط مددکار و روانشناس مورد ارزیابی و بررسی هویتی و سلامت، آزمایش‌های بالینی جسم و روان قرار می‌گیرند.

رئیس اداره اجتماعی شهرداری اهواز تصریح کرد: مددجویان به مدت ۱۴ روز در اردوگاه اسکان داده می‌شوند و بعد از اخذ حکم قضایی، کارشناسان مجتمع مددجویان را جهت ساماندهی به دستگاه‌های مرتبط از قبیل کمیته امداد، بهزیستی، خانواده‌ها و اداره اتباع بیگانه معرفی می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر مجتمع آسیب‌دیدگان اجتماعی در حال فعالیت است و با توجه به شرایط کرونایی همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جمع آوری و غربالگری انجام می‌شود.

سمال‌پور بابااحمدی افزود: در شش ماهه اول سال ۹۹ به دلیل وجود کرونا و ممنوعیت صادره از استانداری، جمع‌آوری انجام نشد. در شش ماه دوم، ۵۳۲ نفر و در سه ماهه اول ۱۴۰۰ نیز ۳۵۱ نفر که از مجموعه کل این تعداد ۲۹ نفر اتباع خارجه و ۱۱ نفر کودکان کار بودند، جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در فعالیت این اردوگاه تصریح کرد: با وجود اینکه طبق آیین‌نامه، برخی از سازمان‌ها در خصوص فعالیت اردوگاه آسیب‌دیدگان اجتماعی مکلف به همکاری با شهرداری هستند؛ متاسفانه همکاری نمی‌کنند و این مساله، روند کار را سخت‌تر کرده است. از مشکلات موجود می‌توان به عدم همکاری نیروی انتظامی در جمع‌آوری آسیب‌دیدگان از سطح شهر و تأمین امنیت مجتمع، عدم همکاری علوم پزشکی و مجموعه درمان در خصوص امور درمانی مددجویان نیازمند و عدم همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در خصوص پوشش حمایتی از مددجویان اشاره کرد.

رئیس اداره اجتماعی شهرداری اهواز گفت: امید است که با همکاری صمیمانه‌تر و نزدیک‌تر کلیه نهادها و ستادهای مکلف در آیین‌نامه بتوان روند کار را تسریع و عملکرد شایسته‌تری در این امر خداپسندانه داشته باشیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.