×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
آغاز کشت گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار از اراضی خوزستان

قاسم سلیمانی‌دشتکی در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع احیای کانون‌های ریزگرد و نخیلات شادگان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مباحث جلسه امروز عرصه‌های منابع طبیعی، مربوط به بیابان‌زدایی و پیشگیری از انتشار ریزگردها بود. برنامه‌ای در سال ۹۵ با تاکید مقام معظم رهبری و تلاش رئیس جمهور برای آن برنامه‌ریزی خوبی شد و منابع خوبی در این سال‌ها اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: از سال ۹۵ تا پایان سال ۹۹ جمعا نزدیک به ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی و حفظ منابع طبیعی تخصیص یافت. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده نیز اجرا شد. برنامه ۱۴۰۰ نیز تدوین شد و در این برنامه، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع ملی و عدد مناسبی نیز از منابع استانی لحاظ کرده‌ایم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: با وجود خشکسالی شدیدی که داریم، امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های خوبی که در این مدت صورت گرفته را حفظ کنیم و عرصه‌های جدیدی نیز به کشت درختان جنگلی و بوته‌های بیابان‌زدا اضافه کنیم. علاوه بر این، امسال زراعت چوب نیز اضافه شده است و طراحی بسیار خوبی انجام شده که ۷۰ هزار هکتار زراعت چوب ایجاد شود؛ این طرح امسال در ۱۳ هزار هکتار کلنگ‌زنی می‌شود و شروع به کار می‌کند.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به اتخاذ تصمیم برای کشت گیاهان مثمر و دارویی به جای کشت دیم در برخی مناطق، تاکید کرد: به جای کشت دیم در برخی مناطق که در خشکسالی، مثمر ثمر نیستند و زحمت کشاورز در این کشت‌ها به هدر می‌رود، تصمیم گرفتیم که گیاهان دارویی و مثمر را با استفاده از ماده ۳ قانون منابع طبیعی و جنگل‌ها، با مشارکت مردم انجام دهیم.

وی افزود: مفهوم مشارکت مردم این است که منابع طبیعی نهال بدهد، در کندن چاله و کاشت گیاهان همکاری کند، خود مردم نیز همکاری کنند و حفظ و نگهداری و بهره‌برداری به مردم سپرده شود. در این طرح، زمین از منابع ملی، امکانات کشت با همکاری هر دو و بهره‌بردار مردم هستند.

استاندار خوزستان گفت: پیشنهاد شد در اراضی شیب‌دار برخی مناطق استان خوزستان، آبخیزداری قوی‌تر شود و به جای کشت محصولات و شخم غیر استاندارد، آبخیزداری کنیم. در واقع جلوی شیب، دیواری با طول و عمق حدود یک متر برای نگهداری آب احداث می‌کنیم و پشت دیوار می‌توانیم درختان یا گیاهان مثمر بکاریم که جایگزین شخم و کشت غیر استاندارد شود. این کار جزو برنامه است.

وی افزود: در بخش اول این طرح امسال حدود ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی کاشت می‌شود و در بخش دوم نیز قرار است منابع طبیعی، برنامه مدونی برای کشت درختان و گیاهان مثمر در زمین‌های شیب‌دار به جای کشت غلات ارائه دهد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.