×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 12 خبر
نخستین محموله گاز بیو دی اکسید کربن خوزستان به عراق صادر شد

عبدعلی ناصری  با اشاره به فعالیت کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: این گاز پیش‌تر به دلیل نبود فناوری لازم برای فرآوری، در هوا رها و باعث آلودگی زیست محیطی می‌شد.

وی با بیان اینکه گاز دی اکسید کربن یکی از محصولات جانبی کارخانه تولید الکل و خمیرمایه است افزود: در این کارخانه بخشی از کربن موجود در مواد قندی در اثر فعالیت میکروارگانیسم های مورد استفاده در فرآیند تولید، به گاز دی اکسید کربن تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: گاز دی اکسید کربن از فرآیند تخمیر استحصال می‌شود و بدین لحاظ در رده غذایی قرار می‌گیرد و در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی و تولید نوشابه، قند وشکر، و نیز دارویی، صنایع پزشکی، صنایع نوین کشاورزی و بیولوژیکی، فلزی و ریخته گری و نفت کاربرد فراوان دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به کارکردهای دیگر این کارخانه در صنعت نیشکر افزود:کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن با هدف اجرای پروتکل کیوتو و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مکانیسم توسعه پاک برای جلوگیری از گرمایش جهانی و به حداقل رسانی گازهای آلاینده زیست محیطی ایجاد شده و گامی موثر در راستای دستیابی به صنعت سبز و تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: جلوگیری از ورود یک هزار کیلوگرم بر ساعت گاز دی اکسید کربن به جو، کاهش میزان قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از دیگر تاثیرات زیست محیطی این کارخانه در خوزستان است.

عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسید.

واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی، حکیم فارابی ، امام خمینی(ره) ، دهخدا ، امیرکبیر ، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی حدود ۴۰درصد شکر کشو را تامین می‌کنند.

واحدهای نیشکری هفت‌تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.

نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می‌شود و حدود ۷۰۰ هزار تن شکر خام از خارج وارد می‌شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.