×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
حدود ۶۸ درصد در اهواز کاهش آبگرفتگی‌ داشتیم/باید منابع مالی دفع آبهای سطحی تامین شود

صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل آبفا خوزستان ضمن سفر ریاست سازمان بازرسی کشور به استان در جلسه‌ای که با مضمون بررسی وضعیت آبفا استان برگزار شد، اظهار کرد: کل ظرفیت روزانه فاضلاب اهواز، ۳۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است.

وی افزود: اگر ما طرح جامع را به این فرض که ۴ الی ۵ میلیارد را به ما دادند در یک شب انجام دهیم کل ظرفیت طرح جامع ما ۴۷۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز خواهد شد.

مدیرعامل آبفا خوزستان عنوان کرد: پیش‌بینی شده که در اهواز با جمعیت حدود دو میلیون به ظرفیت یک هزار و ۴۲۵ مترمکعبی نیاز دارد اما کل ظرفیت درنظر گرفته شده حدود ۴۷۰ هزار مترمکعب است.

وی افزود: تنها بین شنبه تا یک‌شنبه هفته گذشته، ۱۲ میلیون مترمکعب بارندگی در سطح شهر داشتیم.

حقیقی‌پور بیان کرد: من خواهشی دارم؛ بیایید فرض کنیم تمام مسائل شبکه فاضلاب ما درست است اما تخلیه این ۱۲ میلیون مترمکعب با ظرفیت ۵۰۰ هزارتایی ما ممکن نیست و در نهایت ۶ میلیون مترمکعب باقی می‌ماند.

وی افزود: با طرح جامع که ظرفیت ۵۰۰ هزار مترمکعب حداقل ۱۲ روز زمان می‌برد تا آب ناشی از بارندگی کاملا تخلیه شود؛ بنابراین ما به غیر از شبکه فاضلاب نیاز به شبکه مجزایی مثل همه شهرها هستیم.

مدیرعامل آبفا ضمن اشاره به شبکه جمع‌آوری زیرزمینی آب‌های سطحی در سایر استان‌ها گفت: در تهران مستحضرید که سال‌های ۷۸ تا ۸۰ تمام مناطق جنوب بعد از بارندگی با معضل آبگرفتگی مواجه بودند.

وی افزود: اما بعد شهرداری تهران اعتباری دریافت کرد و الآن نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر تونل زیر شهر تهران وجود دارد که آب‌ها را جمع می‌کند.

حقیقی‌پور بیان کرد: می‌پرسند که چگونه آب باران را از شبکه فاضلاب جدا کنیم؟ ما یک حوضچه ورودی در منازل و حتی کوچه‌ها داریم که می‌توانیم سه‌راهی زده و در زمان بارندگی آب را در جوی‌ها خالی کنیم.

وی افزود: شبکه فاضلاب به گونه‌ای طراحی شده که دبی تدریجی به سمت ایستگاه‌های پمپاژ برود و با پمپ‌های لجن‌کش دفع شود.

مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: باید حتما منابع مالی تامین شود تا احداث شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی را آغاز کنیم چرا که حتی با وجود اصلاح شبکه فاضلاب نمی‌توانیم قطر لوله‌ها را با توجه به افزایش چندبرابری بارندگی‌ها چندبرابر کنیم.

وی افزود: اگر اینگونه عمل کنیم در ۳۲۰ روز باقی‌مانده سال و تابستان به بوی نامطبوع و لجن و محل زندگی جانوران موذی تبدیل می‌شود.

حقیقی‌پور عنوان کرد: تا زمانی که به سراغ شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی نرویم به جایی نخواهیم رسید و هرساله شاهد تکرار مشکلات خواهیم بود.

وی ضمن تشکر از شورای شهر و شهرداری افزود: شهردارها همیشه یک لایروبی را یا انجام می‌دادند یا نمیدادند؛ اما امسال سالی بود که شورای شهر و شهرداری و استانداری تدبیری اندیشیدند و یک طرح ضربتی را آماده کردند.

مدیرعامل آبفا خوزستان در رابطه با طرح ضربتی بیان کرد: این طرح به اینصورت بود که آب را با کمک شبکه فاضلاب از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال و مدت زمان آبگرفتگی را کاهش دهند.

وی افزود: آمار محلاتی که سال گذشته دچار آبگرفتگی شده و امسال مشکلی نداشته موجود است و حدود ۶۸ درصد، کاهش آبگرفتگی‌ها را تجربه کردیم.

حقیقی‌پور بیان کرد: ما در کوی انقلاب و منطقه الهادی و کوی بهارستان آبگرفتگی داشتیم و به نحوی است که از گذشته آب مناطق دیگر به سمت آن ها هدایت می‌شده است.

وی افزود: من به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم که دفع آب‌های سطحی از طریق فاضلاب مدت‌ها است که منسوخ شده است.

مدیرعامل آبفا در تشریح اقدامات سال جاری عنوان کرد: ما امسال طبق توافقی که با شهردار داشتیم که تلاش کنیم تا مسائل را حل کنیم.

وی افزود: به غیر از آن طرح اضطراری که شهرداری و شورای شهر توافق کردند، ۱۳۰ میلیارد تومان خطوط ریزشی را اصلاح کردیم.

حقیقی‌پور گفت: عنوان می‌شود که مقام معظم رهبری مبلغی را تخصیص داده‌اند؛ این مبلغ آذر سال گذشته اعلام شد و شهریور به حسابمان آمد و ۵۰ میلیون یورو را ۵۷۰ میلیارد تومان حساب کردند.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه نیز در ابلاغنامه نوشت که صرفا برای فاضلاب اهواز هزینه شود و اجازه نداریم به آب‌های سطحی تخصیص دهیم.

مدیرعامل آبفا بیان کرد: اهواز به کارگاه آب و فاضلاب تبدیل شده است و با وجود تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم با بارندگی همه چیز خراب می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که به سراغ شبکه دفع آب‌های سطحی نرویم مشکل حل نخواهد شد.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.