×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشکلات آب‌گرفتگی شهرهای خوزستان باید از قبل، پیش‌بینی می‌شد

حجت الاسلام حسن درویشیان روز دوشنبه در نشست بررسی معضلات و مشکلات فاضلاب و آب‌گرفتگی برخی شهرهای استان در اداره کل بازرسی خوزستان اظهار داشت: استان خوزستان هراز گاهی با بحران‌های متعددی روبه رو می‌شود که از جمله آنها سیلاب، ریزگردها و آب‌گرفتگی در پی بارشهاست.

وی ادامه داد:  در روزهای اخیر نیز مشکلات این استان در بخش فاضلاب و آب‌گرفتگی با شدت بیشتری در حال تکرار است و دستگاه‌های اجرایی با مسکن‌های موقت سعی در رفع این شرایط دارند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه تخلیه آب بارندگی با استفاده از پمپها بعد از هر بارش را نمی‌توان یک راهکار اساسی دانست افزود: برای جلوگیری از بروز چنین بحران‌هایی باید پیش بینی‌های لازم صورت می‌گرفت.

درویشیان تصریح کرد: امروز به همراه هیأتی به خوزستان آمده ام  تا اقدامات صورت گرفته و یا کوتاهی‌های محتمل نسبت به انجام وظایف دستگاه‌های اجرایی مربوطه مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در نحوه هزینه‌کرد وام بانک جهانی جهت اجرای خطوط شبکه فاضلاب در اهواز و یا حتی دیگر اعتبارات اختصاصی دولت به منظور اجرای پروژه‌های مرتبط کوتاهی صورت گرفته باشد بیان داشت: در این رابطه گزارشی جامع و کارشناسی تهیه خواهد شد تا در اختیار رئیس قوه قضائیه و دیگر مسئولان کشور از جمله رئیس جمهوری قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: این هیأت همچنین به وظایف شهرداری‌ها در خصوص جمع آوری آب‌های سطحی و همچنین تکالیف شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به تعهدات آنها در قبال پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی نیز ورود خواهد کرد.

درویشیان با بیان اینکه ممکن است پیگیری‌ها و پیش بینی‌های لازم برای جلوگیری از این بحران صورت گرفته باشد بیان داشت: در نهایت با بررسی‌های کارشناسی ابعاد مختلف بروز این اتفاق دنبال خواهد شد.

وی همچنین در خصوص انجام وظایف دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از بروز بحران آب‌گرفتگی در شهرهای استان گفت: ممکن است در این رابطه ترک فعلی نسبت به وظایف تعیین شده صورت گرفته باشد و اگر بررسی‌ها چنین موضوعی را نشان دهد به طور حتم مسئولان این دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: اگر وظایف تعیین شده مربوط به گذشته باشد مسئولان وقت باید پاسخگو باشند.

درویشیان تصریح کرد: باید توجه داشت که در بعضی موارد بی توجهی در انجام وظایف خسارت‌های جبران ناپذیری را برای شهر، استان و کشور در پی دارد که تبعات آن حتی از اختلاس بدتر خواهد بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه بررسی موضوع فاضلاب و آب‌گرفتگی شهرهای استان خوزستان در اولویت بررسی‌های قوه قضائیه و این سازمان قرار دارد گفت: از جنبه حقوق عامه، برخورداری شهروندان از آب آشامیدنی سالم، سیستم مناسب دفع فاضلاب یک حق انکار ناپذیر است و حق مردم است که نسبت به این موضوع و بروز چنین شرایطی اعتراض داشته باشند.

وی ادامه داد: از همه ظرفیت‌ها و اختیارات استفاده خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر مشکلات پیش آمده برای مردم رفع گردد.

درویشیان یادآورشد: در گزارشی که بعد از جمع بندی نظرات اعضای ستاد مدیریت بحران تهیه خواهد شد، سازمان بازرسی پیشنهاداتی ارائه خواهد کرد که برابر با ماده ۱۰ قانون تشکیل این سازمان دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای آنها خواهند بود.

رییس قوه قضائیه روز گذشته به رییس سازمان بازرسی کشور دستور داد شخصا به استان خوزستان سفر کند تا علت آبگرفتیگیهای اخیر خوزستان و مشکلات پیش آمده برای مردم را از نزدیک بررسی و گزارش آن را برای تصمیم گیری نهایی به رییس قوه ارائه دهد.

در پی بارندگیهای هفته گذشته برخی شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز، ماهشهر و کارون با مشکل آبگرفتگی مواجه شدند و همین امر مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورد.

طبق برآوردهای اولیه بیش از ۳۰ هزار منزل در استان خوزستان دچار خسارتهای ناشی از آبگرفتگی شدند که کارشناسان مشغول بررسی دقیق این خسارت‌ها هستند.

رییس بنیاد مسکن کشور نیز دو روز پیش در سفر به استان خوزستان از نزدیک وضعیت خسارات شهروندان را بررسی کرد و وعده داد گزارش کامل این خسارات به هیات دولت ارائه تا دولت تصمیمات نهایی در این زمینه را انجدهد.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.