×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
آب شرب مردم اهواز از کرخه و دز تامین خواهد شد/ دولت با تامین هزینه طرح‌ها موافقت کرده است

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان امروز در آیین کلنگ‌زنی طرح جامع فاضلاب اهواز و شهرستان کارون اظهار کرد: طی دوران بعد از انقلاب حجم زیادی از سرمایه‌گذاری که در ساخت سدها و ذخیره‌سازی آب‌ها در استان انجام شده بر کسی پوشیده نیست و معادل با کل کشور است که این کار زیرساختی هم‌راستا با فرمایش مقام معظم رهبری است.

وی افزود: ما هر مقدار هزینه کرده و پروژه اجرا کنیم اما توانمندسازی مردم و معیشتشان را در نظر نداشته باشد راه به جایی نمی‌بریم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و قبل از آن ساخت سدها برای ایجاد ذخایر آبی برای این طرح جزء کارهای زیرساختی و اساسی برای توسعه کشور و استان است.

وی افزود: ما اگر بتوانیم در جامعه به نحوی مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم که قدرت مردم بالا برود توسعه ایجاد می‌شود.

شریعتی بیان کرد: در بخش خدمات از جمله فاضلاب، خوزستان از لحاظ شاخص‌ها از متوسط کشوری پایین‌تر است.

وی افزود: در بحث فاضلاب به خصوص اهواز و شهرهای اطراف آن واقعا شرایط ما خوب نیست.

استاندار خوزستان بیان کرد: وقتی حجم آب عبوری از رودخانه به علت مدیریت منابع آب کاهش پیدا کرد و آب به سمت منابع مختلف کشاورزی و صنعت گسیل داده شد کیفیت آب به طبع آن نیز کاهش یافت و مردم را به حق، نسبت به کیفیت آب معترض و نگران کرد.

وی افزود: دولت‌ها به فکر فرو رفتند که باید برای مسئله آب و فاضلاب اهواز اقدام و به صورت اساسی و با طرح‌های بلندمدت مشکل را حل کرد چرا که بدون این اقدامات امکان ادامه توسعه پایدار معیشت برای جامعه وجود نخواهد داشت.

شریعتی گفت: در همین راستا در رابطه با بحث آب از پشت سدهای خوزستان که دارای آب‌های باکیفیت بود برنامه‌ریزی کردند و ۳ طرح آبرسانی را برای خوزستان طراحی کردند.

وی در تشریح این طرح‌ها افزود: طرح آب غدیر، آب شمال‌شرق و آب جنوب‌شرق از جمله این طرح‌ها بود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: آب غدیر که از سال‌های زودتر شروع شده الحمدلله حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و کیفیت آب ما را نسبت به زمان برداشت از کارون مناسب‌تر کرده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارد چرا که طرح هنوز کامل نشده است.

وی افزود: طرح آب جنوب شرق شروع شده و ضمن تامین آب برخی نقاط شرایط را بهتر کرده است هرچند نسبت به طرح غدیر نیز پیشرفت کمتری داشته است.

شریعتی در رابطه با طرح آب شمال شرق گفت: این طرح پیشرفت محدودی داشته که انجام آن لازم و ضروری است چرا که شهرهای ایذه و رامهرمز در رابطه با بحث‌های آب شرب و کشاورزی وابسته به این طرح هستند.

وی افزود: در صورت عدم اجرای این طرح و یا با مشکل مواجه شود عملا ما را با بن‌بست مواجه می‌کند که با جدیت دنبال آن هستیم اما مسائل تحریم یک مقدار برنامه‌‌های ما را با کندی مواجه کرد.

استاندار خوزستان بیان کرد: در بحث فاضلاب این معضل با جدیت خودش را نشان می‌داد و مانند آب دغدغه مردم است که اقدامات خوبی نیز در این حوزه‌ها صورت گرفته اما به نسبت نیاز پایین بوده است.

وی افزود: قیمت سال ۹۸ برای حل کامل مشکل فاضلاب ۴ هزار میلیارد تومان بود که عدد بزرگی است و امکان انجام آن در بازه زمانی کوتاه‌مدت سخت است که با انعکاس این مطلب توسط دولت به مقام معظم رهبری و با توجه به اشراف کامل ایشان به مشکلات خوزستان و به ویژه معضل فاضلاب اهواز، موافقت کردند.

وی افزود: در اختیار قرار گرفتن ۵۰ میلیون یورو اول برای امسال توافق شده و بنا است که اگر انشالله مشکلات حل شود، ۵۰ میلیون یورو دوم در سال آینده اختصاص پیدا کند.

شریعتی بیان کرد: در تصفیه خانه غرب اهواز ۴۰ میلیون یورو فاینانس کشور چین را داریم که در حال طی مراحل نهایی می‌باشد.

وی افزود: ۲۵ میلیون یورو نیز تعهد قرارگاه خاتم است که انشالله در مجموع ۱۶۵ میلیون یورو هزینه خواهد شد که حدود ۵۰ درصد نیاز فاضلاب اهواز است.

استاندار خوزستان عنوان کرد: بنا است با هزینه ۵۰ درصدی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز و کارون را حل کنیم و بهره‌مندی مردم اهواز و کارون را از دفع بهداشتی فاضلاب از متوسط کشوری کمی بالاتر رفته و بهبود یابد.

وی افزود: این کار در صورت اینکه همه به وعده‌مان عمل کنیم محقق خواهد شد.

شریعتی در رابطه با طرح‌های ارسالی به دولت گفت: ما طرحی را پیش‌بینی و با دولت نیز توافق کردیم که ۲۰۰ میلیارد تومان را در اختیار ما قرار دهند تا امکان بهره‌مندی طرح غدیر را از آب دز داشته باشیم.

وی افزود: البته دسترسی به آب دز از طریق طرح غدیر کار بزرگی است که ممکن است ظرف چند سال آینده به نتیجه برسد اما با این طرح میا‌ن‌مدت و توافق دولت و تخصیص این ۲۰۰ میلیارد تومان، قرارگاه متعهد شده که آن را انجام دهد.

استاندار خوزستان بیان کرد: طرح دیگر انتقال آب کرخه از کانال چمران به سمت تصفیه‌خانه است که طرح بسیار خوبی است که زودتر به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: با انجام طرح‌ها نیاز اهواز در تابستان و گرما که نیاز به آب بالا می‌رود نسبت به آب کارون تقریبا به صفر می‌رسد و تامین آب اهواز از دز و در زمان‌های لزوم از کرخه خواهد بود که هر دو از بهترین‌ها هستند.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.