×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
معرفی مجموعه‌های آلاینده هوای اهواز به مراجع قضایی

محمدجواد اشرفی اظهار کرد: از سال‌های گذشته خوزستان و به ویژه اهواز درگیر آلودگی هوا است؛ بخشی از این آلودگی مربوط به گرد و غبارهای سال‌های ۹۰ تا ۹۷ بوده است که در پی بارش‌های کم و خشکسالی رخ داد اما با بارندگی‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸ و اقداماتی که در راستای مدیریت گرد و غبار مهار شده است، در دو سال گذشته شاهد وقوع گرد و غبار و آلایندگی‌های مرتبط با آن نبودیم.

وی افزود: آنچه در یک ماه گذشته حساسیت خاصی در جامعه و مردم ایجاد کرده، موضوع آلودگی هوای اهواز است. آغاز فصل برداشت نیشکر و سوزاندن مزارع نیشکر یکی از عوامل اصلی آلاینده هوا در خوزستان به ویژه اهواز است. متاسفانه برداشت نیشکر در خوزستان تقریبا ۷۰ درصد به صورت برداشت سیاه یا سوزاندن مزارع انجام می‌شود که کار نادرست و غیرقبولی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مقرر بود شرکت توسعه نیشکر از سال ۹۵ برداشت سیاه را سالیانه با رشد ۱۵ درصدی به صورت برداشت سبز انجام دهد که متاسفانه این تعهد، تحقق پیدا نکرده است. در حال حاضر شرکت نیشکر حداکثر ۳۰ درصد برداشت سبز انجام می‌دهد.

وی افزود: تذکرات لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های نظارتی داده شده و مقرر شده بود در سال ۹۸ و ۹۹ رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی در برداشت سبز نیشکر داشته باشیم. در این راستا قراردادی توسط شرکت نیشکر برای خرید دستگاه‌های دروگر منعقد شد اما به دلیل شیوع کرونا این امر محقق نشد بنابراین یکی از عوامل اصلی آلایندگی هوا، سوزاندن مزارع نیشکر است که در حال پیگیری هستیم و این موضوع در حوزه شرکت‌های نیشکر و سازمان جهاد کشاورزی تذکر داده شده است و گاه به مراجع قضایی نیز منعکس شده است.

اشرفی بیان کرد: بخش دیگری از آلاینده‌های اهواز مربوط به سوزاندن زباله یا پسماندها در محل دفع پسماند است.

وی تصریح کرد: برخی مواقع آتش‌سوزی زباله‌ها توسط زباله‌گردها و بخشی به دلیل وضع نادرست پسماندها در محل دفع زباله‌های شهری رخ می‌دهد. زباله‌ها در این سایت تقریبا رها می‌شوند در حالی که باید به صورت استاندارد دفع شوند که این اتفاق نمی‌افتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در ۲۰ روز گذشته شاهد آلودگی هوا و انتشار دود و مواد موثر در آلودگی هوا در اهواز به ویژه در شرق و جنوب شرق شهر به این دلیل بودیم که شهرداری موظف شد در اقدامات کوتاه‌مدت در خصوص مهار آلودگی‌ها اقدام کند.

وی بیان کرد: از سال‌های گذشته آلودگی فلرهای نفتی نیز وجود داشته اما اقدامات خوبی در پنج سال گذشته برای جلوگیری از انتشار آلایندگی‌های ناشی از سوزاندن مواد نفت و گاز انجام شده است که امیدواریم در سه سال آینده ۸۰ درصد از انتشار آلایندگی فعالیت‌های فلرهای نفتی را کاهش دهیم.

اشرفی با تاکید بر لزوم انجام فعالیت‌هایی در زمینه کاهش آلودگی هوا، افزود: برای برخی مسئولان نفتی در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده که منجر به صدور احکامی شده است اما این موضوعات مربوط به یک شخص خاص نیست. برای سلامت مردم با هیچ فرد یا سازمانی مماشات نخواهیم کرد و وظیفه سازمانی را دقیق اجرا خواهیم کرد. بر این اساس، سهم آلایندگی هر مجموعه مشخص شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در خصوص هر مجموعه‌ای که به این باور نرسیده که باید رفع آلودگی کند و سلامت مردم را در اولویت قرار دهد، موضوع را به مراجع قضایی منعکس کرده‌ایم؛ هیچ تعارفی با متخلفان در زمینه سلامت مردم نداریم و آنچه برای ما مهم است، اتخاذ تدابیری برای بهبود وضعیت است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: در کارگروه اضطرار آلودگی هوا مقرر شد که شرکت‌های توسعه نیشکر دهخدا و دعبل خزائی به دلیل نزدیکی به سکونتگاه مردم از آتش زدن مزارع خودداری کنند و در صورتی که رعایت نکنند، موضوع به مراجع قضایی منعکس می‌شود.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.