×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
صادرات پنج میلیون دلاری محصولات صنایع دستی خوزستان

شکرالله قاسمی با اشاره به عملکرد این معاونت در سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: در بُعد نمایشگاهی، سال گذشته حضور صنعتگران استان را در ۱۵ نمایشگاه ملی در سراسر کشور داشتیم؛ این در حالی بود که در فرودگاه‌های بین‌المللی اهواز و آبادان نیز یک غرفه نمایشگاهی دائمی راه‌اندازی شد.

وی افزود: همچنین به دلیل شیوع بیماری کرونا، نمایشگاه سراسری صنایع دستی که در تقویم نمایشگاهی برای تاریخ ۱۳ تا ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۸ برنامه‌ریزی شده بود، لغو شد.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان درخصوص آمار مجوزهای صنایع دستی در سال ۹۸ نیز گفت: طی این سال، ۳۲۱ مورد صدور پروانه تولید انفرادی، ۱۸۵ مورد تمدید پروانه تولید انفرادی، ۱۳ مورد صدور پروانه تولید کارگاهی، ۷مورد تمدید پروانه تولید کارگاهی، ۷ مورد صدور مجوز تأسیس کارگاهی و ۲۳۷ مورد صدور کارت شناسایی صنعتگران در عملکرد این معاونت به ثبت رسید.

وی به بیمه صنعتگران و شاغلان صنایع دستی در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: در این سال تعداد ۱۰ نفر بیمه‌شده تأمین اجتماعی و ۴۰ نفر نیز صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، عشایری و روستایی در معاونت صنایع دستی استان به ثبت رساندیم.

قاسمی با اشاره به بازدید فنی از کارگاه‌های صنایع دستی به منظور صدور گواهی کیفیت کارگاهی نیز بیان کرد: در سال ۹۸، ۴۵ مورد بازدید انجام شد که از این تعداد بازدید تعداد ۱۲ گواهی کیفیت کارگاهی صادر کردیم.

وی درباره اعطای تسهیلات به شاغلان صنایع دستی باتوجه به اعتبار تخصیصی و تصویبی از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق ملی تصریح کرد: در حوزه مشاغل خانگی، مبلغ ۲۶ میلیارد و ۸۴۶ تومان به ۷۸ نفر اعطاء شد؛ این در حالی بود که ۵۲ نفر نیز از سوی اداره‌کل برای تسهیلات با اعتبار سه‌هزار و ۲۱۰ میلیون ریال معرفی شدند که از این تعداد تاکنون پرداخت تسهیلات به ۳۷ نفر به مبلغ ۲۴ میلیارد ریال توسط بانک تایید و تعدادی از افراد وام خود را دریافت  و برخی دیگر نیز در انتظار دریافت وام هستند.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان خاطرنشان‌کرد: در حوزه آموزش نیز اقدامات خوبی در سال ۱۳۹۸ انجام شد که در میان آن‌ها می‌توان به ساخت فیلم ۳۰ دقیقه‌ای مستند آموزشی کپوبافی، استانداردسازی آموزشی کاردانش در رشته‌ مینای صُبی و کپوبافی و استانداردسازی کارگاه‌های آموزشی مستقر در بازارچه دائمی اهواز اشاره کرد.

وی با اشاره به دریافت نشان مرغوبیت ملی در سال ۱۳۹۸ نیز عنوان کرد: معیارهای ارزیابی محصولات برای دریافت نشان ملی، مرغوبیت ـ اصالت ـ نوآوری ـ قابلیت بازاریابی و دارا بودن دو پیش شرط احترام به ارزش‌های محیط زیست در به کارگیری مواد و تکنیک‌های تولید و مسئولیت اجتماعی است.

قاسمی اضافه کرد: اهداف نشان مرغوبیت، ترویج و نوآوری، اراِئه خدمات آموزشی و پشتیبانی، ایجاد استانداردهای دقیق مرغوبیت در صنایع دستی و ایجاد فرصت‌های جدید به منظور تأمین پایداری صنایع دستی است که بر این اساس استان خوزستان ۱۷ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در سال ۹۸ دریافت کرد.

وی اظهار کرد: در سال گذشته موفق شدیم دزفول را به عنوان شهر ملی کپوبافی و اهواز را به عنوان شهر ملی مینای صبی معرفی کنیم که این در حالی بود که شهر رفیع را نیز به عنوان شهر ملی بوریابافی و شوشتر را به عنوان شهر ملی احرامی‌بافی به ثبت مشروط رساندیم و پیشنهاد انعقاد قرارداد برای ثبت بین‌المللی دزفول به عنوان شهر جهانی کپو را نیز ارائه دادیم.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در ادامه از پروژه‌های توسعه و ترویج سال ۹۸ نام برد و گفت: درخصوص مستندسازی رشته‌های بومی، تهیه فیلم مستند احرامی‌بافی به مدت ۳۰ دقیقه، طراحی و نمونه‌سازی محصولات صنایع دستی شامل حصیربافی، احرامی‌بافی، خراطی چوب، کپوبافی، سفالگری، بوریابافی و ترکه‌بافی و همچنین تهیه بسته‌های ترویجی صنایع دستی استان با هدف معرفی رشته‌های بومی و اولویت‌دار استان از این دست پروژه‌ها بودند.

وی آمار صادرات صنایع دستی در سال ۱۳۹۸ را ۵.۱۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در این سال، صادرات صنایع دستی در رشته‌های گلیم، زیلو، حصیر بوریا، زیورآلات سنتی، سفال، شیشه دست‌ساز و مصنوعات مسی به حاشیه خلیج فارس (پاکستان، چین و عراق) از راه گمرکات آبادان، خرمشهر و شلمچه انجام شد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.