×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
زنگ خطر ویروس کرونا؛ افزایش نگران‌کننده آمار در خوزستان

دکتر فرهاد ابول نژادیان شامگاه سه‌شنبه در برنامه زنده تلویزیونی سلامت خونه بیان کرد: تا هفته گذشته روزانه ۳۰ تا ۴۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در خوزستان شناسایی می‌شد اما با بالا رفتن ظرفیت آزمایشگاهی در خوزستان نمونه‌گیری‌ها بر اساس پروتکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراکز جامع سلامت با هدف بیماریابی بیشتر و در بیمارستان‌ها با هدف تشخیص بیماران انجام می‌شود بنابراین آمار روزانه در خوزستان تا حدی بالا رفته است.

وی افزود: هم اکنون سه آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا شامل ۲ مورد در اهواز و یک مورد در دزفول فعال است و یک آزمایشگاه نیز پنجشنبه هفته جاری در آبادان به بهره‌برداری می‌رسد.

ابول نژادیان ادامه داد: از طرف دیگر افزایش آمار نگران کننده است یعنی نشان می‌دهد فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشده و برخی افراد با اقدامات سهل‌انگارانه باعث گسترش بیماری در جامعه شده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: ظرفیت اشغال تخت‌های بیمارستانی، زمان بحران کرونا در خوزستان همیشه کمتر از ۲۰۰ بیماربستری بود اما روز سه‌شنبه هفته جاری برای نخستین بار به ۲۳۱ بیمار بستری رسید که زنگ خطر است.

وی ادامه داد: از ابتدای بروز بحران کرونا یک هزار و ۵۱ تخت بستری در خوزستان آماده کردیم که در شرایط بحران مدیریت شود و ۱۵۰ تخت ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه اختصاص داده شد اما تا امروز حدود ۸۰ نفر در این بخش بستری هستند.

ابول نژادیان اضافه کرد: این وضعیت زنگ خطری به مردم و مسوولان خوزستان است که در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی و مدیریت نشدن وضعیت بدتر می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: در روزهای نیمه نخست فروردین که فاصله گذاری و محدویت‌ها بیشتر رعایت می‌شد تعداد بیماران بستری مدیریت شده بود اما پس از ۲۳ فروردین با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و ارایه فرصت از طرف وزارت بهداشت به اصناف و مشاغل که با رعایت شرایط سرکار حاضر شوند آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان افزایش یافت.

تصویب نصب تندیس مدافعان سلامت

وی ادامه داد: با ایده‌ هنرمندان خوزستان، نصب تندیس مدافعان سلامت که نشان از عزم همگانی مجموعه سلامت و تلاش آنها است دیروز در شورای استانی مدیریت ویروس کرونا مصوب شد که این تندیس در شهر اهواز و در میدان نزدیک بیمارستان رازی اهواز و در بقیه شهرهای خوزستان در میدان نزدیک بیمارستان‌ها نصب شود.

ابول نژادیان گفت: عزم جدی شهرداری اهواز برای اجرایی کردن این مصوبه لازم است چون این حداقل کاری است که می‌توان برای مدافعان سلامت انجام داد.

هفته سلامت با شعار حمایت همگانی از مدافعان سلامت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص هفته سلامت افزود: این هفته با شعار جهانی حمایت از پرستاران و ماماها و شعار کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عنوان حمایت همگانی از مدافعان سلامت تعیین شده است.

وی با بیان اینکه این هفته با عنوان‌های مختلفی نامگذاری شده است ادامه داد: روز نخست با عنوان بهورزان، مراقبان سلامت و خانواده‌های بهداشتی نامگذاری شده است.

وی گفت:هم اکنون به ازای هر ۸۰۰ تا یک هزار نفر یک بهورز در خوزستان وجود دارد که تمام اقدامات بهداشتی شامل مراقبت از کودکان، زنان باردارو آموزش بهداشت را در روستا انجام می‌دهند.

ابول نژادیان با بیان اینکه روز آموزش پژوهش و فناوری و تولید ملی از دیگر عنوان‌های این هفته است افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیشترین محتوای آموزشی را تولید کرده و در رتبه نخست کشور است و در حوزه پژوهش اعضای هیات علمی حدود ۱۰۰ پروپوزال را با موضوع کرونا در برنامه دارند که در حوزه تشخیص، درمان و مدیریت بیماری کرونا است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در ادامه به فعالیت برخی آرایشگاه‌ها در مکان‌های در بسته و در خانه اشاره کرد و گفت: این اقدام می تواند عاملی برای انتقال ویروس کرونا باشد بنابراین بدون مشارکت مردمی در شکشت این ویروس موفق نمی‌شویم.

بهبود پنج مبتلای بالای ۹۰ سال 

وی همچنین بیان کرد: پنج نفر با سن بالای ۹۰ سال که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند در بیمارستان‌های خوزستان با حال عمومی خوب مرخص شدند که شامل ۲ زن ۹۹ و ۹۰ ساله در بیمارستان طالقانی آبادان، یک زن ۹۸ ساله در  بیمارستان سینای کارون، یک مرد ۹۸ ساله در اهواز و یک مرد ۹۳ ساله در شوش هستند.

مشاوره زنان باردار

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: اگر مردم واقعا دلسوز کار درمان هستند توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند چون پرستاران نیاز به حمایت معنوی دارند.

مرضیه اسدی ذاکر ادامه داد: زنان باردار می‌توانند برای مشاوره با شماره تلفن ۳۳۱۱۰۰۰۰ تماس بگیرند که استادان مامایی به منظور راهنمایی برای مراقبت از زنان باردار و اقدامات لازم برای پیشگیری از کرونا و مسایل روانشناختی در هر ساعت از شبانه روز پاسخگو هستند.

وی بیان کرد: مشاوره  مراقبت از بیماری‌های مزمن  نیز به زودی با همین شماره فعال می‌شود.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.