×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
نفسِ مطمئنه

چهاردهم خرداد است و قلم مویه کنان به نگارش درآمده. آن چنان فکر،روح وقلب در ارتحال طبیب دلها،یاورمستضعفان و مظلومان جهان،احیاگر اسلام انقلابی ،قائدعظیم الشأن و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)در حزن فرورفته است که چشم جز بارش اشک برکویر خشکیده دل ره آورد دیگری برای عاشقان پیرجماران ندارد.امامن به غیر از شیون وناله دراین روز غمبار راه دیگری جیتجو کرده ام،راهی که روح انسانهای شیفته دین،معنویّت،انسانیّت و حریّت را آرام نموده و بر زخم قلب خمینی دوستان مرحم بگذارد.معمولا انسان اگر از خوبیهای کسی که اورا از دست داده و بسیاردوست دارد سخن بگوید کمی آرامش پیدامیکند.راه التیام بخشیدن به مصیبت عظمای ارتحال جانکاه خمینی عظیم(ره)،تبیین شخصیت والایآن راحل مقدس و مجاهداست. برای بررسی ابعاد وجودی معمار کبیرجمهوری اسلامی ایران اید در محضر کامل‌ترین کتاب یعنی قرآن کریم زانوی تلمذ بر زمین زده و خصوصیات یک شخصیت ماندگار و موثر را از منظر کتاب انسان ساز الهی بررسی نماییم. در سالروز امتحان ملکوتی مام راحل عظیم‌الشأن(قدس سره الشریف) بر آن شدیم تا به گوشه‌ای از ابعاد وجودی ایشان با استناد به آیات قرآن مجید و روایات ائمه هدی (علیهم السلام) بپردازیم. دلیل اینکه شخصیت با عظمت حضرت امام خمینی(ره)از منظر آیات و روایات بررسی می‌کنیم از آن جهت است که متوجه این نکته مهم باشیم شخصیت فردی، دینی،اجتماعی وسیاسی امام راحل(ره) به دلیل مأنست ایشان با قرآن و احادیث یک شخصیت برگرفته از کتاب وحی، جامع الاطراف و کامل بود و این نسخه برای نسل امروز نمونه اى بسیار کارآمداست. بدیهی است همچنانی که شخصیت حضرت امام خمینی (ره)در گذشته نیز کامل و کارآمد بود،امروز نیز امام بزرگوار و انقلاب اسلامی حرفهای بسیاری برای دنیای امروز دارد و کارآمدی افکار خمینی حکیم(ره) بیش ازپیش محسوس می شودو کامل بودن امام راحل(ره)و انقلاب ایشان همین بس که این نهضت اسلامی امروز خود باعث بیداری کشورهای اسلامی وحتی غیراسلامی در جهان شده است. حضرت امام(ره)صرفا تلاوت کننده قرآن نبود،بلکه در عمل نیزعملکرد خویش را برمبنای آیات کلام الله مجید قرارداده بود.معمار کبیر انقلاب اسلامی نو گرا بود و حرفهای جدید او برای مردم تازگی داشت و اسلام سیاسی و اجتماعی را به مردم معرفی کرد و پنجره دیگری از دین به روی مردم گشود اما نوگرایی امام برآمده از آیات و روایات بود.جامعیت شخصیت شکل گرفته و برآمده از قرآن امام بزرگوار سبب شد که پیر جماران با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار دار فانی را وداع گفته و به ملکوت اعلا پیوست و ما امروز داغدار این (نفس مطمئنه ای)هستیم که تبلور یافته و تربیت شده مکتب وحی و عترت(علیهم السلام) بود. اما ویژگی‌های قائد قرآنی جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) از منظر کتاب وحی چه بود و راز محبوبیت و ماندگار در بین مردم چه مؤلفه‌هایی بود ؟در سالگرد ارتحال جانسوز پیر جماران قلب‌ها غمگین است و در هر کوی و برزن مجلس بزرگداشت برپاست نه مجلس ختم، زیرا محفل ختم برای اشخاص است نه برای شخصیت‌ها، بلکه هر چقدر از فقدان شخصیت‌های موثر در جامعه اسلامی و در دنیا می‌گذرد بیشتر غبار مظلومیت از چهره آنان زدوده می‌شود و اگر حقیقتا ما به حضرت امام(ره)ابراز علاقه می‌کنیم باید همان مسلکی که ایشان داشت را عمل نموده و این سلوک رادر جامعه و در دنیای معاصر تبیین کنیم.راز ماندگاری وعظمت شخصیت امام راحل را از دیدگاه قرآن کریم می توان درسه بخش جستجو کرد:
(۱):امام‌(ره)،شخصیتی باایمان وعملگرا؛

حضرت امام خمینی صرفاً اهل شعار نبود بلکه ایشان به خدای متعال ایمان کامل داشت و عملگرایی آن وجود مبارک در راستای توحید و خیر رساندن به جامعه دینی و محرومین بود
وقتی شخصیتی مؤمن و اهل عمل صالح باشد خدای متعال محبت او را ر دل مردم قرار می‌دهد.آن رهبر با ایمان برای خدا پای در حوزه علمیه نهاد، زیرا در قرآن کریم این آیه را تلاوت می‌کرد:(و ماکان المومنون لینفرواکافه فلولا نفر من کل فرقه طائفه لیتفقهوا فی الدین ولینذروا قومهم الیهم لعلهم یحضرون. و مومنان را نسزد که همگی (به سوی جهاد) بیرون روند؛ چرا از هر جمعیتی گروهی (به سوی پیامبر)کوچ نمی‌کنند تا در دین آگاهی یابند و قوم خود را هنگامی که به سوی آنان بازگشتند بیم دهند( از مخالفت با خدا و عذاب او )بپرهیزند.(۱) امام راحل در قامت یک مجتهد مسلم که از استاد مقدس و شاگرد پرورش حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری(قدس سره الشریف) اجازه اجتهاد داشت و خود از اساتید کم نظیر حوزه علمیه قم بود با تمام ایمان و قدرت به قیام علیه رژیم منحوس پهلوی پرداخت و به تکلیف خویش عمل نمود زیرا در قرآن آمده است:( قل انما اعظکم به واحده ان تقوموا لله مثنى و فرادی.(اى پیامبر)بگو من فقط به شما اندرز می‌دهم که دو دو و به تنهایی برای خدا به پا خیزید(۲).حضرت امام خمینی(ره) در راه خدا و برای احیای اسلام و میراث گرانبهای امامت که تشکیل حکومت اسلامی بود علیه دستگاه جبّار پهلوی قیام کرده و از زندان به زندان دیگر از کشوری به کشور دیگری تبعید می‌شد تا جایی که برای اعتلای کلمه توحید و در هم شکستن طاغوت فرزند نابغه ، خوش فکر و مجاهد خویش آیت الله شهیدسید مصطفی خمینی (اعلی الله مقامه الشریف) را تقدیم قرآن، اهل بیت (علیهم السلام)و انقلاب اسلامی نمود.امام راحل(ره) صرفاً مردم را به قیام علیه دیکتاتور دعوت نکرد، بلکه ایشان در ابتدای مسیرمبارزه باشاه خائن و استکبارجهانی حرکت می‌نمودندو سپس دیگران را به این قیام دینی و سیاسی و اجتماعی فرا می‌خواندند. همین ایمان عجیب امام بزرگوار(ره) به خداوند و تکلیف گرایی و عملگرا بودن این پیشوای بی بدیل باعث شد محبت روز افزون حضرت امام(طاب ثراه)در دل‌های عموم مردم ایران و آزاد اندیشان دنیاشکل بگیرد.

آری! این سخن خداوند تبارک و تعالی است که که:( ان الذین آمنو الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند خداوند محبت آنان را در دل‌ها می‌افکند.(۳).لذا اگر در تاریخ می‌خوانیم ائمه هدی (علیهم السلام) در زندان خلفای جور بودند و یا به ندرت شیعیان اجازه دیدار امامانشان را داشتند، ولی محبت امام هر عصری در دل‌های مومنین وجود داشت. در ماجرای نهضت اسلامی ایران تاریخ مجدداً تکرار شد و با اینکه امام خمینی(ره) در زندان و یا تبعید در خارج از کشور به سر می‌برد،اما محبت ایشان در قلوب مردم وجود داشت و این مسئله صرفاً به دلیل ایمان والای امام راحل عظیم الشان(ره)به خداوند و اعمال صالح ایشان خصوصا انقلاب اسلامی بود. قطعاً انقلاب اسلامی به رهبری آن پیشوای آگاه و به دلیل همراهی وفادارانه و مجدانه ملت فهیم و بصیر ایران منشأ بسیاری از اعمال صالح همچون:نوع دوستی،وحدت و برادری بین امت اسلام دفاع از مظلومان، جهاد فی سبیل الله در مقابل مستکبران و صدها عمل خیر مادی و معنوی در کشور ما و دیگر امت‌ها گردید.

(۲):محبت و تواضع نسبت به مردم و خدمت رسانی به جامعه:

حضرت امام خمینی نسبت به مردم بسیار محبت داشت و با جامعه ایمانی متواضع بود. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت به مومنین (رحماء بینهم )بود و امام راحل به این سیره پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) جامه عمل پوشاند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیک می‌دانست که در پرتو ایمان به خدا و محبت و خدمت به مردم محروم است که می‌توان پایه‌های نظام اسلامی را مستحکم نموده و نظام اسلامی ایران را به عنوان نسخه حیات بشر به جهان عرضه نمود
امام خمینی(ره) به خوبی آگاه بود که حاکمیت خدمتگزار مردم است و ملت پشتوانه نظام اسلامی هستند، لذا در این زمینه می‌فرمود: (گمان نمی‌کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد.(۴)مردم وقتی چنین تواضع و محبتی را نسبت به خود سوی امام راحل عظیم‌الشأن می‌دیدند با رغبت و میل زاید الوصفی از انقلاب اسلامی و امام خویش حمایت می‌کردند.این اخلاق حسنه و حس نوع دوستی امام بزرگوار درسی بود که ایشان از سیره نبوی (صلی الله علیه و آله) آموخته بود. قرآن کریم در مورد اخلاق نیکو و رفتاراجتماعى بسیارپسندیده رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: (فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظّا غلیظ القلب لنفضوا من حولک.به (برکت) رحمت الهی در برابر آنان (مردم) نرم (و مهربان) شدی و اگر سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می‌شدند.(۵). امام متعبد انقلابی ما از ابتدای مبارزه با رژیم پهلوی درد دین و جامعه را داشت و در ۸ سال دوران دفاع مقدس باز هم رفعت نظام اسلامی و حفظ جان مردم برای معظم له در اولویت بود. امام خمینی(ره) تا آخرین لحظات حیات مبارک مبارکشان مسئولین کشور را به اتحاد و همدلی برای خدمت به مردم توصیه می‌فرمود. نتیجه این همه محبت و تواضع امام راحل به مردم تشییع جنازه باشکوهی بود که در تاریخ ماندگار شد. حدود ۵ میلیون نفر به صورت تخمین در ۱۲ بهمن ۵۷ به استقبال بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آمده و جمعیت ۱۰ میلیون نفری پیکر پاک امام عزیز را بدرقه منزل آخر آخرت نمودند. اگر معظم له عملکرد بدی خود نشان می‌داد قطعاً جمعیت ۱۰ میلیونی پیکر پاک پیر جماران را تشییع نمی‌کردند.

(۳):استکبارستیزی و دفاع ازمظلومان؛

حضرت امام خمینی یک عالم بیدار و استکبار ستیز واقعی بود که نظام مبتنی بر اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه را به عنوان یک مبنا و یک بدون پشتوانه لیبرالیسم برای رسیدگی به امور مادی و معنوی به دنیا عرضه کرد و ثابت نمود اسلام در بحث اداره دنیا و اداره یک کشور ر مقیاس عالی حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. امام خمینی(ره) نهراسید و تکیه ایشان به خدا بود نه کد خدا.با جهان بینی توحیدی نظامی را به دنیا معرفی کرد که این نظام امروز توانسته است مسئله فلسطین و گفتمان مقاومت را به عنوان مسئله اول جهان اسلام به عالم معرفی نمود و هسته‌های مقاومت به برکت فریادهای بیدادگرانه خمینی مجاهد(ره) و پس از ایشان با رهبری‌های داهیانه خلف صالحش حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در دل آمریکا شکل گرفته و مردم دنیاهمان شعاری را بدهند که ملت شریف ایران سال‌هاست همان شعارها را برای نابودی استکبار سر داده‌اند.امام راحل(ره) از قرآن آموخت :(فاستقم کما امرت و من تاب معک پس همانگونه که فرمان یافته‌ای استقامت کن و همچنین کسانی که با تو به سوی خدا آمده‌اند باید استقامت کنند.(۶).آری؛ خمینی عظیم (قدس سره الشریف)مسیر را درست تشخیص داد و دانست که برای طواف کعبه ابتدا باید این بنای ابراهیمی از بت‌های استکبار پاک شود. آن راحل مقدس خوب می‌دانست برای ظهور منجی عالم بشریت قدم اول آن است که جهان از لوث مستکبران پاک گردد.
امام حکیم و دور اندیش(ره) به همان میزان که نسبت به جامعه ایمانی رأفت داشت بالعکس به همان مقیاس با ایادی استکبارمجاهدت خستگی ناپذیر مى نمود. آن قائدمبارز، آیات جهاد را در میدان عمل نیز به منسه ظهور نشاند.و از قرآن آموخت زمانی که پیامبر خداوند به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دستور می‌دهدبا منافقان وکافران مبارزه کن،تکلیف دیگر کسوت ها مشخص است و علما بیش از دیگر کسوتها متوجه این آیه ازسوره توبه هستند که خداوند می فرماید: (یا ایها النبی جاهد الکفار والمنافقین واغلظ علیهم و مأواهم جهنم و بئس المصیر. ای پیامبر با کافران و منافقان جهاد کن و بر آنها سخت بگیر.جایگاهشان جهنم است و چه بد سرنوشتی دارند.(٧). امام بزرگوار مخالف ظلم و ستم بود ،ولی زمانی که ایشان ظلم مستکبرین به مظلومان عالم بلاخص ملت مظلوم،بی دفاع ومقاوم فلسطین رامشاهده می نمودنمی توانست آرام باشد.روزگاری بود که مسلمانان بلایاداسلامی توان سر بلند کردن درمقابل جنایات آمریکا و رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی را نداشتند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آن جرأت طوفانی که امام امت به ملت ایران و کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی دنیاداد مشاهده می‌کنیم ملت مقاوم فلسطین، مجاهدان شجاع و موحد یمنی،جان برکفان ولایتمدار حزب الله غیور لبنان، مبارزان خستگی ناپذیر در دو کشور عراق و سوریه در مقابل اسرائیل خبیث و حامی پلیدش آمریکا ایستاده‌اند و در کشورهای غیر مسلمان نیز بیداری عظیمی رخ داده است و همه این مجاهدتها و بیداری ها از برکت توحید، استکبار ستیزی و انقلاب عظیمی است که به وسیله حضرت امام خمینی(ره) به وجود آمد و همه آحاد ملت موظف به حمایت و صیانت از راه امام،شخصیت تحریف ناپذیر آن بزرگوار و ارزش‌های فراموش شده‌ای هستند که به وسیله رهبر آگاه نظام اسلامی امام راحل(قدس الله نفسه الزکیه) احیا گردیدند.

خبری که دلها را التیام بخشید؛

بدیهی است که حادثه عظیمی که در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ هجری شمسی در آنقدر غمبار بود که هیچ بیان و بنانی توان تبیین سنگینی این مصیبت را نداشته و ندارد.در این روز ملت شریف ایران مستضعفان و آزاد اندیشان جهان رهبر بیدار و پدر معنوی خویش را از دست دادند. لذا این داغ به سنگینی کوه بر قلب خمینی دوستان نشست و فراق امام تا هم اکنون برای امت اسلام سخت و جانکاه است، ولی اتفاق دیگری در روز ۱۴ خرداد افتاد که باعث شد ملت مسلمان ایران و آزادگان جهان مجدداً قوت قلب پیدا کنند و آن حادثه مبارک و التیام بخش به زعامت رسیدن فقیه عالیقدر، ذخیره الهی برای انقلاب اسلامی،تداوم بخش راه امام راحل، رهبر حکیم، دشمن شناس ودوراندیش نظام اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بود.پرواضح است ،پس از رحلت خمینی عظیم(ره) تاکنون مقام معظم رهبری (حفظه الله) اجازه نداده‌اند انقلاب اسلامی از مسیر خود خارج گردیده و همواره با جهاد تبیین و بصیرت افزایی، جامعه اسلامی را در سرتاسر عالم نسبت به فتنه‌های دشمنان بیدار کرده‌اند و ایشان شخصیتی است که با کیاست تمام برای آینده روشن مجاهدت‌های جوانان جبهه مقاومت ،از ایران تا عراق،ازسوریه تا لبنان،از یمن تا اروپا و آمریکا برنامه ریزی میکند.مقام عظمای ولایت و رهبری(دامت برکاته) محور مقاومت را آن چنان خوب می شناسند که برای نسل جوان ایرانی یک راه مشخص میکند و از آنها میخواهند به سوی مقاوم سازی ایران در هر زمینه ای پیش بروند تا دشمن را زمین گیرکنند، ولی برای دیگر جوانان جبهه مقاومت راه حل دیگری میدهند وآن توصیه مهم دفاع همه جانبه درمقابل استکبار است.معظم له برای جوانان در دل آمریکا نامه می نویسدکه در طرف درست تاریخ قراردارید و همین راه را ادامه دهید و برای استمرار ونتیجه گیری مبارزه از کتاب وحی قرآن کریم استفاده کنید.درهرکشوری به مجرد بوجودآمدن اتفاقات کوچک وبزرگ با یک کودتای کوچک، نظامی جایگزین نظام حاکم می شود،ولی درایران اسلامی دشمنان با انجام دادن نقشه‌های مختلف، سعی در براندازی نرم و یا سخت جمهوری اسلامی را داشته‌اند،اما به برکت رهبری‌های حکیمانه حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)نقشه‌های دشمنان از بین رفته است. لذا آنچه حائز اهمیت می‌باشد این نکته مهم است که علاوه بر تبیین ویژگیهای مختلف شخصیت امام بزرگوار در روز۱۴ خرداد، زیبنده است تا ابعاد گوناگون شخصیت مقام معظم رهبری (حفظه الله)سخن بگوییم و باور قلبی داشته باشیم که ایشان همان خمینی دوم است و به همان صورتی که امام خمینی(ره) جامعه اسلامی ومحور مقاومت را رهبری می‌نمود، رهبر حکیم وفرزانه انقلاب اسلامی(مدظله العالی) با همان شیوه تشنگان حقیقت را رهبری کرده و با هوشمندی و دشمن شناسی معاندان و مستکبران را مأیوس می‌نمایند. و مسئولین محترم نظام اسلامی نیز موظفند در راستای این ارزش‌های والا ازامام راحل درس گیری داشته باشند و با عملگرایی مبتنی بر توحید مردم داری خویش را حفظ نمایند و در مواقع حساس موضع صریح خویش را در مقابل دشمن بیان کرده و از استکبار ستیزی دست نکشند و همواره در مسیر امامین انقلاب حرکت کرده تا زمینه را برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود موجود (عجل الله تعالی فرجه الشریف)وتشکیل حکومت جهانى حضرتشان هموار سازند.

امین بهرامى(شریعت شوشترى)

منابع:

(١):سوره توبه،آیه١٢٢
(٢):سوره سباء،آیه۴۶
(٣):سوره مریم،آیه۹۶
(۴):صحیفه امام،ج۲۰،ص۳۴۲
(۵):سوره آل عمران،آیه۱۵۹
(۶):سوره هود،آیه۱۲۲
(۷):سوره توبه،آیه۷۳

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.