×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
۶۶ درصد مخازن آبی خوزستان پر شد

عباس صدریان‌فر بیان کرد: در سال گذشته با ابتکار عمل بی‌نظیری که برای آبگیری مخازن سدهای خوزستان انجام شد، بالای ۹۷ درصد مخازن آبی استان پر شد، این امر باعث شد در تابستان دچار مشکل نشویم.

وی با اشاره پیش‌بینی اخیر سازمان هواشناسی در خصوص بارندگی سیل‌آسا ادامه داد: به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل برای شهروندان ماشین آلات و دستگاه‌های معینی برای شهرستان‌های مختلف پیش بینی شده است تا نقاط آسیب پذیر شناسایی و اقدامات لازم انجام شود.

مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان به بارندگی ۲۹ آبان‌ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: بعد از آن بارش موثری نداشتیم؛ اگر آبگیری لازم در سال گذشته انجام نمی‌شد حتما با مشکلات جدی و عدیده‌ای مواجه می‌شدیم و کشاورزان نیز دچار مشکل می‌شدند.

صدریان‌فر با بیان اینکه ۲۹ اسفند و اول فروردین شاهد بارندگی موثر و تاثیرگذاری در خوزستان بودیم، ادامه داد: با وجود اینکه بارندگی در اهواز با آبگرفتگی‌های زیادی همراه بود، اما این بارشها انرژی مثبتی ایجاد کرد که در اقتصاد استان، کشاورزی و تولید برق تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تا ساعت ۱۴ امروز سه‌شنبه مجموع آب ورودی به سدهای خوزستان در بارندگی‌های اخیر به ۲ میلیارد و ۲۴۴ میلیون متر مکعب رسیده که سهم سد کارون از این بارندگی‌ها یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

صدریان‌فر بیان کرد: سهم سد دز از بارندگی‌های اخیر ۵۸۲ میلیون متر مکعب، سد کرخه ۳۲۱ میلیون متر مکعب، سد مارون ۲۱۴ میلیون متر مکعب و سهم سد جره از بارندگی‌های اخیر نیز ۲۹ میلیون متر مکعب بوده است که مجموع آب‌های مخازن خوزستان را به ۱۴ میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب رسانده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۶۶ درصد مخازن آبی استان پر شده است گفت: هفت میلیارد و ۳۴۵ میلیون متر مکعب از مخازن آبی خوزستان خالی است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ظرفیت کل سدهای خوزستان با احتساب سد کارون را ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: بعد از بارش‌های اخیر مجموع میزان آب مخازن آب استان به ۱۴ میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی همچنین گفت: در بارش اول پیک خروجی سد دز ۲ هزار متر مکعب و در بارش دوم به سه هزار متر مکعب نیز رسیده است.

به گفته صدریان فر در حال حاضر دبی رودخانه اهواز ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه است که احتمال می‌رود این رقم تا ۷۵۰ متر مکعب بر ثانیه نیز برسد.

وی افزود: دبی رودخانه دز نیز ۶۰ متر مکعب بر ثانیه است که با توجه به شرایط موجود و روند آبگیری که در حال انجام است پیش‌بینی می شود برای مدیریت سیلاب دبی دز نیز افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در حوضه‌های پایین دست نیز در منطقه جراحی بیشترین دبی با ۷۸۰ متر مکعب بر ثانیه مربوط به ایستگاه دیمه رامهرمز است.

صدریان‌فر ادامه داد: در سد کوثر که در شرق استان قرار دارد بالای ۹۷ درصد آبگیری انجام شده است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.