×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 13 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر
فولاد یک صنعت، صنعت‌ساز است

چندی پیش همایش‌ تاب‌آوری صنعت فولاد با محوریت تاثیر محدودیت‌های انرژی بر زنجیره فولاد برگزار شد. جایی که نقش‌آفرینان بزرگ صنعت فولاد همچون فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، فولاد بیستون و فولاد کاوه کیش حضور داشتند‌.

در این همایش یک‌روزه مواردی از سوی فولادسازان مطرح شد که اگر در کوتاه‌مدت تمهیداتی از سوی سیاست‌گذاران به ویژه دولت اندیشیده نشود، به زودی شاهد افت شدید تولید و در مواردی تعطیلی کارخانجات فولادی خواهیم بود.

براهیمی اشاره‌ای به تاثیر محدودیت‌های برق در میزان تولید برنامه‌ریزی شش ماهه نخست امسال داشت و افزود: تا به امروز به واسطه‌ی اعمال محدودیت‌های برقی نزدیک به ۵۴۰ هزار تُن معادل یک و نیم ماه تولید برنامه‌ریزی شده را از دست دادیم، این حجم از تولید از دست رفته، یعنی عملا یک و نیم ماه شرکت تولیدی نداشته است.

اینکه در شرایطی که سال به نام مهار تولید و رشد تولید نام‌گذاری شده است، از دست رفتن ۵۴۰ هزار تُن فولاد به واسطه محدودیت‌های برق غیر‌قابل قبول است.

فولاد یک صنعت، صنعت‌ساز است، جمله‌ای که بارها از سوی مدیرعامل فولاد خوزستان بیان شده است.

با نگاهی دقیق‌تر به زندگی روزمره خود متوجه حضور صنعت فولاد می‌شوید که هر روز با آن سروکار دارید. صنعت فولاد از همان مراحل آغازین استخراج از معدن تا هنگام تولید و چه در زمان مصرف، منجر به اشتغال‌زایی و تولید مشاغل متعدد می‌شود. از طرفی صنایع مختلف مانند؛ ساختمان‌سازی، خودرو، کشتی‌سازی، لوازم خانگی و … همگی وابسته به تولید فولاد هستند. پس هرگونه کاهش تولید، ناگزیر بر ساید صنایع تاثیر منفی دارد.

سهم زنجیره فولاد از مصرف برق کشور تنها ده درصد است، اما سهم محدودیت‌های اعمال شده فراتر از تصور است. یکی از راه‌های برون‌رفت از شرایط فعلی احداث نیروگاه اختصاصی از سوی صنایع است.

شرکت فولاد خوزستان، کار احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی را آغاز کرده است. نیروگاهی که در طرح تکمیلی تا ۱۰۴۰ مگاوات ظرفیت تولید دارد. از مهم‌ترین مزایای احداث نیروگاه، پایداری تولید و کاهش بار شهری است.

شرکت‌ فولاد خوزستان در سه سال اخیر که محدودیت‌های انرژی شدت بیشتری پیدا کرده، با نگاه جلوگیری از خاموشی‌های شهری، گام بلندی در جهت عمل به مسؤلیت‌های اجتماعی برداشته است. از طرفی انجام تعمیرات سالیانه که نیاز به توقف خط تولید داشته را در طول مدت محدودیت‌های انرژی به سرانجام رسید.

بهینه‌سازی مصرف انرژی، اصلاح الگوی مصرف خانگی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، احداث نیروگاه اختصاصی صنایع و مواردی هستند که در صورت اجرایی شدن، بسیاری از محدودیت‌های ناشی از برق را کاهش می‌دهد.

البته دغدغه‌ی تولیدکنندگان فولاد فقط محدودیت‌های برق در تابستان نیست و محدودیت‌های گاز در زمستان هم می‌تواند زنجیره تولید را متاثر کند.

 

مریم مقدم( ندای کارگر)

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.