×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 14 خبر
۷۲ محیط‌بان سفیر محیط زیست در اربعین حسینی

سیدداوود میرشکار با بیان اینکه تعداد محیط‌بان‌های انتخاب شده برگرفته از یاران امام حسین (ع) است اظهار کرد: مطرح کردن موضوعات مرتبط با حفظ محیط زیست به ویژه در راستای پیاده‌روی اربعین از جمله اهداف این طرح به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی و محیط زیستی محیط‌بانان از مواکب در مرز ایران شروع می‌شود و تا نجف اشرف و کربلای معلی ادامه خواهد داشت توضیح داد: محیط‌بانان در طول مسیر حامل پیام‌های زیست محیطی با سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با تاکید بر فرهنگ‌سازی همراه با تهیه محتواها و پیام‌های توصیه‌ای به زائرین و عزاداران به عنوان دیگر اهداف این طرح بیان کرد: در کنار پیام‌های زیست محیطی ارایه لیوان‌های مناسب برای کاهش استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف و ارایه کیسه‌های پارچه‌ای برای جلوگیری از تولید زباله، برخی از اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

هر موکب، یک فعال محیط زیستی

وی در بخش دیگر سخنان خود به حضور و حمایت انجمن‌های مردم نهاد در مواکب اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: امسال قرار است در هر موکب یک نیرو محیط زیستی از انجمن‌های مردم نهاد مستقر شود تا از این طریق فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی پیرامون محیط زیست صورت گیرد.

میرشکار در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه حوزه حفاظت از محیط زیست جزیی از دین و مناسک دین است این تجمعات دینی و مذهبی نیز می‌تواند نماد حفاظت از این موهبات الهی باشند لذا باید از این فرصت‌ها به بهترین نحو بهره برد تا بتوان اهداف و وظایفی که در راستای آموزش و ارتقای سطح آگاهی مردم برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی، زمین، خاک و هوا است را به خوبی در میان مردم نهادینه کرد.

فعالان محیط زیست خوزستانی هرساله همزمان با آیین پیاده‌روی اربعین حسینی، پویش‌هایی برای کاهش تولید پسماند به ویژه کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف راه‌اندازی می‌کنند. حجم بالای پسماند به ویژه ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در مسیر پیاده‌روی زائران، یکی از چالش‌ها و مشکلات محیط زیستی به شمار می‌رود اربعین ۱۴۰۱فعالان محیط زیست با برپایی موکب‌ها و راه‌اندازی پویش‌های محیط زیستی، تلاش کرده‌اند تا بار این مشکل را کم کنند. «اربعین بدون ردپا» یکی از همین پویش‌ها بود که از سوی انجمن محیط زیستی جامعه درختکاران خوزستان با هدف کاهش ظروف یکبار مصرف و ترویج ظروف همراه، راه‌اندازی شده است.

علاوه بر این در سال‌های گذشته دوستداران محیط زیست پویش‌هایی با عنوان «محرم یاران محیط زیست» و «محرم شهر پاک» را در ایام محرم راه‌اندازی کرده بودند. برخی انجمن‌های حامیان محیط زیست با راه‌اندازی موکب در مرز چذابه و شلمچه تلاش می‌کنند آموزش‌های محیط زیستی را بین زائران و موکب‌داران ترویج کنند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.