×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
رعایت قانون و ترویج قانون‌مداری از وظایف و تکالیف نهاد وکالت است

دکتر علی دهقانی در مراسم تحلیف وکلای کانون مشاوران و وکلای قوه قضاییه، اظهار کرد: وکیل به عنوان یکی از سربازان عدالت نقش بسیار موثری در فرایند رسیدگی و احقاق حقیقت و کشف واقعیت دارد.

وی ادامه داد: وکیل با توجه به نقشی که دارد، طبیعتا باید تابع اخلاقیاتی باشد که از آن به عنوان اخلاق حرفه‌ای یاد می‌شود. اصول و معیارهایی برای انجام صحیح وظیفه و رعایت حقوق شهروندی که برای رعایت آن، یک صنف در نظر گرفته شده است و نتیجه رعایت این اصول اخلاقی، هم برای جامعه، هم برای دستگاه قضایی، هم برای حقوق شهروندی و هم برای خود وکیل مفید است.

دهقانی با بیان این که اولین شرط در این شغل مقدس، پایبندی به اصول اخلاقی است، گفت: این اصول اخلاقی که به عنوان معیار سنجش رفتار وکیل، محسوب می‌شود، اگر به درستی رعایت شود می تواند از جایگاه وکیل، این نهاد و قانون و قانون‌مداری صیانت کند.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: وکیل نقش بسیار موثری در آگاهی بخشی به جامعه دارد و انتظار می‌رود که خود نیز همواره پایبند به قانون باشد.

دهقانی با بیان این که وکلا باید نقش فعالی در فرایند دادرسی داشته باشند، گفت: در دادرسی عادلانه و منصفانه وکیل نقش فعال و پویایی دارد و نباید در دادرسی منفعل باشد چراکه بسیاری از حقوق شهروندی و اصول دادرسی منوط به دفاع موثر وکیل است.

وی ادامه داد: وکیل در دفاع مستقل است اما استقلال در دفاع به معنای نفی نظارت نیست. این نظارت با استقلال منافاتی ندارد و جزو شروط اساسی شغل وکالت است و شامل نظارت فرد بر خود، نظارتی که در مقررات وکالت است، نظارت جامعه و نیز نظارت مقامات قضایی در رسیدگی‌هاست.

دهقانی با بیان این که وکیل باید ابتدا از قانون دفاع کند، خطاب به وکلا گفت: اگر وکیل در جریان رسیدگی به این نتیجه برسد که حق با موکل شما نیست باید از قانون تبعیت کند و در جهت سازش با طرف مقابل و اصلاح ذات‌الدین تلاش نماید.

وی افزود: تلاش برای برگزاری جلسات دادرسی به صورت الکترونیکی، تلاش در جهت ایجاد صلح و سازش و ترویج این سنت حسنه، آگاهی بخشی حقوقی و صیانت از قانون و رعایت اصول رفتاری و اخلاقی شغل و نهاد وکالت از مواردی است که دستگاه قضایی خوزستان از جامعه وکلای استان انتظار دارد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.