×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 12 خبر
پیشنهاد خسارت معوض کشت برای کشاورزان خوزستانی به هیات دولت می‌رود

خدارحم امیری‌زاده در گردهمایی مدیریت خشکسالی در حوضه رودخانه کرخه در سالن همایش‌های گیت بوستان سازمان آب و برق خوزستان، با اشاره به کاهش بارندگی در خوزستان و استان‌های بالادست، افزود: آمارها و سوابق نشان می‌دهد همه مردم کشور دچار بحران آب هستند، با مشارکت مردم این مشکلات قابل حل است و قطعا با همدلی و تعامل و از خودگذشتگی می‌توانیم از این بحران‌ها گذر کنیم.

وی ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه رودخانه کرخه را یادآور شد و اضافه کرد: هیچ آبی برای کشت‌های فصلی وجود ندارد که سازمان آب و برق بخواهد تحویل کشاورزان بدهد و این واقعیت را مشاهده کرده‌ایم.

امیری‌زاده با بیان اینکه تامین آب شرب و آب دام‌ها در حوضه کرخه در اولویت است، ادامه داد: اگر کشاورزان همکاری نکنند با بحران مواجه می‌شویم اما اگر رعایت کنند اتفاقی رخ نخواهد افتاد.

وی اظهار داشت: انتظار ما از کشاورزان همکاری و شکیبایی و صبر است تا در سال‌های آینده تفضل خدا شامل حال ما شده و با بارش‌های خوب جبران شود.

امیری‌زاده با بیان اینکه پیشنهادات و بسته‌های حمایتی برای کشاورزان ارائه شده که با همکاری مسئولان و تشکل‌های کشاورزی و انجمن‌های صنفی در حال پیگیری است، گفت: خسارت معوض کشت، استمهال تسهیلات بانکی و تسهیلات بانکی مدت‌دار کم‌بهره پیشنهاد شده که در حال پیگیری از وزارتخانه و استانداری است و امیدواریم این پیشنهادات در هیات دولت تصویب شود.

وی افزود: نبود آب ۱۰۰ درصد خسارت به کشاورزان وارد کرده و این کمک‌ها تنها تسکین هستند و امیدواریم در سال‌های آینده بارش‌های خوبی در پیش باشد.

 

پرداخت خسارت تلفات دام بعد از یک سال

رییس سازمان جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به تلفات دام در خشکسالی تابستان پارسال، گفت: طی یک سال با پیگیری توانستیم در یکی دوهفته اخیر ۱۰۰درصد خسارت سال گذشته را پرداخت کنیم.

وی افزود: اکنون باید بر روی تامین آب مورد نیاز دام‌ها متمرکز شویم چرا که در کرخه با بحران در آب شرب، کشت‌های دائمی و آب دام‌ها مواجه هستیم.

به گفته وی، در حوضه کرخه یک هزار و ۲۰۰ نفر گاومیش‌دار و ۴۰ هزار راس دام سنگین زندگی می‌کنند.

امیری‌زاده ترمیم و لایروبی استخرهایی برای شنای گاومیش و نصب مه‌پاش در دامداری‌ها را از راهکارهای عبور از خشکسالی عنوان کرد و اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان پیمانکار، تجهیز دامداری‌ها به مه‌پاش به صورت رایگان را آغاز کرده است.

وی با تاکید بر بیمه همه دام‌های سنگین و سبک، افزود: برای بیمه دام‌ها نیز پیشنهاد شده است ۷۰ درصد سهم کشاورز پرداخته شود.

امیری‌زاده در ادامه با اشاره به آغاز برداشت محصولات پاییزه، گفت: کشت‌های پاییزه تقریبا تامین آب شدند، تاکنون ۴۰۰ هزار تن گندم خریداری شده و پیش بینی یک میلیون تن گندم را داریم.

وی افزود: ۶۰ هزار تن کلزا نیز خریداری شده و برداشت چغندرقند نیز آغاز شده است.

 

آزمون‌های الهی برای غربال صداقت

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین در این نشست گفت: آزمایش و امتحان الهی، اصل حاکم بر زندگی بشری است.

حجت‌الاسلام عبدالامیر رجب‌پور با اشاره به آیات قرآن درباره آزمون‌های الهی، افزود: این آزمایش‌ها بر مردم قبل از ما نیز ساری و جاری بوده است.

وی اضافه کرد: این آزمایش‌ها برای این است که صادقان از کافران جدا شوند و خط آنها از یکدیگر منفک شود.

رجب‌پور با اشاره به اشکال مختلف امتحان الهی، اظهار داشت: ترس و امنیت، مسائل اقتصادی و کمبود درآمد و محاصره اقتصادی  از جمله مواردی است که انسان‌ها در آن آزمایش می‌شوند و راهبرد آن صبر و استقامت و ایستادگی در مقابل دنیا و بلاهاست.

وی ادامه داد: درصورتی که انسان در این آزمون‌ها پیروز شود، خدا می‌فرماید که سربلند شده و به او جزای خیر داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، این نشست با حضور برخی از مسئولان محلی، معتمدان و بزرگان، و نیروهای انتظامی و سپاه در شهرستان‌های تحت پوشش حوضه کرخه تشکیل شد و ضیافت افطاری نیز با حضور این افراد در گیت بوستان برگزار شد.

سازمان آب و برق خوزستان سال گذشته با صدور اطلاعیه‌ای ممنوعیت کشت در حوضه کرخه و ممنوعیت کشت‌های پرمصرف از جمله شلتوک را در استان اعلام کرده بود.

بحران آب در خوزستان به ویژه در حوضه کرخه پارسال منجر به اعتراضات اجتماعی در برخی شهرهای خوزستان شد.

رودخانه کرخه یکی رودخانه‌های دائمی خوزستان و از منابع تامین کننده اصلی آب شرب این استان (طرح آبرسانی غدیر) و کشاورزی و دامداری است. کاهش آبدهی این رودخانه، تالاب هورالعظیم در انتهای حوضه کرخه را در سال‌های اخیر با بحران روبه رو کرده است.

به گفته نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ، حدود ۸۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای دیم خوزستان به علت خشکسالی از بین رفته است.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی، رتبه نخست تولیدات کشاورزی را در کشور دارد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.