×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 15 خبر
اهواز به شبکه دفع آب‌های سطحی نیاز دارد

سعید دشتی زاده افرود: نبود شبکه دفع آب‌های سطحی در اهواز موجب ورود آب ناشی از بارندگی در شبکه فاضلاب، و اشباع شبکه، بالازدگی فاضلاب و در مواردی ریزش خطوط فاضلاب می‌شود.

وی ادامه داد: شبکه فاضلاب اهواز هم اکنون در حال توسعه و تکمیل است و ضروری است همزمان با اجرای این شبکه، مدیریت شهر اهواز نیز اقدام لازم برای احداث شبکه دفع آب‌های سطحی را انجام دهد.

وی گفت: فرسودگی تاسیسات آبرسانی، گسترده بودن اهواز و کمبود شدید منابع موجب شده تا کار در حوزه آب و فاضلاب در این کلانشهر با سختی‌های فراوانی همراه باشد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به ادغام شرکت آب و فاضلاب روستایی با آب وفاضلاب شهری افزود: تمام هزینه‌های جاری، حقوق و دستمزد و هزینه تعمیرات شرکت از منابع جاری و حق آب بهای مشترکان تامین می‌شود که به دلیل یکپارچه سازی و ادغام آبفا و آبفای روستایی هم اکنون وضعیت درآمد و هزینه‌های این شرکت به شدت نامتوازن شده است.

دشتی زاده، ادغام شرکت آب روستایی با آبفا اهواز را عامل تشدید کننده مشکل مالی این شرکت دانست و ادامه داد: ادغام انجام شده موجب شده تا ماهانه هزینه این شرکت ۱۵۰ میلیارد ریال بیشتر از درآمدهای آن باشد که این موضوع شرایط دشواری را بر مجموعه حاکم کرده است.

وی افزود: برای حل این ناترازی هزینه و درآمد علاوه بر ضرورت حمایت دولت از این مجموعه، تلاش برای افزایش درآمدهای شرکت از جمله فروش پساب تصفیه خانه ها به شرکت های صنعتی بزرگ خوزستان در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آبفای اهواز، با اشاره به اقدام‌های انجام شده در ۶ ماه گذشته برای به اصلاح شبکه فاضلاب اهواز گفت: شبکه فاضلاب اهواز پارسال به دلیل فرسودگی و ریزش نقاط مختلف آن در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشت به گونه‌ای که در سه هزار نقطه اهواز پس زدگی فاضلاب وجود داشت.

دشتی زاده افزود: بالازدگی متعدد فاضلاب مشکل بهداشتی جدی برای مردم اهواز ایجاد کرده است ضمن اینکه در فصل بارندگی به ویژه در سال های ۹۸ و ۹۹ برخی منازل تا ۱۵ روز زیر آب بود و این در حالی بود که کارگران این شرکت دارای حقوق معوقه چند ماهه بودند.

وی ادامه داد: دستور رهبر معظم انقلاب برای تخصیص اعتبار از صندوق ذخیزه ارزی برای حل سریع مشکل فاضلاب اهواز موجب توجه مسوولان ملی به این موضوع شد.

مدیرعامل آبفای اهواز افزود: پس از حل وضعیت حقوق معوق کارگران با پیگیری فراوان و پایان تجمع و تحصن اعتراضی آنها، حل مشکل فاضلاب اهواز به صورت ضربتی هدف گذاری و در گام اول ایستگاه های پمپاژ شرق و غرب اهواز در شرایط آب گرفتگی شناسایی و نسبت اصلاح و رفع نواقص آنها اقدام شد.

دشتی زاده، گفت: بازسازی اساسی و تجهیز سه ایستگاه زکی زاده، ولی عصر(عج) و الهادی اهواز به عنوان مهمترین ایستگاه های شرق اهواز در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا قرار گرفت ضمن اینکه تمام پیش بینی های لازم از جمله قطع برق و سوختگی احتمالی پمپ ها در زمان بارندگی انجام، و آمادگی لازم برای همه شرایط فراهم شد.

وی افزود: اصلاح وضعیت برقی ۱۲۰ ایستگاه پمپاژ، تعمیر ۲۲۵ پمپ، خریدار ۷۰ دستگاه الکتروپمپ جدید لایروبی ۳۲ کیلومتر شبکه شرق و غرب اهواز، ایجاد پمپ ها و موتوربرق های اضافه برای مواقع اضطراری و ایجاد مشکل در ایستگاه ها از جمله اقدام هایی بود که در ۶ ماه گذشته در اهواز انجام شد.

مدیرعامل آبفای اهواز ادامه داد:حساسیت موضوع، توجه ویژه دولت برای به حداقل رساندن آب گرفتگی معابر اهواز در فصل بارندگی و بسیج همه امکانات در سطح خوزستان موجب شد تا معابر این شهر در بارندگی امسال در وضعیت بسیار بهتری نسبت به پارسال گذشته داشته باشد.

دشتی زاده با بیان اینکه هم اکنون ۱۶۵ طرح فعال در بخش فاضلاب در مناطق مختلف اهواز به منظور اصلاح و توسعه این شبکه وجود دارد، ادامه داد: یکی از کارهای بزرگ آبفای در اهواز اصلاح، تعمیر و توسعه ۲۵۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز در کمتر از ۱۳۵ روز است و این مهم در حالی رقم خورد که بخش زیادی از این شبکه در خیابان های پرتردد شهر قرار دارد.

وی با اشاره به ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای اجرای ۲۵ درصد شبکه فاضلاب اهواز گفت: اجرای ۱۰۸ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه فاضلاب، احداث  ۱۵ ایستگاه پمپاژ و همچنین بازسازی اساسی ۱۰ ایستگاه پمپاژ از جمله تعهدات این قرارگاه است.

مدیرعامل آبفای اهواز با بیان اینکه شبکه فاضلاب این شهر که از سال ۷۳ احداث آن آغاز شده تاکنون تنها ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد بیان کرد: نهایی شدن این طرح تا ۲ سال آینده ۶۸ درصد طرح جامع فاضلاب اهواز تکمیل و بخش مهمی از مشکل کنونی فاضلاب اهواز برطرف می شود.

دشتی زاده، افزود: نگاه ویژه‌ای برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز در سطح ملی وجود دارد که باید از این فرصت حداکثر بهره گیری را برای به حداقل رسیدن مشکل فاضلاب این شهر داشت.

اجرای شبکه فاضلاب اهواز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده تاکنون حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه‌های مختلف، وضعیت خاص و شیب صفر زمین اهواز موجب شده است تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت بحرانی روبه رو شود.

به دلیل اهتمام جدی دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب خوزستان، پنجم شهریور امسال رییس جمهور در نخستین سفر استانی خود، به طور سرزده به این استان سفر کرد و در نخستین بازدید وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی، و قول حل این مشکل را در آینده نزدیک داد.

حل مشکل فاضلاب خوزستان به اولویتی برای دولت و وزارت نیرو تبدیل شده است به گونه‌ای که وزیر نیرو شنبه هر هفته با برگزاری نشستی به صورت برخط با مسوولان آب و فاضلاب خوزستان، آخرین اقدام‌های صورت گرفته را پیگیری، و دستور لازم را برای حل موانع می‌دهد.با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز شتاب گرفته است.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.