×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
زمان طلایی را برای کنترل موج کرونا از دست داده‌ایم / آموزش در برخی مناطق باید غیرحضوری شود

دکتر سید محمد علوی در قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به افزایش سریع موارد بیماری در پیک جدید کرونا، اظهار کرد: افزایش میزان مراجعات به مراکز منتخب، اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها سیر غیرقابل تصوری داشته است. با وجود اینکه می‌دانستیم با شیوع اُمیکرون موارد بیماری به سرعت افزایش می‌یابد اما هرگز فکر نمی‌کردیم در فاصله کوتاه، موارد بیماری تا این حد افزایش یابد.

وی افزود: این مساله نشان می‌دهد زمان طلایی برای جلوگیری از وقوع یا کنترل موج را از دست داده‌ایم. با وجود این‌که جلسات متعددی برگزار شد، اما چندان نتایجی حاصل نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به ماهیت بیماری این کارها دیگر جواب نمی‌دهد. موارد بیماری فوق‌العاده افزایش یافته و دیگر ظرفیت قبلی پاسخگو نیست؛ اکنون موارد بیماری ۱۲ برابر شده‌اند اما آیا امکانات طرح شهید سلیمانی نیز ۱۲ برابر شده است؟

علوی بیان کرد: زمانی که بیماری تشخیص داده می‌شود، یعنی سه چهار روز از علائم بیماری گذشته است. این بیماری از دو روز قبل از بروز علائم و تا پنج روز پس از شروع بیماری واگیر دارد و در این فاصله یک فرد بیمار روزانه چند نفر را مبتلا می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بنابراین این حرکت فعلی هرگز برای کنترل این بیماری جواب نمی‌دهد. اینکه هر هفته دور همدیگر بنشینیم و مشکلات را بگوییم و برویم، راه به جایی نمی‌برد.

وی با بیان اینکه قطعاً هفته آینده موارد مرگ ناشی از کرونا افزایش می‌یابد، تصریح کرد: روز گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت بیمارستان رازی اهواز تکمیل شده بود و اگر با حرکتی که تاکنون داشته‌ایم، جلو برویم از پس این بیماری برنمی‌آییم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت آموزش در شرایط کنونی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها مخالفت کرده اما به استان‌ها اختیارات محلی داده است تا در این خصوص عمل کنند؛ بنابراین باید بررسی شود تا آموزش در مناطق با رعایت پایین پروتکل‌های بهداشتی و پوشش کم واکسیناسیون، غیرحضوری شود.

وی افزود: اگر منتظر بمانیم تا بروز موارد بیماری در یک مدرسه اتفاق بیفتد و سپس تعطیلی را اعمال کنیم کار از کار گذشته است و باید قبل از وقوع این اتفاق، این تصمیم گرفته شود.

علوی بیان کرد: اکنون در ستاد ملی مقابله با کرونا صحبت‌هایی مطرح است تا در مورد دستورالعمل‌ها بر اساس اُمیکرون که سوش غالب بر کشور است، تجدید نظر شود.

در ادامه مهران معلم مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان نیز اظهار کرد: ۸۵ دفتر پیشخوان در خوزستان از نظر تهویه وضعیت مناسبی ندارند.

وی افزود: با اقدامات انجام‌شده شاخص استفاده از تهویه در دفاتر پیشخوان از ۶۰ درصد به ۷۴ درصد رسیده است.

معلم افزود: آنچه اهمیت دارد نصب تهویه همراه با راه‌اندازی و استمرار کار آن است. نباید تهویه نصب شود اما از آن استفاده نشود.

وی بیان کرد: شاخص تهویه مناسب در دفاتر پلیس +۱۰ خوزستان افزایش یافته و به ۹۳ درصد رسیده است.

دکتر عبدالرضا جانگران‌نژاد رئیس بسیج جامعه پزشکی خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در برخی شهرستان‌ها، فرمانداران جلسات فعالی در خصوص پشتیبانی از طرح شهید سلیمانی داشتند اما همچنان دو سه فرمانداری کار در این زمینه را به نتیجه نرسانده‌اند.

وی افزود: تقویت تیم‌های طرح شهید سلیمانی در سطح خوزستان انجام شده است و باید به همین میزان، امکانات این طرح نیز افزایش یابد.

جانگران‌نژاد گفت: هشت روز پیش اعلام شد که شرکت صنایع فولاد تعدادی خودرو برای پشتیبانی از این طرح در اختیار ما قرار می دهد اما تاکنون این کار را انجام نشده است و باید این روند کند اصلاح شود.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.