×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
رییس مرکز بهداشت خوزستان:کاهش واکسیناسیون در استان نگران کننده است

دکتر سیدمحمد علوی در نشست ستاد مدیریت کرونا در محل استانداری، با بیان اینکه موارد ابتلا به اُمیکرون به صورت تصاعدی در حال افزایش است، افزود: در روز قبل سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مورد جدید بیماری در جهان شناسایی شده که نشان می دهد بیماری با سرعت در حال افزایش است اما به لحاظ مرگ و میر افزایش چشمگیری نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در ایران موج جدید کرونا را نداشتیم اگرچه روند بیماری نشان می‌دهد که موج در حال شکل گیری است بیان کرد: استان خوزستان از ابتدای شیوع کرونا، اکنون در بهترین وضعیت به سر می‌برد اما نباید فریب این شرایط را بخوریم چرا که سویه اُمیکرون وارد استان شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه موارد بیماری و فوت در دنیا به ترتیب ۴۴ و ۱۱ درصد افزایش یافته است گفت: با توجه به اینکه در کشور کانادا موارد مرگ حدود ۱۰۲ درصد افزایش یافته، ما هم دیر یا زود دچار موج بیماری خواهیم شد لذا باید اقدامات پیشگرانه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه موارد اُمیکرون در حال تبدیل شدن به سوش غالب در دنیا است افزود: در ۲ هفته گذشته ۴۶۷ مورد اُمیکرون در کشور شناسایی شده بود که این میزان در هفته گذشته به بیش از ۸۰۰ مورد رسیده است. در استان ما ۵۷ مورد اُمیکرون شناسایی شده که به طور قطع این موارد در آینده افزایش خواهد یافت.

علوی، راهکار مقابله با اُمیکرون را واکسیناسیون کامل سه دُز ، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بیماریابی و ایزوله کردن بیماران مثبت و شدت بخشیدن به طرح شهید سلیمانی دانست و ادامه داد: موارد بیماری ناشی از کرونا در خوزستان هم اکنون ۸۵ درصد، بستری ۹ درصد و فوت در خوزستان نسبت به هفته قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافته هر چند که موارد مرگ عدد بالایی نبوده و تعداد فوتی های استان از ۲ به چهار مورد افزایش یافته است.

وی افزود: خوزستان از نظر بیماری در وضعیت بسیار خوب و پایداری است ولی باید بدانیم که این وضع بسیار شکننده بوده و باید منتظر موج بعدی باشیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: متوسط پوشش دُز اول۸۳.۶ درصد، دز دوم ۶۸.۸ درصد و دز سوم واکسن در خوزستان ۱۶ درصد است، در حالی که این آمار در برخی از شهرهای استان پایین و جای نگرانی دارد.

وی ادامه داد: میزان نوبت اول واکسن در شادگان، اندیکا، دشت آزادگان و کارون به ترتیب ۶۴، ۶۵، ۶۸ و ۶۸ درصد است؛ همچنین پوشش نوبت دوم آنها از متوسط استانی حدود ۳۰ درصد پایین تر بوده و پوشش نوبت سوم در این مناطق بسیار ناچیز می باشد که نشان می دهد عملیات جبرانی برای افزایش پوشش واکسیناسیون در برخی شهرها به خوبی صورت نگرفته است.

علوی گفت: برای حفاظت جامعه در برابر موج اُمیکرون، حداقل باید ۸۸ درصد جمعیت هدف استان سه دُز واکسن را تزریق کرده باشند در حالی که این میزان اکنون ۱۶ درصد است و باید حدود ۷۰ درصد میزان پوشش خود را بالا ببریم. هم اکنون سرعت روزانه واکسیناسیون استان ۰.۵ درصد بوده و بعد از ۱۴۰ روز به این میزان پوشش می‌رسیم لذا باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی زمان موج را به عقب اندازیم و یا سرعت واکسیناسیون را سه برابر کنیم که بسیار مشکل است.

وی با اشاره به میزان پایین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در خوزستان افزود: برخی از شهرستان‌های خوزستان میزان رعایت شیوه نامه ها را بیشتر از آنچه که واقعیت دارد گزارش می دهند که این امر سبب می شود در برنامه ریزی خود دچار اشتباه شویم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در بررسی میدانی صورت گرفته، رعایت ماسک در خوزستان حدود ۴۸.۵ درصد است که نسبت به هفته قبل سه درصد کاهش یافته است. بر اساس آمار کشوری تاکنون ۷۰ درصد اساتید و کارکنان حوزه‌های علمیه واکسیناسیون کامل را انجام داده‌اند. همچنین ۶۰ درصد طلاب، ۷۸ درصد دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و ۷۵ درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی ۲ دُز واکسن را تزریق کردند.

وی در خصوص طرح شهید سلیمانی بیان کرد: در قالب این طرح باید به ازای هر بیمار مثبت، ۱۰ بیمار دیگر را شناسایی کنیم که اکنون ۷.۳ بیمار را شناسایی می‌کنیم؛همچنین به ازای هر بیمار، ۳.۶ تست انجام می دهیم.

هم اکنون تمام شهرستان‌های خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.