×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
دفع آب‌های سطحی اهواز به اجرای شبکه فاضلاب محدود نشود

محمدرضا کرمی‌نژاد در بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز که با دستور کار ارائه گزارش عملکرد و اعلام برنامه‌های راهبردی خروج شهر اهواز از چالش‌های مربوط به مشکلات فاضلاب و ارائه گزارش عملکرد پیشرفت پروژه دفع آب‌های سطحی برگزار شد، با بیان اینکه مشکل فاصلاب اهواز دغدغه همه جانبه است، اظهار کرد: مشکل فاضلاب اهواز به دغدغه همه مسئولان و حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور تبدیل شده است و به همین دلیل هر هفته با وزیر نیرو در این خصوص جلسه‌ای برگزار می‌شود.

وی افزود: طرح جامع فاضلاب اهواز در سال ۷۵ مصوب، در سال ۸۱ بازنگری و در سال ۹۲ آخرین بازنگری روی آن انجام شده است و تاکنون این پروژه ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: مقرر شده قرارگاه خاتم الانبیاء ۲۵ درصد شبکه فاضلاب اهواز را انجام دهد که با بهره‌برداری از این طرح ۶۶ تا ۶۷ درصد شبکه فاضلاب شهر تکمیل می‌شود. هر چند وزیر نیرو قائل به درصد نیست و خواستار تکمیل این طرح است.

وی با بیان اینکه هیچ شهری به اندازه اهواز ایستگاه پمپاز فاضلاب ندارد، گفت: با توجه به مسطح بودن اهواز، ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ برای دفع آب‌های سطحی و فاضلاب در اهواز وجود دارد که در هیچ جای کشور این تعداد ایستگاه پمپاژ در یک شهر وجود ندارد.

کرمی‌نژاد افزود: در زمان آغاز کار، با تنش آبی در کرخه مواجه شدیم و سپس اوایل شهریورماه مجددا اجرای شبکه فاضلاب اهواز را پیگیری کردیم. بر اساس جمع‌بندی‌ها، در ۲۵۳ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز، باید فاضلاب از زیر پای مردم جمع می‌شد که اکنون ۱۲۹ جبهه کاری به منظور اصلاح، تعمیر و توسعه در حال فعالیت هستند و ۴۵ جبهه از این تعداد، مربوط به قرارگاه خاتم و ۸۴ جبهه مربوط به آبفا است.

وی بیان کرد: قراداد شرکت آبفا و قرارگاه خاتم الانبیاء با اعتبار یک هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان منعقد شده است که شامل ۱۳۱ کیلومتر خط، ۱۱ کیلومتر کلکتور، ۱۵ ایستگاه پمپاژ و ۱۰ اورهال ایستگاه پمپاژ است و در حال حاضر با اولین دستگاه میکروتونولینگ ساخت دانش‌بنیان با کیفیت و سرعت بسیار خوب، کار در حال انجام است. این دستگاه، رکورد حفاری ۳۷ متر در یک روز را ثبت کرده که بی‌نظیر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در ۸۴ جبهه‌ای که آبفا در حال فعالیت است، ۲۵۳ کیلومتر دچار ریزش یا مشکلات دیگر هستند. در ۱۰۵ کیلومتر خطوط ریزشی نیز کار تمام شده است. سه چهار ماه پیش در ۳ هزار نقطه اهواز پس‌زدگی فاضلاب داشتیم اما اکنون به سختی یک نقطه پیدا و به موارد نیاز به کار افزوده می‌شود.

وی افزود: دلیل بالازدگی فاضلاب در اهواز استفاده از لوله‌های بتنی با کیفیت پایین است؛ بخار فاضلاب موجب خوردگی لوله و ریزش خطوط شبکه می‌شد که عمده اصلاح این موارد انجام شده است. برنامه‌ریزی شده که تا پایان امسال مشکل بالازدگی فاضلاب اهواز به طور کامل رفع شود و سال آینده دنبال اصلاح خطوط ریزشی نباشیم.

کرمی‌نژاد در خصوص اقدامات انجام‌شده برای دفع آب‌های سطحی، بیان کرد: در حال حاضر ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ با ۲۸۶ پمپ به طور کامل بازسازی و آماده‌سازی شده‌اند. همچنین ۵۰ دستگاه پمپ در نظر گرفته شده تا در صورت خرابی یک دستگاه، جایگزین شوند. کلیه تابلوهای برق نیز اصلاح و تعویض شده‌اند تا با مشکلات سال گذشته مواجه نشویم.

وی با اشاره به آمادگی برای عبور از بارش‌ها، تصریح کرد: با این اقدامات انجام‌شده نباید مشکلات سال‌های گذشته رخ دهد.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان با بیان اینکه اعتبار حدود ۸۳۵ میلیارد تومانی برای طرح فاضلاب اهواز در نظر گرفته شده است، گفت: از مجموع این رقم تنها ۱۳۰ میلیارد تومان اسناد خزانه به دست ما رسیده است که پیگیری‌های لازم انجام و معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد که ۵۰ درصد این رقم سریعا به حساب وایز شود با این حال اکنون اعتباراتی نداریم و هرچه داشته‌ایم برای اجرای این طرح هزینه شده است تا تعطیل نشود.

وی گفت: ۳۰ کیلومتر خطوط اصلی، ۷۶۰ کیلومتر خطوط فرعی و ۱۵ ایستگاه پمپاژ باید برای تکمیل طرح فاضلاب اهواز اجرا شود.

کرمی‌نژاد افزود: در زمینه ترمیم نوارهای حفاری نیز برنامه‌ریزی شده است؛ در این راستا سه مناقصه ۳۰ میلیارد تومانی آسفالت داشتیم که هنوز برنده نداشته و تمدید شده است. اکنون چهار پیمانکار آسفالت داریم و بسیاری از موارد آسفالت را به پیمانکار داده‌ایم تا علاوه بر تامین لوله و اجرای کار، آسفالت را انجام دهد.

وی بیان کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز وارد مدار شده و مراحل آزمایشی آن در حال انجام است و رفع موانع عملیات اجرایی تصفیه‌خانه غرب شهر نیز در حال انجام است که به زودی اجرای این کار آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان تصریح کرد: امسال ۹ هزار درب منهول در خوزستان سرقت شده که ۶ هزار درب از این تعداد در اهواز بوده‌اند. تعویض ۱۰ هزار درب منهول کامپوزیتی با منهول‌های چدنی دستور کار است و هماهنگی‌ها در این زمینه در حال انجام است.

وی گفت: دفع آب‌های سطحی اهواز نباید به اجرای شبکه فاضلاب محدود شود و نباید به این موضوع قانع باشیم؛ شبکه فاضلاب اهواز توان دفع ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز را دارد که در صورت وقوع بارش‌های شدید مانند سال ۹۸ قطعا پس‌زدگی آب را خواهیم داشت.

کرمی‌نژاد افزود: خود را برای شرایط بارندگی آماده کرده‌ایم اما در صورتی که بارندگی بیش از ظرفیت شبکه رخ دهد، این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: در مصوبات سفر اول رئیس جمهور حدود  ۱۰ هزار میلیارد تومان برای طرح جامعه فاضلاب اهواز در نظر گرفته شد. برای دفع آب های سطحی نیز اعتبار خوبی دیده شده است بنابراین باید از این فرصت برای دفع آب های سطحی و فاضلاب استفاده شود زیرا آب‌های سطحی و فاضلاب را نمی‌توان از هم جدا کرد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.