×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 15 خبر
سطح آگاهی مردم یکی از خلاء‌های پیشگیری از کرونا در خوزستان است

دکتر مهران احمدی بلوطکی بامداد در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و سلامت باید به گونه ای عمل کرد تا مردم بیماری های واگیردار را شناخته و نحوه برخورد با آنها را یاد بگیرند.

وی به راه اندازی طرح صفیران سلامت اشاره کرد و افزود: در این طرح هر یک از افراد جامعه صفیر سلامت و هر خانه یک پایگاه سلامت در نظر گرفته شده است تا از این طریق ارتباط بیشتری با مردم برقرار شود و افرادی به عنوان دستیار در حوزه بهداشت تربیت شوند.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: دخالت مردم در حوزه بهداشت باعث شده تا علاوه بر افزایش سواد سلامت، سیر بیماری را کنترل کنیم. جمعیت بالای ۱۲ سال خوزستان سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که حتما باید ۲ مرحله واکسیناسیون را انجام دهند.

وی ادامه داد: حدود ۷۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان خوزستان یک نوبت و ۵۱ درصد نیز ۲ نوبت واکسن خود را تزریق کرده اند. همچنین ۶۵ تا ۷۰ درصد جمعیت روستایی استان نوبت اول واکسن را تزریق کرده اند اگرچه نیاز به کار بیشتری در این حوزه داریم.

احمدی بلوطکی گفت: در چند ماه گذشته مقاطعی را تجربه کردیم که واکسن به اندازه کافی وارد کشور و استان نمی شد و با مشکلات تامین واکسن مواجه بودیم اما با افزایش مراجعه کار تا جایی پیش رفت که روزانه ۷۵ هزار دُز واکسن در استان تزریق شد هر چند این آمادگی را داریم تا ۱۰۰ هزار دُز واکسن را تزریق کنیم.

وی ادامه داد: در پاندمی ها زمانی در خصوص واکسیناسیون موفق عمل کردیم که حداقل ۸۰ درصد از گروه های هدف در بازه زمانی کمتر از ۶ ماه واکسینه شدند.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: ابتدا استقبال از واکسیناسیون کووید خوب بود اما در ۴۰ روز اخیر میزان مراجعه کمتر شده و علت آن عادی انگاری، باورهای غلط و تبلیغ سو در فضای مجازی است در حالی که واکسیناسیون یکی از روش های موفق در کنترل بیماری است.

وی افزود: نباید فراموش کرد در پیک دوم و سوم بیماری در استان با چه حجمی از بیماری مواجه بودیم، در آن موقع روزانه حدود ۲ هزار بیمار شناسایی می شد و بالغ بر ۱۰ هزار بیمار به مراکز بهداشتی خوزستان مراجعه می کردند اما امروز میزان مراجعه سرپایی روزانه در غرب اهواز حدود ۳۰۰ نفر است که ۲۰ درصد آنها مثبت هستند همچنین در کل بیمارستان های استان زیر ۲۰۰ بیمار بستری شده داریم.

احمدی بلوطکی گفت: ۵۰ درصد افراد بالای ۱۲ سال استان هنوز واکسن نزده اند و یا هر ۲ مرحله را تزریق نکرده اند همچنین حدود ۲۵ درصد این افراد، اصلا واکسن نزده اند که باید علت آن بررسی شود زیرا باعث افزایش سیر بیماری در جامعه شده و نگرانی ما از بابت کرونا همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به راه اندازی طرح واکسیناسیون خانه به خانه روستایی از طریق اکیپ های سیار موتوری افزود: افرادی که بیماری زمینه ای داشته و امکان مراجعه به مراکز واکسیناسیون را ندارند، با اطلاع رسانی به مراکز جامع سلامت، کار واکسیناسیون آنها در خانه انجام می شود.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به بازگشایی کلاس های درس مقطع متوسطه اول و دوم گفت: زمانی بازگشایی مدارس موفق است که میزان تزریق هر ۲ مرحله واکسن افراد ۱۲ تا ۱۸ سال به حد مطلوبی برسد و ۲ هفته از دریافت دُز دوم بگذرد همچنین معلمان و کادر مدرسه باید ۱۰۰ درصد واکسینه شوند.

وی افزود: حدود ۷۵ درصد جمعیت دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان خوزستان یک دُز و حدود ۴۰ درصد ۲ مرحله واکسن را تزریق کردند که تا دستیابی به هدف مورد نظر فاصله زیادی داریم لذا خانواده ها باید تردید را کنار گذاشته و هر چه سریعتر برای دریافت واکسن فرزندشان به مراکز مراجعه کنند.

احمدی گفت: با توجه به اینکه ۲۴ شهرستان استان آبی هستند اکنون در وضعیت طلایی برای بالا بردن میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون قرار داریم و نباید این فرصت را از دست داد. در دوره های گذشته زمانی که وضعیت شهرها آبی بود، عادی انگاری باعث شد گرفتار موج سنگین کرونا شویم‌ و این خطر همچنان وجود دارد.

وی افزود: رعایت دستورالعمل های بهداشتی، واکسیناسیون و بیماریابی فعال یک مدل موفق در کنترل اپیدمی ها است. میزان پایین رعایت پروتکل های بهداشتی در استان، زنگ خطری برای روزهای آتی به شمار می رود.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: در پیک قبلی ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت های درمانی استان خوزستان پای کار آمدند لذا اگر می خواهیم به آن شرایط برنگردیم باید هوشیار باشیم تا با انجام واکسیناسیون به کاهش بیماری و موارد مرگ و میر کمک کنیم. ما باید فرهنگ‌ استفاده صحیح از ماسک را یاد بگیریم و بهداشت فردی را رعایت کنیم.

اکنون سه شهرستان خوزستان زرد و ۲۴ شهرستان آبی کرونایی هستند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.