×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 13 خبر
احتمال صدور رای دادگاه متروی اهواز در آینده نزدیک

سیاوش محمودی در خصوص وضعیت پروژه متروی اهواز و روند خلع ید شرکت کیسون پیمانکار این پروژه اظهار کرد: قرارداد این پروژه به گونه‌ای تنظیم شده که در صورت ایجاد اختلاف بین پیمانکار و کارفرما، مرجع خاصی باید به این اختلاف رسیدگی کند. هر چند فسخ قرارداد با شرکت کیسون در دوره مدیریت آقای شاعری شهردار سابق اهواز انجام شد اما خلع ید شرکت انجام نشد.

وی افزود: خلع ید زمانی محقق می‌شود که کارگاه از شرکت تحویل گرفته شود اما در حال حاضر همچنان ایستگاه‌ها و کارگاه‌های پروژه قطار شهری اهواز در اختیار شرکت کیسون است. شورای عالی فنی نیز عنوان کرده است که این مساله به آن‌ها مربوط نیست و در حوزه کاری آن‌ها نیست.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: در پی این ماجرا شرکت کیسون شکایت کرد که با توجه به این شرایط و فسخ قرارداد، ابتدا دادگاه قصد داشت حکم خلع ید را صادر کند اما ظاهرا موضوع به کارشناسی ارجاع داده شده که این کار در حال انجام است و ممکن است در آینده نزدیک مجددا دادگاه تشکیل و رای صادر شود.

وی افزود: تا زمانی که خلع ید پیمانکار انجام نشود نمی‌توان برای پروژه مترو تصمیم گرفت.

محمودی گفت: متروی اهواز چهار خط دارد که کار در دو مسیر شروع شده بود؛ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کار ریل‌گذاری و احداث ایستگاه‌ها در بخشی از خط اول یعنی از فرودگاه تا مصلی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود در این دوره برای تکمیل این بخش یعنی فاز اول خط اول، به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز باشد.

وی با اشاره به اولویت‌بندی نیازهای شهری اهواز افزود: در شرایط کنونی آیا اولویت اهواز اجرای پروژه مترو است یا اقدامات دیگری مانند آسفالت؟ البته اگر اعتبار برای مترو تامین شود، خاص این پروژه است اما اگر شهرداری از محل درآمد خود پولی داشته باشد، اجرای کارهای دیگر مانند زیرساخت‌های شهری بیشتر در اولویت شهرداری است.

رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه وجود قطار شهری یکی از شاخصه های توسعه است، گفت: در دنیا گفته می‌شود که احداث مترو در شهرهای بالای ۴ میلیون نفر جمعیت ضرورت دارد؛ در کشور ما در دوره‌ای فضایی ایجاد شد و اجرای این پروژه در اهواز نیز شروع شد و اکنون باید حداقل یک خط یا حتی فاز اول آن راه‌اندازی شود تا مردم بتوانند بگویند اتفاقی برای مترو افتاده است.

وی بیان کرد: اگر در روز اول آغاز پروژه، تنها یک فاز آن کلنگ‌زنی شده بود شاید پنج سال پیش، از آن فاز بهره‌برداری شده بود.

محمودی با بیان اینکه برخی دلایل انجام نشدن تعهدات شرکت کیسون مربوط به اعمال تحریم‌ها است، گفت: در دوره پنجم شورا تنها کاری که در زمینه متروی اهواز انجام شد فسخ قرارداد آن بود و حتی یک آجر روی آجر گذاشته نشد.

وی در خصوص فرسودگی ایستگاه‌های متروی اهواز به دلیل طولانی شدن زمان ساخت و تکمیل نشدن و به بهره‌برداری نرسیدن آن، تصریح کرد: بر اساس بازدید انجام‌شده ایستگاه‌ها مشکلی ندارند و تخریبی نداشته‌ایم.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.