×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
آغاز سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن از یکم آبان در خوزستان

مهرداد نیکو در نشست خبری که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه برگزاری سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ قرار داریم و از این رو سرشماری آزمایشی در یکی از مناطق شهرستان اهواز از یک تا ۲۰ آبان ماه انجام خواهد شد.

وی افزود: سرشماری به علت گستردگی و فعالیت در همه نقاط شهری، روستایی و عشایری کار بسیار دشواری است اما سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ با سرشماری های قبلی متفاوت است و رویکرد آن ثبتی مبنا است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در سرشماری های نفوس و مسکن گذشته اطلاعات به دست آمده از مراجعه مستقیم به خانوارها بود و تمام شماری انجام می شد اما در سرشماری ۱۴۰۵، اطلاعات ثبتی مبنا، مبنای سرشماری قرار می گیرد.

نیکو با بیان اینکه قاعدتا همه افراد باید دارای کد ملی و کد پستی باشند، عنوان کرد: بر این اساس به جای اینکه به خانوار و افراد مراجعه شود می توان کد ملی و کد پستی را مبنای سرشماری قرار داد.

وی افزود: این اتفاق یک رویکرد جدید در سرشماری است و در بدست آوردن اطلاعات و آمار جمعیتی می تواند بسیار موثر باشد و این سرشماری براساس آمار و اطلاعات ثبتی خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: هزینه سرشماری در این روش به شدت پایین است و نیاز نیست هر ۱۰ سال یکبار سرشماری شود زیرا هزینه آن پایین است و می توان هر دو یا سه سال یکبار سرشماری و اطلاعات جمعیتی را به هنگام کرد.

نیکو عنوان کرد: سرشماری براساس اطلاعات ثبت شده و یا همان ثبتی مبنا، رویکرد همه کشورهای پیشرفته است و بیشتر کشورها از این رویکرد استفاده می کنند.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای این نوع سرشماری آن است که اطلاعات سرشماری به عنوان یک پایه اطلاعاتی برای سایر بانک های اطلاعاتی و اتصال به آن ها است. در این روش سرشماری کل بستر گردآوری اطلاعات بر مبنای فناوری اطلاعات و اینترنت است و می تواند بسیار مفید واقع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در خصوص چالش های روش سرشماری ثبتی مبنا گفت: نکته اصلی این است که یکسری از مناطق در کشور و خوزستان وجود دارد که اطلاعات ثبتی مبنا، مثل کد پستی و کد ملی کامل ندارند و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

نیکو تصریح کرد: در سال ۹۵، حدود ۷۰ درصد از مناطق خوزستان کد پستی و پلاک کوبی نداشتند و همچنین در بسیاری از مناطق در خوزستان افراد کد ملی نداشتند و نمی شد این نوع سرشماری را در آن زمان اجرایی کرد.

وی ادامه داد: امسال در هر استان مناطقی تعیین شده که پیش بینی می کنیم در آن مناطق اطلاعات ثبتی مبنا با مشکل مواجه است و از این رو به این مناطق مستقیما مراجعه می کنیم تا اطلاعات آن مناطق را به دست آوریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: در اهواز یک منطقه انتخاب شده است و در طول ۲۰ روز فقط به آن منطقه مراجعه و تمام شماری خواهیم کرد. این منطقه که منطقه ۶ اهواز است، جز مناطقی است که اطلاعات ثبتی مبنا انحراف دارد و از این رو به صورت آزمایشی این منطقه مورد سرشماری قرار خواهد گرفت.

نیکو عنوان کرد: اگر ‌کشور بتواند در یک برنامه چندساله به سمت سرشماری ثبتی مبنا برود تحولی در نظام آماری کشور رخ خواهد داد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.