×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 12 خبر
مجوزهای احداث چاه و کشت باید مدیریت شود

حسین مرمضی با بیان اینکه آمار دقیقی از تلفات گاومیش ها در اختیار نیست، گفت: چون آب سالمی به دامداری ها نرسید و آب رودخانه کرخه نیز دو هفته قطع شد، تعدادی از دام ها از جمله گوسفند، گاو و گاومیش ها بر اثر تشنگی تلف شدند.

وی اضافه کرد: آب رودخانه کرخه از ابتدای سوسنگرد تا انتهای سوسنگرد قطع شد. سدسازی و انتقال آب هر دو باعث این موضوع شدند. از شش – هفت سال پیش هشدارهایی در این زمینه دادیم اما مجوزهای زیادی برای احداث چاه در مناطق ایلام، کرمانشاه، همدان و ملایر صادر شد. از آن طرف نیز وقتی برداشت آب های زیرزمینی زیاد شود آب های سطحی هم خود به خود از بین می روند.

مجوزهای بی رویه احداث چاه متوقف شود

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان نیرو ورودی کرخه ۱۸ مترمکعب و خروجی آن ۶۸ تا ۱۳۰  متر مکعب است، اظهار کرد: بایستی صدور مجوزهای احداث چاه و برداشت غیرمجاز آب متوقف شود. علاوه براین بایستی جلوی انتقال آب کرخه به برخی استان ها یعنی لرستان و از لرستان به اصفهان متوقف شود که این انتقال آب شامل حال رودهای دز و کارون هم شده است.

مرمضی در ادامه به سد سیمره در استان ایلام اشاره کرد و افزود: وقتی سد سیمره در ایلام احداث شد مجوز برداشت آب برای مردم آن منطقه نیز صادر شد که این موضوع درست نیست، زیرا آبی که پشت سد سیمره است متعلق به کرخه است. ولی این آب به جای ورود به کرخه به مناطق جدیدی که برای کشت تعریف شده بود، تعلق گرفت.

به گفته وی، پساب های نیشکر که در تالاب رها می شوند بسیار خطرناک هستند که حتی باعث تلفات ماهی ها هم شده اند.

رییس تشکل های کشاورزی دشت آزادگان افزود: متاسفانه آموزشی به کشاورزان داده نشده و کشاورزان همان شیوه کشت ۵۰ سال پیش را انجام می دهند.

کشت شلتوک در ۳۰ هزار هکتار با وجود ممنوعیت

مرمضی در بخش دیگری از صحبت هایش به کشت شلتوک اشاره کرد و گفت: امسال روی رودخانه های کرخه، دز، کارون و مارون ممنوعیت کشت شلتوک اعلام شد، ولی در اصفهان ۳۰ هزار هکتار به اراضی کشت شلتوک اضافه شده که تامین آب آن از کارون است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.