×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 12 خبر
شورای نگهبان تضمین کننده سلامت ۴۵دوره انتخابات در کشور بوده است

ابوالحسن معماری روز شنبه در نشست خبری به مناسبت ۲۶تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان افزود:شورای نگهبان از۲۶تیر ۱۳۵۹ براساس وظیفه قانونی خود تاکنون نظارت بر ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری ، ۱۰دوره مجلس شورای اسلامی ، پنج دوره انتخابات خبرگان رهبری ، یک انتخابات بازنگری قانون اساسی ، ۱۷انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را انجام شده است.
وی گفت:میانگین برگزاری انتخابات در طول عمر شورای نگهبان بیشتر از یک بار در سال بوده و این به معنای پررنگ بودن اصل جمهوریت در نظام اسلامی است.
رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان، نظارت بر انتخابات ، تقنینی و تفسیر قانون اساسی را سه وظیفه مهم شورای نگهبان بیان کرد و ادامه داد:عملکرد و جهت گیری حرکت شورای نگهبان همواره بر اساس شرع ، قانون و اخلاق بوده است.

انتخابات ۲۸خرداد ریاست جمهوری یک حماسه بود
رییس دفتر نظارت و بازرسی برانتخابات خوزستان، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد ۱۴۰۰ را یک حماسه توصیف کرد و افزود: با وجود هجمه تمام عیاردشمنان و بدخواهان برای شرکت نکردن در انتخابات ، ولی مشارکت نزدیک به ۵۰درصدی مردم همه توطئه‌ها را خنثی کرد.
معماری افزود: مردم انقلابی و هوشیار با حضور حماسی و چشمگیر خود در همان ساعات اولیه انتخابات ، دشمنان را ناکام گذاشتند و همه آنان به شکست خود اعتراف کردند.
وی گفت: پیش بینی دشمنان در مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری خرداد امسال، ۲۰ تا ۲۵درصد بود ولی آنچه اتفاق افتاد و دشمنان را ناکام گذاشتند حضور ۵۰ درصدی مردم با وجود همه مشکلات معیشتی که با آن دست به گریبان بودند چیزی نبود که قابل کتمان باشد.
رییس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات خوزستان ، برگزاری انتخابات در کمال آرامش و امنیت و ظهور وحدت و یکپارچگی ملت را از شاخصه‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری برشمرد و افزود:این شاخص ها بود که این انتخابات را تبدیل به حماسه و در تاریخ ماندگار کرد.

خوزستان در رده بیستم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری
معماری، میزان مشارکت مردم خوزستان در انتخابات ریاست جمهوری را ۴۹.۹۸درصد بیان کرد و گفت:خوزستان از نظر میزان مشارکت در رده بیستم کشور جای گرفت.
وی متوسط مشارکت مردم خوزستان در دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری را ۵۹درصد بیان کرد و افزود: اگرپیامدهای ویروس کرونا نبود ضریب مشارکت مردم در انتخابات بالای ۶۰درصد و بیشتر از میانگین دوره های قبلی بود.
رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان در ادامه کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری امسال را ۳۶.۲۳در شهرستان اهواز بیان کرد و گفت:پس از اهواز کمترین میزان مشارکت در آبادان ۴۲.۳۷ درصد و ماهشهر ۴۶.۶۰درصد ، اندیمشک ۴۷.۱۸درصد  دزفول ۴۸.۵۶درصد ، بهبهان ۴۹.۳۸درصد، و میزان مشارکت بقیه شهرستان‌های خوزستان بالای ۵۰درصد بود.
به گفته وی آغاجاری با ۸۷.۵۴، هویزه ۸۴.۲۷ و هفتکل با ۸۰.۲۷ بالاترین میزان مشارکت در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری را داشتند.

کمبود تعرفه نداشتیم
رییس دفتر نظارت و بازرسی برانتخابات خوزستان با بیان اینکه در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هیچ گونه کمبود تعرفه رای در استان نداشتیم ادامه داد:جمعیت واجد شرایط رای دهی در خوزستان ۳.۶میلیون نفر بود ولی ۳.۸میلیون تعرفه در کل۲۸شهرستان استان توزیع کردیم.
وی گفت: در کنار افزایش تعرفه رای ، تعداد شعب اخذ رای نیز به منظور دسترسی بهتر مردم به صندوق‌های رای با توجه به گرمای هوا و شرایط کرونایی، ۴۶۳ شعبه بیشتر از دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ بود و تعداد ناظران و عوامل بازرسی از ۱۲ هزار و ۸۴۱ نفر در دوره قبل ریاست جمهوری به ۱۴هزار و ۵۶۷ نفر افزایش یافت.
وی به الکترونیکی و دستی برگزار کردن انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز اشاره کرد و افزود:دیر ارسال شدن کارت‌های فعال سازی دستگاه‌های احراز هویت از سوی وزارت کشور یکی از مشکلات در این انتخابات بود ولی ما در همان ساعت شروع انتخابات بدون معطلی ، رای گیری به صورت دستی را نیز شروع کردیم.
معماری افزود: شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیکی مخالفتی ندارد به شرط آنکه زیرساخت های آن در کشور فراهم شود.
وی در پایان از نقش رسانه ها و سایر دستگاه‌های اجرایی در خلق حماسه حضور مردم در انتخابات ۲۸خرداد ۱۴۰۰ قدردانی کرد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، ۲۸ خرداد امسال همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.