×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
افزایش سهمیه واکسن کرونا خوزستان ضروری است

دکتر سیدمحمد علوی روز چهارشنبه در حاشیه نشست قرارگاه عملیاتی کرونا خوزستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سهمیه واکسنی که از وزارتخانه دریافت می کنیم بر اساس گروه های سنی تحت پوشش واکسیناسیون یعنی سالمندان بالای ۷۰ سال است.

وی افزود: با توجه به اینکه جمعیت خوزستان نسبت به استان های دیگر جوان تر است بنابراین سهم واکسن کمتری دریافت می کنیم. اکنون ۴.۵ درصد جمعیت استان را واکسینه کردیم و از متوسط کشوری که ۴.۹ درصد است پایین تر هستیم. از آنجا که خوزستان دارای مرز زمینی، هوایی و دریایی است انتظار داریم سهمیه واکسن استان به ۱۰ درصد برسد تا بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را واکسینه کنیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص روند بیماری گفت: موارد کل بیماری و بستری در استان رو به کاهش است اگرچه در برخی شهرستان ها موارد سرپایی و بستری ما رو به افزایش است. معمولا زمانی که موارد سرپایی افزایشی شود، ۲ هفته بعد موارد بستری نیز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: ما از تمام مواردی که مشکوک باشند حتی از سرنشینان کشتی ها، نمونه گیری کرده و به انستیتو پاستور تهران ارسال کردیم که خوشبختانه تاکنون مواردی از سوش دلتا در استان تایید نشده است البته به این معنا نیست که با قاطعیت بگوییم سوش دلتا در استان نداریم. این ویروس از مرزهای جنوب شرقی کشور وارد شده و استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و برخی نقاط کشور را فرا گرفته است بنابراین استان ما نیز از این موضوع مستثنی نیست.

علوی گفت: به هر حال این ویروس در طبیعت ایران وارد شده و هیچ استانی نمی تواند خود را عاری از این مسئله بداند. شدت سرایت ویروس دلتا نسبت به ویروس نوع قبلی به مراتب بیشتر است و علائمی شبیه به سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی و سرفه دارد.

وی افزود: در ویروس قبلی اگر حس چشایی و بویایی کاهش می یافت، فرد مشکوک به کرونا بود اما در ویروس نوع جدید این علائم بسبار کم رنگ است. در ویروس قبلی گرفتاری بچه ها کمتر بود در حالی که در ویروس نوع دلتا ابتلای همه گروه های سنی وجود دارد.

رییس مرکز بهداشت استان گفت: دوره کمون ویروس دلتا بسیار کوتاه تر از ویروس های قبلی بوده همچنین قدرت سرایت آن حدود ۱۶۰ درصد بیشتر از سوش های قبلی است و در زمانی کوتاه افراد بیشتری را درگیر می کند.

وی افزود: بهترین راه برای عدم ابتلا به این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی است. با پیدا شدن ویروس نوع دلتا در کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالایی دارند، میزان ابتلا و موراد مرگ و میر آنها در حال افزایش است.

علوی در پایان گفت: اکنون بهترین راه برای کنترل بیماری در دنیا واکسیناسیون است اما این امکان وجود دارد که ویروس های نوع جدید در مقابل واکسیناسیون مقاومت نشان دهند بنابراین ضمن تزریق واکسن، باید تا اطلاع ثانوی رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم و از حضور در مکان های پرتردد پرهیز کرد.

در حال حاضر ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۳ شهرستان نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.