×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
آیا باز هم سهمیه خوزستان در دولت به سرنوشت کابینه حسن روحانی دچار خواهد شد؟!

در حالی که در طول چهار دوره ریاست‌جمهوری، سهم خوزستان در کابینه دولت همیشه در نازل ترین شکل دیده می‌شد این مطالبه اینک در آستانه تشکیل کابینه جدید ابراهیم رئیسی بار دیگر مطرح شده است.

سهمیه هایی که اگر در عمل اتفاق می افتاد می توانست ظرف ۴۰ سال گذشته تاثیری بی‌بدیل در توسعه خوزستان داشته باشد همچنان که حضور گسترده نمایندگانی از استان‌های کویر نشین در کابینه های :«علی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی،محمود احمدی نژاد و حسن روحانی» عملاً جهت‌گیری سرمایه‌های ملی را به سمت این مناطق سوق بخشیده است.

در شرایطی که جهت‌گیری توسعه در کشورهای پیشرفته بر مبنای نزدیکی به مزیت های اقتصادی بویژه سواحل و آبراهه‌های بین‌المللی برای شکل گیری مناسبات اقتصادی شکل گرفته و حدود ۵۵ درصد توسعه در این مناطق تعریف شده است این رویداد به واسطه عدم نفوذ مردان جنوبی ظرف چهار دولت گذشته به کمترین میزان توسعه یعنی ۱۲ درصد کاهش یافته است.

چنین واقعیتی در شرایطی اتفاق افتاده که آبراه های بین المللی مهمترین عامل تفوق اقتصادی است اما به علت عدم تاثیرگذاری مردان جنوبی در حوزه قدرت سیاسی باز هم این نقش در هاله ای از نومیدی بسان دولت «حسن روحانی» که فقط در حد و اندازه یک وزیر بی اثر همچون وزیر دادگستری خلاصه خواهد یافت.
هرچند که نمی توان از نوع برخورد نخبگان یک منطقه نسبت به سهم خود در کابینه نیز بی‌تفاوت بود اما در چنین شرایطی اخبار جسته و گریخته حاکی از این است که رایزنی برای در نظر گرفتن سهمی منطقی برای خوزستان در جریان است.

اگر این رویداد به تحقق برسد به یقین می‌توان امیدوار بود تا وزارتخانه‌های موثر همچون:« نفت نیرو و صمت» سرانجام روزگاری از چنبره توسعه اندیشان کویر، خارج شود.
در این میان مهمترین نامی که ظرف روزهای گذشته برای تصدی وزارت نفت در محافل نزدیک به ابراهیم رئیسی بر سر زبان است نام «هدایت الله خادمی» است.
وی به عنوان یک تکنوکرات باسابقه در حوزه نفت و انرژی و منتقدی موثر برای عملکرد منفعلانه بیژن نامدار زنگنه سال‌هاست که به اصلاح ریشه‌ای در وزارت نفت تاکید نموده اما فرصتی برای این اصلاحات در عمل نیافته است.

خادمی در مجلس دهم هم به عنوان نماینده ایذه و باغملک حضوری بی‌بدیل داشت و از جمله نمایندگانی بود که از تریبون مجلس و یا در گفت‌وگو با رسانه‌ها تلاش نمود که نقش خویش را هم در قالب نماینده فعال در جهت گیری مجلس در مسائل گوناگون بویژه نفتی تاثیری بسزا داشته باشد.

بنابراین با عنایت به اینکه نامبرده از جمله کارکنان بدنه وزارت نفت است می تواند گزینه ای برای ایفای سهمیه استان های جنوبی به ویژه خوزستان در کابینه ابراهیم رئیسی به شمار آید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.