×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استاندار خوزستان بر استقرار گمرک در مرز شلمچه تاکید کرد

قاسم سلیمانی‌دشتکی روز سه‌شنبه در نشست هماهنگی و تسهیل امور تجاری در مرز شلمچه در سرسرای اجتماعات فرمانداری خرمشهر بیان کرد: برای تسریع در این کار، منطقه آزاد  اروند ۱۰ نیرو در قالب مامور به خدمت در اختیار گمرک ایران قرار دهد و گمرک نیز در مقابل موظف است حداکثر تا ۲ هفته آینده گمرک شلمچه را تحویل گیرد.

وی افزود: در این راستا از  امروز تا ۲ هفته دیگر فرصت تعیین می‌شود تا کارگروهی در قالب اقتصادی با حضور فرماندار، و مسوول گمرک و حمل و نقل جاده‌ای تشکیل و در این مدت قوانین و مصوبات را مطالعه و پیشنهاد ارایه کنند.

سلیمانی‌دشتکی گفت: با نظارت فرماندار دور برگردان و آسفالت ۲ طرف مسیر تردد کامیون‌ها به مرز شلمچه، برای استقرار دستگاه ایکس‌ری کامیونی احداث و پس از آن این دستگاه به گمرک ایران تحویل داده خواهد شد.

وی سنتی بودن تخلیه و بارگیری کالا را یکی از مشکلات مرز تجاری شلمچه بیان کرد و ادامه داد: حداکثر تا ۲ هفته آینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر باید طرحی را برای به روز کردن تخلیه و بارگیری تهیه و منطقه آزاد اروند نیز۲ هفته پس از آن تاریخ موظف به پاسخ در این خصوص است.

استاندار خوزستان در خصوص استقرار پنجره واحد گمرک در شلمچه نیز گفت: در این رابطه سازمان منطقه آزاد اروند ۱۵ روز برای جانمایی دستگاه‌های متولی صدور مجوزها همچون اداره استاندارد، و بهداشت فرصت دارد و فرماندار خرمشهر نیز در این مدت باید دستگاه‌ها را نسبت به استقرار در محل و ارایه خدمات توجیه کند.

وی در ادامه به موضوع ایجاد پایانه صنایع دستی در مرز شلمچه اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی ۲ ماه فرصت دارد تا فراخوان جذب سرمایه‌گذار متقاضی راه‌اندازی پایانه صنایع دستی را در مرز شلمچه منتشر کند و پس از آن سرمایه‌گذار باید طرح توجیهی خود را به منطقه آزاد اروند ارایه، و این سازمان نیز زمین مورد نیاز را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد.

سلیمانی‌دشتکی همچنین در خصوص ساماندهی تردد مسافر از مرز شلمچه بیان کرد: در رابطه با ساماندهی تردد مسافران خارجی از شلمچه به داخل کشور باید رایزنی‌ انجام شود و جلسه ای در این خصوص تشکیل تا به مشکلات این حوزه رسیدگی و بهترین راهکار ارایه

شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر نیز در این نشست گفت: در مرز شلمچه با ۲ مساله مهم روبه رو هستیم یکی مشکلات و ناهماهنگی داخلی و دیگری ناهماهنگی از سوی طرف عراقی است و این مسایل دست به دست هم داده و باعث شده که ما از ظرفیت مرز بین المللی شلمچه استفاده لازم برای تقویت مبادلات تجاری و اقتصاد و معیشت شهرستان خرمشهر بهره‌مند نشویم.

محمد حیدری بیان کرد: مهمترین مشکل در مرز شلمچه مستقر نبودن گمرک است و گمرک به عنوان ضابط انتظامی مرز تجاری در این مرز حضور ندارد در نتیجه مرزبانی به جای گمرک انجام وظیفه می‌کند.

وی افزود: مستقر نبودن گمرک در مرز شلمچه موجب شده که تداخل و ارزیابی‌هایی که باید توسط متخصصان انجام شود توسط مرزبانی انجام شود.

حیدری بیان داد: بر اساس مصوبه شورای تامین استان و شهرستان های آبادان و خرمشهر در ۲ سال گذشته که در فرمانداری خرمشهر برگزار شد تمام مسوولیت‌ها به منطقه آزاد اروند محول شد و منطقه آزاد اروند تاکنون در چارچوب مصوبات شورای تامین استان و این ۲ شهرستان گام‌هایی در راستای  تثبیت مدیریت واحد انجام نداده ضمن اینکه شاهد دوگانگی مدیریتی و اجرای بین قانون سرزمینی اصلی و قانون مناطق آزاد هستیم.

وی ادامه داد: جانمایی غلط دستگاه ایکس‌ریل کامیونی در مرز شلمچه باعث شد که منطقه آزاد نتواند از آن استفاده کند و این امر باعث معطلی زیادی در ورود و خروج کامیون‌ها شود.

حیدری خواستار باز شدن دروازه دوم صادراتی مرز شلمچه شد و گفت: در ۲ ماه گذشته با همکاری کنسولگری عراق و مساعدت نیروی قدس دروزاه دوم صادراتی شلمچه را باز کردیم ولی متاسفانه این دروازه توسط عراقی‌ها بسته شد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نیز در این نشست گفت:با اجرای قانون ورود مسافر خارجی بدون روادید به منطقه آزاد اروند، شاهد ورود گردشگران عراق به آبادان و خرمشهر و رونق اقتصادی در این شهرستان‌ها بودیم که با شیوع کرونا این روند متوقف شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نبی موسوی‌فرد همچنین خواستار تسهیل در ورود زائران از کشور عراق به مرز شلمچه شد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.