×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
مسائل آب خوزستان بر اساس قانون و واقعیت‌ها عملیاتی شود

روز جمعه نشستی با حضور استاندار خوزستان، تعدادی از نمایندگان استان در مجلس، تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و تعدادی از مدیران استانی، در استانداری برای بررسی مساله آب شرب، آب کشاورزی و طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری و طرح‎های انتقال آب از سرشاخه‌ها برگزار شد.

قاسم سلیمانی دشتکی روز جمعه در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این نشست در زمینه مسائل آب پیشنهاد شده است که خارج از فضای احساسی و غیرکارشناسی، با حضور نمایندگان استان‌های ذینفع و مدیران دستگاه‌های اجرایی نشست‌های کارشناسی تشکیل شود و بر اساس قانون و واقعیت‌ها عمل شود.

وی افزود: با دعوت مجمع نمایندگان خوزستان، گروهی از وزارت نیرو و تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از دو سه روز اخیر به خوزستان سفر کرده و از شهرستان‌های اندیکا، مسجدسلیمان، لالی و هفتکل، اهواز و پروژه‌های کشاورزی از جمله ۵۵۰ هکتاری، و آب و فاضلاب بازدید میدانی داشتند.

سلیمانی دشتکی با اشاره به نشست امروز، گفت: در این نشست با حضور مدیران استانی چند بحث مفصل از جمله سازگاری با خشکسالی و منابع و مصارف آب مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد برای تعلق گرفتن سهم مناسب برای خوزستان همکاری کنیم، همچنین منابع اعتباری مورد نیاز برای اجرای و آب شرب شهری و روستایی و فاضلاب مورد بررسی قرار گرفت و و مقرر شد، کمیسیون کشاورزی با همکاری دولت به رفع این مشکلات کمک کند.

وی با تقدیر از مجمع نمایندگان خوزستان و کمیسیون کشاورزی مجلس، اظهار امیدواری کرد که این مباحث ادامه پیدا کند.

 

تنش آبی در ۱۶۰۰ روستای خوزستان

رییس مجمع نمایندگان خوزستان نیز در حاشیه این نشست با اشاره به مشکلات آب در استان، گفت: صحبت درباره طرح‌های انتقال آب در شرایطی که خوزستان با مشکلات آب شرب و کشاورزی مواجه است، کاملا غیرمنطقی و غیر علمی است و و نباید شخص، استان و یا وزارتخانه‌ای با طرح این مسائل تنش اجتماعی ایجاد کند.

سید کریم حسینی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ روستای خوزستان فاقد آب شرب و بیش از یک هزار و ۶۰۰ روستا با تنش آبی مواجه هستند.

نماینده اهواز، کارون، باوی و حمیدیه اضافه کرد: تخصیص آب نیمی از طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در استان با وسعت حدود ۲۵۰ هزار هکتار هنوز داده نشده و خوزستان برای تخصیص آب کشت‌های فصلی همچنان با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: با دعوت از کمیته آب کمیسیون کشاروزی مجلس، امروز و روز گذشته در زمینه آب شرب، آب کشاورزی، تکمیل سند ۶ ساله آب کشاورزی استان و انتقال بازدیدهای میدانی از حوضه‌های آبی استان داشتیم.

حسینی اظهار داشت: مجمع نمایندگان خوزستان در تلاش است که با حضور کارشناسان امر این مطلب را به تبیین کند که خوزستان از لحاظ حقابه کشاورزی و محیط زیست و تالاب‌ها و رودخانه‌ها و خلیج فارس با مشکل مواجه است، و این مشکلات با توجه به اتفاقات گذشته، در آینده هم قابل حل نیست بنابراین هیچگونه طرح انتقال آبی نباید مطرح شود و تامین آب شرب شهرها و روستاها هم از لحاظ کمی و هم کیفی محقق شود.

وی گفت: همانطوری که در این جلسه مطرح شد، از سال گذشته هیچگونه طرح انتقال آبی به اجرا درنیامده، و در بازدید میدانی از سرشاخه کارون در بهشت آباد نیز این مساله مطرح شد، و تلاش‌ها و جلسات برای این است که در آینده هم این طرح‌ها به اجرا درنیاید.

حسینی افزود: با توجه به تکنولوژی جدید انتقال آب از دریا به استان‌های کویری، انتظار ما این است که به شکل کلی برنامه‌ای برای انتقال آب از خوزستان و دیگر استان‌ها نداشته باشیم.

 

بهشت آباد فعلا متوقف است

یک عضو کمیسیون کمیسیون میسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در پایان این نشست گفت: مقدمات طرح انتقال آب بهشت آباد انجام شده بود، اما این طرح فعلا متوقف شده است.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی انتقال آب از طرح بهشت آباد را رد کرد و افزود: در بحث بهشت آباد بعضا توهم وجود دارد که آب دارد از این طرح منتقل می‌شود اما این طرح اجرایی نشده است.

نماینده خمینی شهر در مجلس اضافه کرد: این جلسه نه بخاطر انتقال آب، بلکه بخاطر مطالب مختلف مثل طرح ۵۵۰ هکتاری کشاورزی و آب شرب خوزستان بود تشکیل شده که در آن مطرح کردم و مجمع نمایندگان خوزستان هم پذیرفته است که بین سه مجمع نمایندگان خوزستان، چهار محال و بختیاری و اصفهان جلسات مشترکی برقرار شود تا سوتفاهمی که بعضا بین مردم است برطرف شود و مسائل با فضای تفاهمی، کارشناسی و تحکیم همه موضوعات به کارشناسی جلو برود.

وی اظهار داشت: به جز سال‌های آبی ۹۷ و ۹۸، که بارندگی زیادی اتفاق افتاد و سال‌های پرآبی بودند، سال‌ها دچار خشکسالی طولانی مدت بودیم که این خشکسالی بر همه حوضه‌های آبریز مناطق کشور اثر سوء گذاشته است.

نقدعلی با بیان اینکه کمبود آب موجب شده است که در عرصه کشاورزی و صنعت دچار چالش‌هایی بشویم ادامه داد: اگر در خوزستان دچار کم آبی شدیم و می‌بینیم که رودخانه کارون که در سال ۹۸ آب تا پارک‌های حاشیه‌ای آمده بود امروز در بعضی جاها می‌شود از آن گذر کرد، ناشی از خشکسالی کلی در کشور است، امروز اگر به اصفهان مراجعه کنید می‌بینید که حوضه زاینده‌رود بحران‌زده است و ۶ ماه است که این رودخانه به کلی خشکیده است.

وی همچنین گفت: خیلی خرسندیم که در خوزستان که از نوجوانی در جبهه و جنگ در آن به سر می‌بردیم حضور داریم و در سالی که سیل بزرگ خوزستان رخ داد نیز ۱۰ شبانه روز در خدمت خوزستانی‌ها بودیم.

نقدعلی تاکید کرد: ایران، کشور منسجم است و ذیل دستورات مقام معظم رهبری و مقام ولایت برای ساختن تمدن بزرگ اسلامی کار می‌کند و ما هم به عنوان نمایندگان ملت و خوزستان هستیم.

 

عقب ماندگی آبی در خوزستان

یکی از اعضای کمیسیون کمیسیون میسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه گفت: روستاها و شهرهای خوزستان برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی دچار یک عقب ماندگی است.

حجت الاسلام امیرقلی جعفری بروجنی با بیان اینکه حدود ۶۲۰ روستای خوزستان فاقد شبکه آب شرب هستند، افزود: آبرسانی به این روستاها باید حتما جزو اولویت‌های مسئولان استان و کشور باشد و بعد از ۴۲ سال قابل پذیرش نیست که بگوییم برای آب شرب روستاها کاری نکردیم.

رییس مجمع نمایندگان چهار محال و بختیاری همچنین گفت: جلسه امروز داشتیم با حضور استاندار و تعدادی از نمایندگان و مدیران، درباره ماموریتی بود که کمیسیون کشاورزی مجلس به کمیته آب کمیسیون داده بود که به خوزستان بیایند و در حوضه انتخابیه سوال ورناصری نماینده مردم هفتکل، اندیکا مسجدسلیمان و لالی در زمینه آب، بررسی انجام شود.

وی افزود: بیشتر ماموریت ما در مورد مشکلات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی رهبری بود که فاز اول آن انجام شده و فاز دوم هنوز اجرایی نشده است، البته تعدادی از افرادی که باید وزارت نیرو حضور می‌یافتند به دلیل کرونا و یا دلایل دیگر نتوانستند ما را همراهی کنند.

جعفری بروجنی اضافه کرد: در زمینه تخصیص آب به ۲۵۰ هزار هکتار از این طرح مشکلی وجود ندارد اما در اجرا نتوانستند موفق باشند، که این مساله به دلیل اشکالات و کم کاری‌هایی در وزارت نیرو و در جهاد کشاورزی بوده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیمی از طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری در خوزستان اجرایی شده و اگر این طرح کامل شود، تحول و انقلابی در حوزه کشاورزی در زرخیز خوزستان بوجود می آورد.

جعفری بروجنی اظهار داشت: خوزستان با پتانسیلی که در زمینه کشاورزی دارد، به ویژه در چهار شهرستان هفتکل، اندیکا مسجدسلیمان و لالی که قابلیت آبخیزداری را دارند، بنابراین یکی از مصوبات این بود که بندهای خاکی ایجاد شود که از ظرفیت آبی سیلاب‌ها و رواناب‌ها برای کشاورزی استفاده و از فرسایش خاک جلوگیری شود.

وی ادامه داد: امیدوارم از این سفر گزارشی برای رییس مجلس آماده کنیم و استاندار پیگیر مصوبات باشد تا بتوانیم در زمینه آب شرب و کشاورزی و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به سهم خودمان در مجلس تاثیرگذار باشیم.

بر اساس این گزارش، تا کنون ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی با حجم بیش از ۲ میلیارد مترمکعب اجرا شده یا در حال اجراست. پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس مخالفت خود را با اجرای طرح‌های انتقال آب اعلام کرده‌اند.

تعدادی از نمایندگان خوزستان، رسانه‌ها و فعالان محیط زیست در روزهای پنجم و ششم فروردین، سفری به استان چهارمحال و بختیاری داشته و ضمن بازدید از محل اجرای طرح بهشت آباد در سرشاخه کارون، با نمایندگان این استان در مجلس نشستی برگزار کردند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.