×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
صدور پروانه کسب برای توقفگاه‌های موقت خودرو در اهواز ابهام دارد

حسین کیانی در نشست کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با موضوع بررسی نحوه مدیریت و صدور مجوز توقفگاه‌های خصوصی کلانشهر اهواز که در محل سرسرای این شورا برگزار شدبیان کرد: برابر با قانون نوسازی و عمران شهری مصوب سال ۱۳۴۷ ایجاد پارک، توقفگاه ، میدان، و حفظ و نگهداری پارک‌ها و باغ‌های عمومی از جمله وظایف اساسی شهرداری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه کلانشهر اهواز با کمبود سرانه توقفگاه عمومی روبه رو است گفت: بر اساس مصوبه شورای ترافیک در سال های گذشته، شهرداری اهواز مکلف شد تا اماکن و فضاهای مناسب برای ایجاد توقفگاه را شناسایی و مورد استفاده قرار دهد.

کیانی ادامه داد: در این رابطه حتی مقرر شد در صورت نیاز از محوطه و حیاط مدارس سطح شهر اهواز نیز به‌عنوان توقفگاه موقت استفاده شود تا در زمان مناسب، شرایط احداث توقفگاه عمومی ثابت در این کلانشهر فراهم شود.

وی با ارایه مستنداتی مبنی ‌بر اجازه دادستانی اهواز و همچنین شورای تامین خوزستان برای نظارت سازمان پایانه‌های شهرداری اهواز بر فعالیت توقفگاه‌های خصوصی یا ملکی شهرداری گفت: با وجود فرآیندهای قانونی برای ایجاد و نظارت بر چنین فضاهایی اما به تازگی اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه اهواز به صدور مجوزهایی برای احداث توقفگاه در سطح شهر اقدام کرده که این امر علاوه بر موازی کاری با وظایف شهرداری اهواز، برخلاف رویه‌ها و قوانین جاری در زمینه مدیریت شهری است.

فعالیت ۵۴ توقفگاه خصوصی در کلانشهر اهواز

وی تعداد مجوزهای صادر شده از سوی سازمان پایانه‌های شهرداری اهواز برای فعالیت توقفگاه‌های خصوصی در کلانشهر اهواز را ۵۴ مورد بیان ‌کرد و ادامه‌داد: تعداد ۲۸ توقفگاه عمومی در سطح اهواز فعال هستند که با مشارکت این سازمان احداث شده‌اند.

کیانی افزود: باتوجه به اینکه زمین و ملک توقفگاه‌های عمومی متعلق به شهرداری است،امکان دخل تصرف و یا موازی کاری در زمینه نظارت و یا صدور مجوز از سوی نهادهای دیگر وجود ندارد اما اختلاف پیش آمده بین شهرداری و این اتحادیه دخالت صورت گرفته در زمینه توقفگاه‌های خصوصی است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری اهواز از سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خواست تا چگونگی فرآیند ورود اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه اهواز برای صدور مجوز و همچنین پروانه کسب ویژه توقفگاه‌های خصوصی اهواز را شفاف سازی کرده تا احتمال غیرقانونی بودن این اقدام مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: فعالیت چنین فضاهایی باید بر اساس نظر کارشناسی انجام گیرد که به همین دلیل نحوه صدور مجوز و یا حتی پروانه کسب توسط این اتحادیه برای شهرداری اهواز ابهامات بسیار زیادی ایجاد کرده است.

کیانی کاربری بخش زیادی از توقفگاه‌های سطح شهر اهواز که دارای مجوز موقت هستند را مسکونی یا فرهنگی بیان ‌کرد و افزود: شهرداری به‌منظور جبران کمبود سرانه توقفگاه در اهواز برای فضاهایی با کاربری غیرمرتبط مجوز فعالیت به شکل توقفگاه صادر کرده است.

وی ادامه‌داد: باتوجه به اینکه مجوزهای صادره موقت هستند، شهرداری اهواز از اختیار قانونی برای توقف فعالیت توقفگاه‌های ایجاد شده برخوردار است؛ همچنین مالک و یا کاربران چنین فضاهایی می‌توانند از ادامه فعالیت صرف نظر کرده و در قالب کاربری واقعی ملک فعالیت داشته باشند.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری اهواز افزود: اتحادیه مزبور زمانی می‌تواند در حوزه توقفگاه‌های خصوصی اعمال نفوذ کند که مجوزهای این فضاها موقت نبوده باشند.

وی به با اشاره به اینکه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری باید متولی امور توقفگاه‌های سطح شهر باشد گفت: اساسنامه این سازمان به تصویب هیات وزیران رسیده و سپس توسط وزیر کشور ابلاغ شده اما به دلایلی این سازمان در شهرداری اهواز تشکیل نشد که در نهایت وظایف آن به سازمان پایانه‌های شهرداری تفویض شد.

کیانی با بیان اینکه تنها تصمیم سازمان صمت در نرخ‌گذاری توقفگاه‌ها مورد تایید شهرداری است افزود: صدور پروانه کسب، دخالت اتحادیه غیرمرتبط در وظایف شهرداری است که این اقدام به اطلاع دادستانی مرکز استان نیز رسیده است.

مدیرعامل سازمان پایانه های شهرداری اهواز گفت: این اتحادیه بدون مجوز شهرداری اقدام به صدور پروانه کسب برای پنج توقفگاه کرده است.

ارایه هرگونه خدمات مستلزم دریافت پروانه کسب است

رییس اداره اصناف و تشکل‌های سازمان صمت خوزستان نیز با اشاره به ماده ۹۱ قانون نظام صنفی کشور گفت: بر اساس این قانون، اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی یا غیردولتی که طبق قوانین جاری موظف به اخذ مجوز ‌فعالیت یا پروانه تاسیس، بهره‌برداری یا اشتغال از وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها یاشرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های دولتی و همچنین نهادهای عمومی غیردولتی چنانچه به عرضه کالاها یا خدمات به خرده‌فروشان یا مصرف‌کنندگان اقدام می‌کنند مکلف هستند علاوه بر دریافت مجوز فعالیت یا پروانه، به اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوط نیز اقدام کنند.

یعقوب ایزدپناه ادامه‌داد: براین اساس صدور پروانه کسب ویژه توقفگاه‌های سطح شهر اهواز، موازی کاری و یا دخالت در وظایف شهرداری است.

رییس اداره اصناف و تشکل‌های سازمان صمت خوزستان در پاسخ به این سوال که چرا اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه،پروانه کسب برای توقفگاه‌های خصوصی صادر می‌کند گفت: تعداد واحدهای صنفی در این رسته شغلی به حدنصاب لازم برای تشکیل اتحادیه مستقل نرسیده و به همین دلیل این اتحادیه ، صدور پروانه کسب در این رسته را برعهده دارد.

وی بیان کرد: زمانی یک اتحادیه جدید می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند که تعداد واحدهای صنفی آن در شهرستان‌ها به ۵۰ واحد و در مراکز استان‌ها به ۱۰۰ مورد رسیده باشند.

وی با بیان اینکه صنوف مربوط به توقفگاه‌های سطح شهر اهواز نمی‌توانند یک اتحادیه تشکیل دهند گفت: از نظر سازمان صمت خوزستان اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه بیشترین سنخیت با این رسته شغلی را دارد.

وی افزود: صدور پروانه کسب توسط اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه با امر نظارت و صدور مجوز فعالیت توقفگاه‌ها در اهواز از سوی شهرداری منافاتی ندارد.

ایزدپناه ادامه داد: سازمان پایانه‌های شهرداری اهواز به عنوان متولی امور توقفگاه‌های شهر باید توجه داشته باشد که صاحبان این رسته شغلی ‌باید نسبت به دریافت پروانه کسب برابر با ماده ۹۱ قانون نظام صنفی اقدام کنند.

وی صدور پروانه کسب ویژه توقفگاه‌های خصوصی در شهر اهواز بدون مجوز از سوی شهرداری را تخلف این اتحادیه بیان ‌کرد و گفت: در این زمینه باید اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه شهرستان اهواز پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون نظارت بر اتحادیه‌های صنفی به صورت مستمر در سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تشکیل می‌شود افزود: این کمیسیون پس از ارایه مستندات شهرداری اهواز در خصوص تخلف اتحادیه مورد اشاره،بررسی‌ لازم را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

فرآیند صدور مجوز و پروانه کسب توقفگاه‌ها از شورای ترافیک استعلام شود

کارشناس اداره کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز در این نشست با اشاره به تناقضاتی در نحوه صدور مجوز و پروانه کسب ویژه توقفگاه در کلانشهر اهواز گفت: اینکه آیا امکان انجام این فرآیندها توسط ۲ نهاد جداگانه ( اتحادیه و شهرداری) وجود داشته باشد باید از مراجع مربوطه (دبیرخانه شورای ترافیک استان) استعلام شود.

محمد طالب باغبانی همچنین بررسی اساسنامه اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه اهواز به منظور مشخص شدن دایره اختیارات آن برای صدور پروانه کسب توقفگاه‌های سطح شهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: نظارت بر نرخ‌گذاری خدمات توقفگاه‌های اهواز از وظایف سازمان صمت استان است.

بررسی صلاحیت اتحادیه اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه در صدور پروانه کسب

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان نیز بر رعایت رویه صدور پروانه کسب پس از صدور مجوز توقفگاه‌ها تا زمانی که پاسخ استعلام مربوطه دریافت شود را ضروری بیان‌کرد و گفت: اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه نباید بدون مجوز شهرداری نسبت به صدور پروانه برای این رسته شغلی اقدام کند.

شهلا عموری افزود:با هماهنگی که از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با شورای ترافیک خوزستان صورت می‌گیرد، صلاحیت این اتحادیه برای صدور پروانه کسب ویژه توقفگاه‌های شهر اهواز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی درخصوص تخلف احتمالی اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه اهواز گفت: این موضوع در مکاتبه‌ای از سوی اتاق بازرگانی اهواز به کمیسیون نظارت بر اتحادیه‌های صنفی خوزستان اعلام می‌شود تا بررسی لازم انجام گیرد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.