×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
چرا امسال حساسیت مبارزه با آفت ملخ بیشتر است؟

محسن حسنی در جلسه ستاد فنی مقابله با آفت ملخ در خوزستان اظهار کرد: یکی از ارکان اصلی سازمان حفظ نباتات، دفتر کنترل ملخ است زیرا مبارزه با این آفت اهمیت بسیاری دارد و باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفات عمومی بر اساس قانون بر عهده دولت است، افزود: لیست آفات عموم شامل دو بخش جوندگان از جمله موش و ۱۱ گونه ملخ است و این لیست به عنوان یکی از ارکان رسمی دولت هر ساله به تصویب مجلس نیز می‌رسد تا با این آفات مبارزه کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: از این ۱۱ گونه ملخ در لیست آفات عمومی، چهار گونه ملخ در خوزستان وجود دارد؛ به جز ملخ ایتالیایی، خوزستان سابقه مبارزه با ملخ پیشانی سفید مراکشی و آسیایی و دریایی را نیز دارد.

وی با بیان اینکه مبارزه با ملخ بالغ فنی نیست و کارایی لازم را ندارد، افزود: برای مبارزه با ملخ، دستورالعمل‌هایی از فائو داریم که باید بر اساس آن‌ها عمل کنیم. در حال حاضر نُرم مبارزه با ملخ بالغ به یک ملخ در یک مترمربع رسیده است که باید بر اساس آن عمل شود.

حسنی بیان کرد: هر دسته از ملخ‌ها می‌تواند تا ۵۰ میلیون ملخ با خود به همراه داشته باشد و هر ملخ می‌تواند در روز به اندازه وزن خود یعنی حدود ۲ گرم تغذیه کند و با توجه به این تعداد، خسارات بسیار سنگینی به مزارع وارد خواهد شد.

وی گفت: ملخ اکنون از فاز انفرادی خارج شده و بر اساس این مساله، از سال ۹۷ پیش‌بینی کردیم که حدود دو تا پنج سال با این ملخ درگیر باشیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: امسال باید در مبارزه با آفت ملخ حساسیت بیشتر از سال گذشته باشد زیرا سال گذشته ملخ‌ها در خوزستان بالغ بودند و شکم‌های آن‌ها پر از تخم بود اما اکنون ملخ‌ها نابالغ هستند و توانایی تغذیه بسیاری دارند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.