×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
آب خوزستان به بهانه شرب، به جای دیگر منتقل شده است

آیت‌الله محسن حیدری در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون که امروز (۲۱ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: اگر امروز شاهد محرومیت‌ در زمینه‌های مختلف هستیم باید بدانیم این محرومیت‌ها عمدتا از آثار جنگ تحمیلی هستند. با وجود اینکه جنگ تحمیلی برکات زیادی داشته اما خرابی‌های زیادی نیز به باور آورده است و اکثر زیرساخت‌های خوزستان بر اثر جنگ تحمیلی نابود شد.

وی افزود: در هیچ جای کشور این نابودی رخ نداد، بنابراین میزان برخورداری خوزستان که قبل از جنگ در درجه ۳ بود، بعد از جنگ به درجه ۱۷ نزول پیدا کرد.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: همچنین عدم توجه ویژه دولتمردان به خوزستان موجب شد که میزان برخورداری خوزستان کمتر شود و در رده‌های پایین جدول برخورداری قرار بگیرد. البته اقدامات زیادی انجام شد اما نتوانست مشکلات و خرابی‌های زیاد بعد از جنگ تحمیلی را از بین ببرد.

وی افزود: حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و امنیتی که در بر داشته از تبعات جنگ تحمیلی هستند. نابود شدن شبکه فاضلاب اهواز و شهرهای اطراف نیز معلول این جریان است که امیدواریم با همت فاتحان فتح‌المبین، شاهد رونق و محرومیت‌زدایی و آبادانی خوزستان باشیم و حفره‌ها یکی از پس دیگری پر شوند.

آیت‌الله حیدری بیان کرد: در زمینه عقب‌ماندگی، خوزستان با عارضه دیگری غیر از جنگ هم مواجه است که باید علاج شود. انتظار می‌رود سپاه مانند دیگر مسائلی که در پیشانی انقلاب و نظام قرار گرفته، این عارضه پیش آمده را درمان کند. البته قطعا سپاه به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه کار کند؛ این عارضه بحث انتقال آب است.

وی تصریح کرد: موضوع انتقال آب یک وجه ظاهری و پشت‌پرده‌هایی دارد. در ظاهر، وضعیت به گونه‌ای است که آب‌های زیادی به سمت خوزستان سرازیر می‌شود و کارون، کرخه، دز و چند رودخانه نیز وجود دارند که آب این رودخانه‌ها به خلیج فارس سرازیر می‌شوند و در جای دیگر مانند فلات مرکزی به این آب نیاز است و باید از این نعمت همه جا استفاده شود، اما این مسأله تنها ظاهر موضوع است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مردم خوزستان با تمام وجود پشت‌پرده این چیزی که به ظاهر قانونی و طبیعی و قابل قبول است را لمس می‌کنند. خوزستان استعداد شکوفایی داشته و دارد و ایده مقام معظم رهبری این بوده که دو میلیون هکتار از اراضی خوزستان احیاء شود. طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقدمه‌ای برای احیای دیگر اراضی خوزستان است و اگر این اراضی احیاء شوند اگر همه دنیا کشور ایران را تحریم کنند، مواد غذایی کل کشور از خوزستان تأمین می‌شود اما انتقال آب، جلوی تحقق این ایده مقام معظم رهبری را گرفته است.

وی گفت: اکنون ۵۰ درصد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پیاده شده و برای ادامه این طرح، وزارت نیرو عنوان می‌کند که آب ندارد تا مجوز صادر کند. بنابراین برای فاز دوم این طرح که تصویب شده و پول آن نیز تخصیص داده شده است، آبی وجود ندارد؛ پس آب خوزستان کجا رفته است؟

آیت‌الله حیدری تصریح کرد: آب خوزستان به بهانه آب شرب به جای دیگر منتقل شده است؛ آب این استان نه برای آب شرب بلکه برای فضای سبز، صنعت و کشاورزی منتقل شده است. ما بخیل نیستیم که جاهای دیگر آباد شوند اما کدام دولت عاقل و عادلی می‌پذیرد که آباد کردن جایی به بهای به خاک سیاه نشاندن منطقه دیگر تمام شود؟

وی افزود: مساله ریزگردها، کمبود آب، شوری آب آبادان و خرمشهر، از بین رفتن سه تا چهار میلیون اصله نخل خوزستان، نابود شدن هورالعظیم و جاهای دیگر از آثار انتقال آب است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بنابراین آب‌های خوزستان و سرشاخه‌های کارون باید به صورت طبیعی به اینجا بیایند تا خوزستان به آبادانی خود امیدوار باشد.

وی گفت: در شورای عالی آب کشور تصویب شده که آب شور دریا، شیرین شود و آن را ببرند پس چرا سرشاخه‌های خوزستان را به جای دیگر ببرند؟ بنابراین عزیزان ما به ویژه سپاه باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.