×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
چالش و ظرفیت های سوارکاری در ایران

سوارکاری ورزش توصیه شده در اسلام ؛

چالش‌ها و ظرفیت‌های سوارکاری در ایران

سوارکاری از معدود ورزش‌های توصیه شده در اسلام است که با وجود سابقه طولانی در ایران با مشکلات و چالش های عدیده ای روبروست.

اسب سواری از جمله ورزش های مورد تاکید اسلام است، خداوند برای فضل و برتری مسلمانان بر کفار، آن ها را امر و تشویق به تجهیز نیرو می کند به طوری که در سوره انفال می فرماید: و شما ای مومنان در مقام مبارزه با آن ها، خود را مهیا کنید و تا آن حد که می توانید از آذوقه و آلات جنگی و اسبان سواری برای تهدید دشمنان خدا و دشمنان خود فراهم سازید.

ورزش های سواره از قدیم با چند رشته مشخص درکشورمان فعال بوده است مهمترین این رشته ها پرش با اسب و اسب دوانی است، البته درساژ و رشته استقامت هم در برخی از استان‌ها فعال بوده است و به این تعداد می توان جشنواره زیبایی اسب هم اضافه کرد.

هم اکنون ۴۰۰ باشگاه سوارکاری در رشته های مختلف در کشور ثبت شده است و براساس برآوردها بیش از هزار نفر در مسابقات مختلف سراسر کشور فقط در رشته پرش با اسب شرکت می کنند، البته این غیر از حضور چهره های شاخص هنری، ورزشی، سیاسی و اقتصادی در این رشته است که خود نشان از اهمیت این ورزش در میان جامعه ایرانی دارد.

با توجه به گستردگی رشته های سوارکاری و تنوع آن، به نکاتی از این ورزش، بویژه رشته پرش با اسب اشاره می شود.

مسایل اقتصادی همیشه یک مانع پیش روی توسعه ورزش ها بوده است این امر درباره سوارکاری هم صدق می کند به طوریکه با توجه به گران بودن تیره های مختلف اصلاح شده اسب های اروپایی و مناسب نبودن نژادهای بومی برای مسابقات بین المللی، توسعه این رشته سرعت خوبی نداشته است؛ البته این بدان معنی نیست که تیره های بومی اسب کارایی ندارند زیرا همین الان هم مسابقات داخلی متعددی هر ساله برگزار می شود که ویژه اسب نژاد ایرانی است.

ظرفیت های اسب های بومی از جمله نژاد پونی ( اسب های کوتاه قد) شرایط را برای توسعه این ورزش و آشنایی نونهالان و رده های پایه فراهم کرده است البته بهره گرفتن از تحقیقات و پژوهش های مرتبط با علم ژنیک و اصلاح نژاد اسب ها توسط مراکز تحقیقاتی و علمی می تواند در بلندمدت ، نیاز این ورزش حرفه ای را به اسب های مورد نیاز رشته های سوارکاری مرتفع کند به طور مثال اسب تروبرد تولید شده در انگلستان که از معروفیت جهانی برخوردار است حدود ۳۰۰ سال قبل از رگه خونی اسب ترکمن ایرانی بوده که اصلاح نژاد شده است و هم اینک دانشمندان و مراکز تحقیقاتی برای هر ورزش سوارکاری از جمله پرش ، اسب های خاص همان رشته را تولید می کنند، این راهی است که ما هم برای توسعه این رشته مهم باید طی کنیم.

از انتقال و حمل و نقل اسب ها ، می توان به عنوان مهمترین چالش ورزش حرفه ای سوارکاری در کشور نام برد؛ این چالش در گفتگو با کاظمیان دبیر فدراسیون سوارکاری مشهود است.

طرح استعدادیابی برای نوجوانان ویژه رشته پرش با اسب، طرح هایی برای جانبازان، طرح هایی با اسب های پونی و همچنین طرح انجام حرکات اکروباتیک روی اسب؛ این طرح ها توسعه سوارکاری را در جامعه ایرانی در بردارد و زمینه ساز سوارکاری حرفه ای و قهرمانی است. البته در بخش قهرمانی با جهش کیفی سوارکاران و خیز بلند آن امروزه مسابقات داخلی در ارتفاع ۱۴۵ تا ۱۵۰ سانتیمتر برگزار میشود این درحالی است که پرش از ارتفاع ۱۵۰ برای سواران ایرانی بیشتر شبیه رویا بوده است. این موفقیت زمانی دوچندان می شود که بدانیم حداکثر ارتفاع پرش در مسابقات بین المللی تراز اول ۱۶۰ سانتیمتر است؛ امسال هم با رایزنی ها صورت گرفته و ایجاد زیرساخت مناسب حداقل ۲ مسابقه بین المللی در رشته پرش با اسب به میزبانی کشورمان برگزار می شود که امیدواریم توفیق سوارکارانی ایرانی در این مسابقات جایگاه انها را در رنکینگ جهانی ارتقا دهد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.