×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت آب شرب آلوده به فضولات و فاضلاب، از رودخانه “شاوور”

فیروز حاجی‌کلی  با اشاره به وضعیت آلودگی رودخانه شاوور شوش اظهار کرد: از سال‌های گذشته تاکنون فاضلاب شهری شوش به صورت سنتی و تصفیه‌نشده وارد رودخانه می‌شود. در حال حاضر یک تصفیه‌خانه برای تصفیه فاضلاب شهری در نزدیکی رودخانه شاوور در حال احداث است اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی افزود: فاضلاب شهری بدون تصفیه و نخاله‌های ساختمانی و فضولات دامی در این رودخانه ریخته می‌شوند و اکثر روستاییان پایین‌دست، برای تامین آب شرب از این رودخانه استفاده می‌کنند.

حاجی‌کلی بیان کرد: این رودخانه، شهرستان شوش را به دو قسمت تقسیم می‌کند؛ در حوالی رودخانه شاوور اراضی کشاورزی وجود دارد و بر اثر آبیاری، پساب‌های کشاورزی که شاید حامل سموم کشاورزی باشند، وارد رودخانه می‌شوند. زمین‌های شهری نیز در اطراف این رودخانه وجود دارد و برخی از مردم، نخاله‌های خود را به صورت شبانه در اطراف یا داخل رودخانه می‌ریزند که باعث آلودگی آب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش گفت: در پایین دست شوش نیز دامدارانی فعالیت می‌کنند که آن‌ها نیز فضولات دامی را درون رودخانه می‌ریزند و به علت مجموع این موارد، آلودگی آب رخ می‌دهد.

وی افزود: بخش عمده آلودگی رودخانه شاوور به جز مورد ورود فاضلاب شهری به آب، توسط خود مردم رخ می‌دهد.

حاجی‌کلی گفت: در پی این آلودگی‌های زیست محیطی و آلودگی آب، مشکلات بهداشتی و احتمال مسمومیت موجودات زنده رودخانه وجود دارد و این در حالی است که مردم منطقه به ماهیگیری در رودخانه شاوور می‌پردازند. اکثر روستاییان پایین‌دست نیز از آب رودخانه شاوور بدون سیستم تصفیه و تنها با کمی کلرزنی، برای مصارف شرب استفاده می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش بیان کرد: مدت‌ها است که رودخانه شاوور به صورت کامل لایروبی نشده است؛ این رودخانه باید توسط سازمان آب و برق لایروبی شود تا سرعت آب افزایش یابد و تجمع زباله‌ها کمتر شود.

وی گفت: اطراف رودخانه باز و دسترسی به آن راحت است؛ باید دایک‌های حفاظتی در اطراف رودخانه احداث شود تا راه دسترسی خودروهای حمل نخاله کمتر شود. از طرف دیگر نیز باید فرهنگ‌سازی شود و با نصب تابلوهای هشداردهنده به مردم آموزش داده شود که در اطراف یا داخل رودخانه زباله نریزند.

حاجی‌کلی افزود: مرتب این مشکلات در کارگروه مدیریت پسماند و شورای سلامت شهرستان شوش مطرح می‌شود اما هنوز اقدامی نشده است.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.