×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تامین کل آب مورد نیاز اهواز از طرح غدیر، به زودی

غلامرضا شریعتی در آیین افتتاح پروژه‌های فاز دوم طرح آبرسانی غدیر که در ام‌الدبس دشت‌آزادگان برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط سخت و بی‌آبی سال ۹۷ که برای تامین آب شهرهای آبادان و خرمشهر و شادگان در مضیقه بودیم و امکان برداشت آب از کارون نبود، مردم این شهرها بحق گله‌مند بودند و پیش‌بینی این بود که در سال‌های بعد دچار بحران آب می‌شویم بنابراین دست به دست هم دادیم و خط ۲۰۰۰ میلیمتری انتقال آب به این مناطق را اجرایی کردیم.
وی افزود: حدود ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر خط لوله فولادی ۲۰۰۰ میلیمتری در مدت ۱۲ ماه، اجرایی و ۱۳ تیرماه سال ۹۷ آب وارد لوله‌های طرح غدیر شد و به مردم آبادان و خرمشهر رسید.
استاندار خوزستان تصریح کرد: سال ۹۷ یک سال عجیب بود؛ در آن سال شش ماه در شرایط خشکسال‌ترین مدت در ۵۰ سال اخیر و شش ماه در پرآب‌ترین مدت ۵۰ تا ۱۰۰ سال اخیر قرار داشتیم و در این دو دوره، قرارگاه خاتم هر کاری که به آن‌ها محول شد را به بهترین نحو انجام داد و در کنار مردم خوزستان بود.
شریعتی با اشاره به افتتاح پروژه‌های فاز دوم طرح آبرسانی غدیر گفت: مجموعا پنج مخزن در طرح غدیر باید به بهره‌برداری برسد که امروز مخزن شماره ۲ به بهره‌برداری رسید. ششمین پمپ نیز به بهره‌برداری رسید که به این ترتیب، امکان انتقال آب به مخازن دو برابر شده است.
وی افزود: اجرای این طرح باعث شده تامین آب به راحتی انجام و آب شهرهای هدف، پایدار شود.
استاندار خوزستان گفت: با اجرای مخزن این طرح، اکنون ۱۴۵ تا ۱۵۵ هزار مترمکعب آب به آبادان و بیش از ۱۰۰ هزار مکعب آب به خرمشهر می‌رسد و وضعیت آب در این مناطق بسیار پایدار شده است. حدود ۱۲۰ هزار مترمکعب آب نیز به شادگان می‌رسد.
شریعتی بیان کرد: اکنون شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان کل نیاز آب خود را از طرح غدیر تامین می‌کنند و تامین آب برای اهواز نیز پایدارتر شده است.
وی ادامه داد: این طرح در پایداری تامین آب نقش بسیار مهمی دارد و حساسیت اجرای آن نیز بسیار بالا بود زیرا تکمیل‌کننده طرح خط ۲۰۰۰ بود که به شهرهای آبادان و خرمشهر و شادگان در زمان خشکسالی آبرسانی می‌کرد.
استاندار خوزستان گفت: طرح انتقال آبی که از خط چمران به سمت تصفیه‌خانه شماره ۲ آب منتقل می‌کند و طول آن ۱۲ کیلومتر خط لوله ۲۰۰۰ است از امروز کلنگ‌زنی شد. این طرح، پنج مترمکعب آب از کانال چمران به تصفیه‌خانه آب می‌برد تا کل آب مورد نیاز اهواز از طرح غدیر تامین شود و دیگر نیازی به برداشت از کارون نباشد.
شریعتی عنوان کرد: این یک طرح کوتاه‌مدت است و تامین آب اهواز را برای سال‌ها پایدار و نگرانی از تامین آب اهواز را کمتر می‌کند. امیدواریم در مدت چهار تا پنج ماه آینده شاهد اتمام این طرح باشیم.
وی افزود: افق طرح غدیر، دز است اما هرچه راه تامین آب شهرها و به ویژه کلانشهرها را متنوع کنیم امکان قابلیت مانور را برای تامین آب بیشتر کرده‌ایم.
استاندار خوزستان با بیان اینکه ابتدا باید نسبت به امر عالم باشیم و پس از آن صحبت کنیم، گفت: هر کسی صحبتی از روی دغدغه و دل‌نگرانی برای خوزستان داشته باشد و حتی به ما شلاق و تازیانه بزند ما سپاسگزار او خواهیم بود اما باید به این بحث توجه کرد که تامین آب در خوزستان با سایر استان‌ها متفاوت است.
شریعتی بیان کرد: ۸۰ درصد آب شرب کشور از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود اما آب‌های زیرزمینی خوزستان شور هستند و امکان برداشت از آن‌ها وجود ندارد.
وی افزود: زمانی که کشور برای استقلال، تامین امنیت غذایی و ارتقای معیشتی در خوزستان طرح‌های توسعه‌ای ایجاد کرد، شرایط برداشت آب در استان تغییر کرد و باید منابع آبی مدیریت شود.
وی افزود: مدیریت منابع آب در خوزستان و تامین آب برای خوزستان بسیار سخت‌تر و متفاوت از دیگر استان‌های کشور است. این کارها چون با شرایط متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها انجام می‌شود، قضاوت در خصوص آن نیز باید متفاوت باشد.
استاندار خوزستان گفت: اگر تحریم‌ها نبود، طرح غدیر و طرح آب شمال شرق بسیار جلوتر بودند اما بازهم با همه سختی‌ها دست از کار نکشیده‌ایم و در تلاش هستیم این طرح‌ها را اجرایی کنیم. در تلاش هستیم راه‌های تامین آب در خوزستان متنوع شود تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.
وی گفت: یک طرح نیز در دست انجام است تا تامین آب غدیر از رودخانه دز انجام شود. در این زمینه قرار است اسپیل کرخه و عبور شش خط لوله از زیر رودخانه کرخه، آب را از دز به طرح غدیر منتقل کنند.
شریعتی ادامه داد: اکنون ۹ مترمکعب بر ثانیه آب از قیصریه و ام‌الدبس به سمت اهواز، آبادان و خرمشهر پمپاژ می‌شود اما بر اساس طراحی‌ها، قرار است ۱۲ مترمکعب بر ثانیه از این ایستگاه آب به سمت اهواز و سایر شهرها پمپاژ شود.
استاندار خوزستان گفت: متعهد شده‌ایم که در مدت یک سال آینده این کار را انجام دهیم و دولت نیز به این مساله تاکید دارد که چنین کاری انجام شود تا کیفیت آب بسیار ارتقاء یابد.
افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت انتقال آب از ایستگاه ام‌الدبس
به گزارش ایسنا، فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز بخش دیگری از طرح غدیر به بهره‌برداری می‌رسد که برای اجرای آن ۱۶۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی افزود: این طرح شامل یک مخزن فلزی ۴۲ هزار مترمکعبی، یک لاگون ته‌نشینی ۳۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی و پنج کیلومتر خط لوله با قطر دو متر است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم اجرایی شده و کارفرمای آن نیز سازمان آب و برق خوزستان است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: ظرفیت انتقال آب و حجم انتقال آب با اجرای این طرح از ایستگاه ام‌الدبس ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند. محدودیت‌های ظرفیتی در این بخش بود که اکنون با اجرای این خط لوله، این محدودیت ظرفیت برطرف شده و اجرای طرح می‌تواند موجب پایداری آب شهرهای هدف شود.
وی افزود: آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، اهواز و شادگان شهرهای هدف این طرح هستند که امروز با بهره‌برداری از آن شاهد پایداری آب این شهرها خواهیم بود.
منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.