×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
طرح “آجربه‌آجر” و برچیدن مدارس سنگی؛ اولویت‌های اداره‌کل نوسازی مدارس خوزستان

علی قربانی اظهار کرد: از سال ۹۵ به بعد در استان، شاهد رشد خیرین مدرسه ساز بودیم و خوشبختانه اعتبارات خیرین رو به رشد بود. در سال ۹۵، ۴۰ خیر با ۶۰ میلیارد تومان کمک با ما همکاری می کردند که در سال ۹۸ این تعداد به ۱۰۳ خیر و ۱۹۳ میلیارد تومان اعتبار رسید. به دلیل وقوع سیل و زلزله مسجدسلیمان، در سال گذشته نقطه عطفی در استان داشتیم و شاهد سیل مهربانی و همدلی هم وطنان بودیم.
برچیده شدن مدارس سنگی تا ۳ سال آینده
وی افزود: در طول جنگ تحمیلی ۸ ساله، در استان خوزستان نه تنها بازسازی صورت نگرفت بلکه زیرساخت‌های استان آسیب دیدند و ما باید این مساله را جبران کنیم. در خصوص جمع آوری مدارس کانکسی اتفاق بزرگی افتاد؛ بیش از ۳۱۱ مدرسه کانکسی در استان با حمایت استاندار از مدارس شهری برچیده شدند و به جای آنها کلاس های ایمن ساخته شد. قرار بر این بود که کلاس های کانکسی جایگزین مدارس سنگی و چادری در مناطق عشایری استان شوند که این اتفاق افتاده است. اکنون برای بیش از ۲۰۰ کلاس درس با خیرین تفاهم نامه امضا کردیم و تا سه سال آینده کلاس های سنگی استان برچیده می‌شوند. در استان خوزستان حدود هزار کلاس درس سنگی وجود دارد که اکثرا در مناطق صعب العبور هستند و حتما باید با کلاس های ایمن جایگزین شوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با تاکید بر اینکه باید از خیرین مدرسه ساز تقدیر کرد و این موضوع را برجسته کنیم، بیان کرد: آموزش همیشه در اولویت دولت ها بوده و در استان خوزستان بیشترین اعتبارات در بخش آموزش هزینه می شود. در ساخت پروژه های ما ۳۰ تا ۵۰ درصد اعتبار ساخت را خیرین تقبل می کنند و مابقی آن توسط دولت تامین می‌شود و از این نظر همیشه در صدر اعتبارات استانی و کشوری بودیم.
انعقاد تفاهم نامه تامین ۱۰ هزار کولر و ۲ هزار آبسردکن
قربانی در خصوص وضعیت سیستم سرمایشی مدارس، گفت: برخی از مشکلات موجود در سیستم سرمایشی و آبسردکن در مدارس را با سازمان نوسازی مدارس و استانداری مطرح کردیم و با توجه به گرمای هوا در استان این موضوع تقریبا یکی از معضلات همه مدارس است. در این راستا تفاهم نامه ای میان استانداری خوزستان و سازمان نوسازی مدارس برای خرید ۱۰ هزار کولر گازی و ۲ هزار آبسردکن طی دو سال، به صورت مشارکتی منعقد شد و امیدواریم با ابلاغ اعتبارات، این تجهیزات را خریداری کنیم و به تدریج در اختبار مدارس قرار دهیم.
هدف طرح “آجر به آجر” فرهنگسازی برای مدرسه‌سازی است
وی با اشاره به طرح آجر به آجر گفت: جامعه خیرین مدرسه ساز کشور بیش از ۲۰ سال است به صورت رسمی فعالیت می کند که در ابتدا فعالیت تدریجی انجام می دادند اما اکنون در حدود ۴۶ درصد از پروژه هایی که افتتاح می شوند با حضور خیرین است. از این نظر استان ما جزو سه استان برتر کشور است و رقم مشارکت خیرین مدرسه ساز تاکنون به بیش از ۱۹۳ میلیارد تومان رسیده است. اما وزارت آموزش و پرورش اشاعه این کار خیر را در دستور کار قرار داد. با توجه به اینکه خیرین مدرسه ساز محدود هستند، قصد داریم که فرهنگ مدرسه سازی را در جامعه گسترش دهیم و هر فرد ایرانی را با هر تمکن مالی در امر مقدس مدرسه سازی شریک کنیم. شعار این طرح این است که حتی اگر فردی به اندازه خرید یک آجر توان دارد، این امر می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این طرح را امسال آغاز کرده ایم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: با تلاشی که توسط نهادهای مختلف، مردم و گروه های جهادی در زمان سیل انجام شد، آب وارد شهرهای استان نشد اما نقاط روستایی آسیب دیدند و به دنبال آن مدارس نیز متضرر شدند؛ ۷۸ مدرسه نیاز به تعمیرات اساسی داشت و ۳۵ مدرسه تخریب شدند و نیاز به ساخت مجدد داشتند. با کمک خیرین و دولت توانستیم همه مدارسی را که نیاز به تعمیر داشتند، تا مهر ماه به پایان برسانیم. تا پایان سال نیز تعهد داده بودیم که مدارس تخریبی را احداث کنیم اما علاوه بر ۳۵ مدرسه، ساخت ۵۰ مدرسه جدید خیرساز را با کمک مردم آغاز کردیم و تا پایان امسال افتتاح می شوند.
وضعیت مدارس مسجدسلیمان بهبود می یابد
قربانی در خصوص وضعیت مدارس شهرستان مسجدسلیمان، تصریح کرد: دو ماه پیش از وقوع زلزله جلسه شورای آموزش و پرورش استان به موضوع مدارس مسجدسلیمان اختصاص پیدا کرده بود. در آن جلسه بر اساس آمار اعلام شد که متوسط مدارس تخریبی مسجدسلیمان بیش از ۵۰ درصد بود. همچنین پس از وقوع زلزله حدود ۴۰ مدرسه نیاز به تعمیر داشت. در مدت زمان کمتر از ۲ ماه از گروه های جهادی کمک گرفتیم، خیرین نیز کمک کردند و توانستیم ۹ پروژه جدید را در مسجدسلیمان به صورت مشارکتی و دولتی آغاز کنیم، همچنین ساخت ۲ مدرسه ۱۲ و ۶ کلاسه با کمک قرارگاه سازندگی سپاه در حال انجام است. با حضور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز قول داده شد که با کمک اعتبارات دولتی، وضعیت مسجدسلیمان بهبود یابد. در پروژه هایی که خیرین کمک کرده اند بیش از ۵۰ درصد پیشرفت وجود دارد و تعدادی از مدارس ۶ کلاسه را تا پایان سال افتتاح می کنیم. همچنین مابقی، با ابلاغ مناسب اعتبارات تا مهر آینده به بهره برداری می رسند.
اتصال بیش از ۹۰ درصد مدارس خوزستان به اینترنت رایگان
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، در خصوص تهیه تبلت برای دانش آموزان محروم، گفت: قرار بود که وزارت آموزش و پرورش بررسی کند که اگر امکان داشته باشد برای تعدادی از دانش آموزان تبلت تهیه کند که به دلیل مسائل اعتباری محقق نشد. اما استاندار خوزستان ابلاغ کرد که ما باید در استان این کار را انجام دهیم. خوشبختانه اعتبار خرید تبلت ابلاغ شد و مناقصه خرید ۳ هزار تبلت را برگزار کردیم و تا پیش از آغاز مهر، این تبلت ها را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم. همچنین وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات تا امروز بیش از ۹۰ درصد مدارس استان را به اینترنت پرسرعت رایگان متصل کرده است. این کار در مناطق دور دست استان نیز انجام شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: با توجه به اینکه در شرایط قرمز استان به دنبال تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، مجبور بودیم پروژه ها را تعطیل کنیم و همچنین به تعویق افتادن بازگشایی مدارس به مدت دو هفته، فرصتی ایجاد شده است که عقب ماندگی را جبران کنیم. امکانات سرمایشی نیز برای راه اندازی مدارس در ۱۵ شهریور مناسب نبود و این تصمیم بسیار خوبی بود.
ساخت مدارس در مناطق حاشیه ای و محروم
قربانی با بیان اینکه در کلان شهر اهواز حاشیه نشینی وجود دارد، گفت: سه سال پیش ساخت ۲۸ مدرسه ۶ کلاسه برای این مناطق مصوب شد. این پروژه ها آغاز شدند و بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده اند و امیدواریم تا مهر آینده مابقی را به بهره برداری برسانیم. منطقه مهدیس اهواز فاقد مدرسه بود اما مهر سال گذشته دو مدرسه ۱۲ کلاسه در این منطقه افتتاح شد. همچنین دو مدرسه ۶ کلاسه در حال ساخت است و تا ابتدای مهر و بهمن ماه افتتاح می شوند. با بنیاد برکت نیز توافق نامه ای برای ساخت مدارسی در مناطقی مانند عین۲، کریشان، کوی علوی، باوی و حمیدیه منعقد شده است.
خرید ۲۰ هزار میز و نیمکت در سال ۹۸
وی در خصوص تجهیزات مدارس گفت: تجهیزات مدارس همیشه دغدغه است چون کار مستمر است. سال گذشته حدود ۲۰ هزار میز و نیمکت را از شرکت های تولیدکننده استان خریداری کردیم. خوشبختانه در استان دو شرکت تولیدکننده کولر گازی داریم و سال گذشته بیش از ۵ هزار کولر با اعتبارات ملی و استانی خریداری کردیم. کار خوب دیگری نیز انجام شد؛ بر این اساس میز و نیمکت های فرسوده را به چرخه باز می گردانیم و تعمیر می کنیم. این کار با کیفیت بسیار بالا انجام می شود، به گونه ای که نمی توان تفاوتی میان میز و نیمکت ساخته شده و تعمیر شده احساس کرد. از این طریق پیش بینی می شود بیش از ۲۰ هزار میز و نیمکت جدید برای مدارس ساخته شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان در پایان گفت: اولویت ما طرح آجر به آجر است؛ از هم استانی های خود درخواست می کنم که در این طرح شرکت کنند. همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام در اولویت است و جمع آوری مدارس سنگی طی سه سال نیز از اولویت های مهم اداره کل نوسازی است.
منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.