×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
ممانعت از کشت برنج در حوضه مارون جدی گرفته شود

فراز رابعی با بیان اینکه در حوضه مارون در زمان وقوع بارندگی پراکنده امکان آبگیری محقق نشد و حجم مفید آب مخازن کمتر از نرمال است، اظهار داشت: در حوضه‌های کرخه، دز و کارون به رغم اینکه آوردها کمتر از نرمال بود اما آبگیری در این حوضه‌ها انجام شد و تنش آبی در این حوضه‌ها نداریم.

وی افزود: در حوضه‌های کارون، دز و کرخه نه تنها میزان نرمال را تامین کردیم بلکه برای ۱۳۰ هزار هکتار کشت برنج نیز اعلام آمادگی کردیم اما در حوضه مارون از آذرماه پیوسته هشدار داده می‎شد که آوردها کمتر از نرمال است و اکنون حدود ۳۰ درصد کمتر از نرمال است.

رابعی با بیان اینکه بر اساس میزان آب از کشت پرمصرف جلوگیری شود، تصریح کرد: کشت برنج در حوضه مارون ممنوع اعلام شد و برنامه ریزی کاملی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و معاونت عمرانی استانداری خوزستان تدوین شد که قرار بر این بود ابتدا کشت‌های دائم تامین آب شود و سپس مختصری برای زراعت درنظر گرفته شود که در اجرای این برنامه همه کشاورزان و ارگان‌های مرتبط پایبند باشند تا حوضه مارون دچار تنش آبی نشود.

وی با بیان اینکه وظیفه دستگاه‌های نظارتی جلوگیری از تخلف و نظارت بر کشت است، افزود: از خرداد تا شهریور آبگیری ۴۳۰ میلیون متر مکعب برای تامین نیازهای پایین دست حوضه مارون برنامه‌ریزی شده بود که تامین بیش از این مقدار امکانپذیر نیست.

رابعی گفت: در حال حاضر ارتفاع آب سد مارون ۴۸۹/۹۹ متر است که در سال گذشته ۵۰۲/۷۷ متر بود؛ میزان ورودی این سد از ابتدای سال آبی تا کنون یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب بود و در سال گذشته این رقم ۲ میلیارد و ۱۶۳ میلیون مترمکعب بود که حدود ۵۱ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

رهاسازی آب از سد مارون از ۲۹ اردیبهشت آغاز و تا ۲۸ مهر امسال ادامه خواهد داشت که کشت شلتوک در این حوضه ممنوع اعلام شد.

سد مارون بر روی رودخانه مارون- جراحی، در ۱۹ کیلومتری بهبهان قرار دارد. این سد با ۱۷۰ متر ارتفاع، از سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده است. ظرفیت منصوبه نیروگاهی آن ۱۵۰ مگاوات است و میزان انرژی تولیدی سالانه ۱۹۰ گیگاوات ساعت برآورد شده است.

شهرستان های بهبهان، امیدیه، آغاجاری، رامشیر، ماهشهر و شادگان در مسیر رودخانه مارون- جراحی قرار دارند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.