×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
۹۰ درصد مردم هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند / سلاحی جز رعایت فاصله‌گذاری نداریم

دکتر محمدمهدی گویا، در حاشیه جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان که امروز شنبه (۱۳ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: حدود سه هفته است که وارد مرحله حمله به ویروس کرونا شده‌ایم. زمانی که همه‌گیری این ویروس آغاز شد، ما از سلامت مردم دفاع می‌کردیم، یعنی بیماری مراجعین به بیمارستان سریعا تشخیص داده می‌شد و درمان مورد نظر برای آن‌ها انجام می‌شد.

وی افزود: بیماری کووید- ۱۹ درمان قطعی و تاییدشده‌ای ندارد و واکسنی برای پیشگیری از ابتلا این ویروس نیز وجود ندارد. حدود دو ماه، تمام استان‌های کشور درگیر دفاع از سلامت مردم در برابر این ویروس بودند و خوشبختانه توانستند از سلامت مردم دفاع کنند.

گویا بیان کرد: این کار بسیار سخت بود و برخی از پرسنل و کادر بهداشتی و درمانی جان خود را در این راه از دست دادند و همچنان برخی از آن‌ها درگیر این ویروس هستند و شرایط سلامت آن‌ها به شدت به خطر افتاده است که باید برای این مساله اهمیت قائل شویم و بدانیم این سلامتی و حفظ جان آسان به دست نیامده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ما مستقیما بیماریابی فعال را انجام می‌دهیم، یعنی از طریق شبکه PHC (مراقبت‌های بهداشتی اولیه) مستقیما با مردم تماس برقرار می‌کنیم و وضعیت سلامت آن‌ها را جویا می‌شویم. در صورتی که فردی اعلام کند دارای علائمی از این ویروس است، بلافاصله همکاران بهداشتی‌ ما نمونه‌برداری‌ها را انجام می‌دهند و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش کروناویروس، اقدامات بعدی انجام می‌شود و در صورت لزوم، برخی از این افراد تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت به ویژه افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، می‌توانند به صورت سرپایی و در منزل درمان شوند.

گویا ادامه داد: با انجام صحیح این کار، تعداد کمتری به بیمارستان مراجعه می‌کنند و مراحل بیماریابی، ایزوله و درمان سریع‌تر انجام می‌شود. از تماس مبتلایان به کروناویروس با افراد دیگر نیز جلوگیری می‌شود و اجازه داده نمی‌شود که افراد دیگری را مبتلا کنند و قطعا بیماری، سبک‌تر و کنترل شده‌تر خواهد بود.

وی گفت: در مرحله حمله به کرونا، افرادی که علائم کمی از ابتلا به کروناویرس را دارند، شناسایی می‌شوند و اقدامات درمانی برای آن‌ها انجام می‌شود. برای این کار دو شرط لازم است، نخست اینکه ممکن است افرادی که به کروناویروس مبتلا باشند، ظاهر سالم یا علائم کمی داشته باشند، اما این افراد باید باور کنند که ۱۴ روز در منزل بمانند تا دیگران را آلوده نکنند زیرا ممکن است فردی که آلوده می‌شود، به نوع شدید بیماری مبتلا شود و حتی جان خود را از دست دهد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: همکاران بهداشتی ما نیز وظیفه دارند در این ۱۴ روز به طور مستقیم و غیرمستقیم با این فرد و خانواده وی در تماس باشند و در صورتی که حال عمومی بیمار تغییر کند، به بیمارستان اعزام و کارهای لازم برای وی انجام شود.

وی گفت: دومین مرحله نمونه‌گیری از اعضای خانواده فرد مبتلا به کروناویروس است. آن‌ها نیز تحت مراقبت قرار می‌گیرند و اگر در این ۱۴ روز حیاتی، تشخیص داده شود که یکی از این افراد مبتلا به کروناویروس است و با ما همکاری خوبی داشته باشد، سریعا بیماری فروکش می‌کند و فرد دیگری به این ویروس مبتلا نمی‌شود.

گویا بیان کرد: در این فاز شاید تعداد زیادی مبتلا به کروناویروس با علائم کم شناسایی شوند که این موضوع، بسیار اهمیت دارد زیرا طبق آمارها هر چه تعداد بیماران سرپایی بیشتری شناسایی شوند، آمار بستری و مرگ و میر کاهش می‌یابد که این کاهش، رمز موفقیت ما است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر برخی استان‌ها در شرایط بسیار مطلوبی به سر می‌برند که شرط این وضعیت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است. البته در برخی جاها پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشد و مردم از منزل خارج شدند.

گویا با بیان اینکه شاید فردی که در ظاهر علامتی از بیماری نداشته باشد، موجب آلوده شدن دیگران ‌شود، عنوان کرد: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، مطمئنا بیماری برمی‌گردد. طبق آمار، در آلوده‌ترین شهرهای کشور در سخت‌ترین شرایط، کمتر از ۱۰ درصد مردم به این عفونت مبتلا شدند، یعنی ۹۰ درصد مردم هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌اند. بنابراین نباید فکر کنیم که کار تمام شده و راحت از منزل خارج شویم یا به دید و بازدید برویم.

وی گفت: همه کارها باید با احتیاط انجام شود زیرا ما سلاحی جز رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دست نداریم.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.